Едва 1 от 10 млади у нас има работа 01.12 | 10:45

Очаквано, преобладаващ дял в пазара на труда взимат по-възрастните хора - около 90 на сто. От тях 40% принадлежат на поколение Х. Това е т. нар. аналогово поколение, включващо хората на възраст между 40 и 54 г.

От iNews.bg

Само един от десет младежи у нас има работа. Това показват данните - само 11% от работната сила у нас се състои от т. нар. поколение Z или това са младежите на възраст между 18 и 26 години. Това стана ясно по време на онлайн конференция на Българска стопанска камара (БСК), посветена на предизвикателствата на пазара на труда у нас, предава "Монитор".

Очаквано, преобладаващ дял в пазара на труда взимат по-възрастните хора - около 90 на сто. От тях 40% принадлежат на поколение Х. Това е т. нар. аналогово поколение, включващо хората на възраст между 40 и 54 г. Често те се приемат като гръбнак на българската икономика, тъй като имат  най-отговорно поведение и са съвестни платци на задължения. Втори са милениълите на възраст между 27 и 39 г. с дял от 26 на сто. Последни, но все пак със забележимо присъствие, са поколение Т - това са хората на възраст между 55 и 65 г. т. нар. хартиено поколение има дял от 23%.

Статистиките сочат, че тези четири специфично обособени поколения работна сила от пазара на труда у нас имат сходства, но и значителни разлики по отношение на мотивация, потребности, ценности и очаквания. Така например поколение Z работят, за да се усъвършенстват и забавляват. Те търсят високо възнаграждение, разнообразие, обучение и предизвикателства. Поколение Y също искат развитие и успехи, както и незабавни стимули. Те харесват самостоятелността. Картинката е далеч по-различна за поколенията Х и Т обаче. Поколение Х работи, за да живее и иска предвидимост и стабилност с умерено натоварване. Хартиеното поколение пък живее, за да работи с ясни и стриктни правила и с възможност за предаване на опит. При хората на възраст 55-65 г. възнаграждението е изместено от сигурността като мотивация

За да подобри ситуацията, от БСК развиват проект за адаптиране работната среда към възрастовите потребности на различните поколения. Целта е да се насърчи по-дълъг трудов живот.

"У нас всяка година отпадат по 40-60 000 души от пазара на труда, а значителна част от тях имат и хронични заболявания", заяви директорът на Националния център за оценка на компетенциите към БСК Томчо Томов. Той обясни, че се наблюдава ръст в икономическата активност на хората в предпенсионна и пенсионна възраст.

Водещи

Най-четени