ЕК разследва преструктурирането на БДЖ 09.11 | 14:00

Комисията се съмнява в жизнеспособността на плановете за оздравяване на компанията

От Деляна Петкова

Европейската комисия (ЕК) съобщи за началото на задълбочено разследване на плановете за отпускане на помощ за преструктуриране на БДЖ, става ясно от съобщение на комисията.

От ЕК имат съмнения дали приетият план е подходящ и дали ще може да възстанови дългосрочната жизнеспособност на дружеството. Според чиновниците в програмата за държавната железница не се съдържат достатъчно мерки за гарантиране на собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията.  

Стартиралата процедура за задълбочено разследване дава възможност на заинтересованите страни да изпратят своите мнения по засегнатите проблеми. От ЕК допълват, че проверката реално не е означава, че плановете за компанията ще бъдат отхвърлени.

През май 2011 година България уведоми Комисията за своите планове за увеличение на капитала на БДЖ в размер на 550 млн. лева (около 278 млн. евро). Това трябва да стане чрез предоставяне на шест транша през периода 2011—2016 г. Тази мярка имаше за цел да подпомогне преструктурирането на дружеството, което от няколко години е в затруднено финансово положение. 

Увеличаването на капитала щеше да помогне да бъдат изплатени някои от задълженията на холдинга. Според представения от България план се очаква през 2012 г. да се възобнови жизнеспособността на дружеството чрез увеличаване на капитала, въвеждане на мерки за намаляване на разходите, продажба или бракуване на част на подвижния състав, както и съкращаване на работната ръка.

БДЖ предоставя услуги както за превоз на товари, така и за международен пътнически железопътен превоз. Дружеството осигурява 80% от вътрешния товарен транспорт и 100% от превоза на пътници, допълват от ЕК.

В края на миналата година Комисията временно одобри публично финансиране в размер на 249 млн. лева или приблизително 128 млн. евро за дружеството. Внезапното закриване на БДЖ би предизвикало големи смущения, както и за да даде възможност на България да представи план за преструктуриране, гарантиращ неговата бъдеща жизнеспособност и други ключови аспекти. Помощта обаче не бе предоставена.

Комисията има редица съмнения по отношение на плана за преструктуриране, представен през май, включително относно жизнеспособността, тъй като в плана липсват няколко елемента от съществено значение, като например дали дружеството действително ще бъде жизнеспособно, ако съдържащите се прогнози по отношение на приходите се окажат прекалено оптимистични.

Освен това България не е предоставила доказателства, че приватизацията на дъщерното дружество на БДЖ за товарни превози ще бъде достатъчна, за да компенсира нарушаването на конкуренцията, или че това ще представлява подходящ принос на дружеството към разходите за преструктурирането му, тъй като сроковете и резултатите са несигурни.

Отписването от държавата на дълговете, натрупани от БДЖ преди присъединяването на България към ЕС през януари 2007 г., може да е съвместимо с правилата на ЕС относно държавната помощ съгласно раздел 4 от Насоките на ЕС за държавните помощи за железопътния транспорт.

До момента обаче България не е предоставила необходимите пояснения, позволяващи извършването на подходяща оценка.

Водещи

Най-четени