ЕК заведе дело срещу България заради таксите за достъп до жп инфраструктура 26.01 | 15:26
Не сме изпълнили правилно препоръките на ЕК

Неправилното прилагане на мерките за развитие на железопътния транспорт в България накара Европейската комисия да отнесе случая до Европейския съд, съобщават от ЕК
В случая става дума за изпълнение на разпоредбите относно таксите, които железопътните предприятия трябва да плащат за достъп до инфраструктурата съгласно т.нар. "първи пакет за железопътния транспорт". Пакетът представлява транспониране на европейско законодателство в българското.
Причини за отнасяне на случая до Съда на Европейския съюз
През юни 2008 година ЕК започна процедура за нарушение срещу България, като изпрати официално уведомително писмо за неправилно въвеждане на директивите за железопътния транспорт. След като националното законодателство беше променено няколко пъти, за да бъдат изпълнени европейските разпоредби, през март 2010 г. Комисията изпрати мотивирано становище във връзка с все още неотстранените нарушения по отношение на таксите за достъп до железопътните линии. Тя анализира отговорите на българските власти и днес (26 януари) реши да отнесе случая до Съда на Европейския съюз, тъй като страната все още не прилага правилно европейските правила.
Правилата на ЕС
Основната цел на директивите от първия пакет за железопътния транспорт е пазарът на железопътните услуги да се отвори за конкуренция. Управителите на инфраструктурата трябва да бъдат независими от железопътните предприятия, таксите за достъп до железопътните линии да бъдат недескриминационни и да се създаде регулатор, който да разрешава проблеми с конкуренцията при достъпа до железопътната инфраструктура.
Държавите-членки трябваше да започнат да прилагат директивите най-късно от 15 март 2003 г, като за България срокът беше 1 януари 2007 г. — датата на присъединяване към ЕС.
Практически резултати от неправилното въвеждане на директивите
Неправилното въвеждане на първия пакет от директиви за железопътния транспорт затруднява достъпа до пазара поради липсата на прозрачни условия. Това пречи на създаването на пълно функциониращ вътрешен пазар за железопътни услуги в Европа.
Правилата на ЕС за таксите за достъп до линиите имат за цел да насърчат оптималното използване на железопътната инфраструктура, като на железопътните оператори се предлагат привлекателни условия за достъп. По принцип различните сегменти на пазара трябва да плащат разходите, свързани директно с предоставянето на влакова услуга (преки или пределни разходи). Управителите на инфраструктурата могат да начисляват надбавки на тези преки разходи само за пазарни сегменти, които са в състояние да плащат по-високи такси. Неправилното въвеждане на директивите може да доведе до такси за достъп, които са прекалено високи и изключват някои пазарни сегменти от пазара. Неправилното прилагане на правилата за таксуване може да доведе до необоснована дискриминация между железопътните оператори на различни пазарни сегменти.
Отнасянето на случая до Съда на Европейския съюз е третата стъпка от процедурата за нарушение и с нея започва фазата на съдебното производство. Сега съдът ще трябва да се произнесе по поставените от ЕК въпроси. Ако той реши, че законите на ЕС са нарушени, България ще бъде задължена да предприеме необходимите мерки, за да изпълнени решението на Съда.
Водещи
-
Джей Ди Ванс призова Европа да не бъде „васал“ на САЩ
Вицепрезидентът не иска европейците просто да правят това, което им кажат американците
15.04 | 13:30
-
Зрелищна акция на ГДБОП в столичен квартал, трима са задържани
Операцията е по линия наркотици
15.04 | 13:19
-
Слави Трифонов иска въвеждане на дрегери във всички автобуси и таксита
Ако водачът е пил, компютърът блокира автомобила и водачът въобще не може да запали.
15.04 | 12:59
Най-четени
-
ДПС-ДПС решава дали да продължи подкрепата си за правителството на премиера Росен Желязков
В събота Ахмед Доган се завърна в резиденцията си в Бояна известна също така като „Боянските...
15.04 | 09:30
-
Някои видове мухъл са безопасни, като тези, използвани в производството на сирене
Но битовата плесен върху хляб или други продукти не се отнася за тях.
15.04 | 11:45
-
Шишков: Липсват 1000 км магистрали
Защо не се правят основни ремонти на опасните отсечки. На магистралата до морето отново всичко...
15.04 | 10:16