Един артист за работата с деца в риск 15.10 | 13:15
Дамян Минков смята, че хората на изкуството могат да помогнат за интеграцията на децата в риск

Практиките на театъра и изкуството трябва и могат да бъдат активно използвани при работа с деца в риск, тъй като чрез изкуството те могат да се изразят свободно. За съвместния проект на фондация "Артист" и общината в Равена, Италия ви разказахме по време на неговото стартиране, сега ви срещаме с председателя на фондацията Дамян Минков, който разказва за впечатленията си от Италия натрупани по време на втория работен тур от проекта, чиято цел е да състави методология и да опише добри практики за работа на творци и артисти с отритнатите деца на България.
Посещението в Равена на групата, която работи по проекта, имаше за цел да се запознае с италианските практики за работа с деца в риск? Какъв е основният добър пример, който искате да пренесете от Равена тук, в София?
- Да, посещението в Равена имаше за цел да се запознаем с италиански работещи практики за социална промяна и приобщаване със средствата на изкуството. Описахме над 10 практики, но основният добър пример е, че основно се работи с общностите и тяхната мотивация за приемане на различните. Друг основен акцент е широкото ветрило на мултикултурната политика, изразена най-вече в многото културни събития, които са подкрепени от местната власт. Особен акцент в културния живот на града е Фестивалът на изкуствата, в който през юни 2012 год. фондация "Артист" взе участие с невербалния пърформанс "Пигмалион – Следите”. Този фестивал е иницииран и координиран от чужденци, като общината го е подкрепила финансово и е предоставила специални, нестандартни площи за неговата реализация. Участват хора от различни държави и континенти, като особено осезаемо е присъствието на емигрантите в Италия и по-специално на онези, които живеят в Равена. Атмосферата е невероятна и хората от различни етноси, религии, държави и континенти разговарят на езика на изкуството.
Какво най-силно впечатление направи на българската група?
- Най-силно впечатление прави особено активната съпричастност на местната власт за интеграция на хората в риск . От безвъзмездно предоставяне на общински помещения на организации, които работят за образованието и социализирането на емигранти и изолирани групи до специално разработени програми, съобразени с етническите и културните особености на групите, за да им се предостави образование.
В общинското ръководство на високо ниво забелязахме постоянен интерес от образователните и културни процеси, протичащи в тези групи.
Впечатление ни направи особено позитивната политика на Общинския културен дом, финансово подкрепен от Общината, по отношение на образователните, културните и социални потребности на емигрантите и маргинални групи, като в работата му важен принос има и доброволчеството. Местните власти предоставят условия емигрантите, чужденците и въобще хората от различни групи да инициират свои масови културни събития, чрез които да се легитимират по нов за общността начин, което е сериозна предпоставка за по-безболезненото им приемане от националното мнозинство. Друг особен акцент в работата с общността е развиване на доброволчеството, като социално солидарна политика на всички възрасти.
Като цяло обаче в Равена не видяхме нещо, което да не е приложимо и у нас, тук, в България.
Още по време на първия тур от работни срещи се открои разликата при финансирането на неправителствения сектор и работата на такива фондации и организации като фондация "Артист". Но само финансирането ли е проблемът в България?
Проблемът навсякъде са хората и подходите за работа с тях.
Италианските артисти, музиканти, художници и творци изобщо по-подготвени ли са да работят с деца в риск?
За нас и в България, и в Италия, артисти, музиканти, художници и творци изобщо са по-точно обект на внимание, като целева група, отколкото като изпълнители на иновативни практики с инструментите на изкуството. За това правим мрежа за социално изкуство, за да привлечем вниманието и провокираме социална солидарност в повече творци, които да приобщим към процеса на социална промяна със средствата на изкуството и културата
По какъв начин те имат достъп до такива групи деца и младежи? (На фона на затворените с огради български домове за сираци и деца с увреждания)
В Италия, както и в България има специални служби, които се грижат за това. Но там се води точна статистика на изпадналите в нужда семейства, особено на емигрантите, които още нямат статут на италиански граждани.
Присъствахте ли на такъв арт-сеанс в Италия. Как протича и какви са условията?
Да, присъствахме на демонстрация на един от моделите, с които се запознахме по време на плануваната по програма среща. Това беше подход за работа с хора с увреждания - ментални и физически.
Българският екип демонстрира ли иновативния театрален модел - Форум театър.
По програма за първото работно посещение на българския екип в Равена, Италия имахме демонстрации на прилагане на различни модели. Избрахме Форум театъра, като един иновативен и атрактивен модел, който предвиждаме да включим в бъдещата методология. На срещата присъстваха експертите от Италианския и Българския екипи и представители на местна власт, културните среди в Равена, психолози и учители.
Основната група, с която демонстрирахме модела, бяха двадесет младежи от различни етнически и религиозен произход и от различни държави, но живеещи трайно в Италия. Първо ние представихме модела. После по принципа на фокус групата извлякохме актуални проблеми и чрез Форум театъра направихме демонстрация за решаване на опасни и не толкова опасни ситуации, но постоянни житейски проблеми на младежите в безопасна среда. Интересът беше много голям и това затвърди мнението на българските експерти, модела да се използва при работа на целевата група по проекта.
В разговорите с италианските партньори по проекта какъв съвет най-често получавате?
Никой на никого не дава съвети. Ние сме равностойни партньори и търсим общ език в културното многообразие на двата народа, чрез взаимно изследване и проучване на добри иновативни практики за социална промяна, с инструментите на изкуството.
Този проект общината в Равена има намерение да включи в кандидатурата си за Европейска столица. А какви са отношенията на фондация "Артист" със Столична община, която също се кандидатира?
Да, проектът вече е част от стратегията на Общината в Равена, относно кандидатурата й за Европейска столица на културата 2019. Нашият екип носи писмо от кмета на община Равена до кмета на София, като и пожелание за обща среща между ръководствата на двете общини.
Ако ръководството на Столична община прецени, че творческият и ръководен екип на фондация "Артист" може да бъде полезен по отношение на кандидатурата на София за Европейска столица на културата 2019, ние с огромно удоволствие ще се отзовем и ще участваме в този процес.
Водещи
-
Софийският районен съд осъди Васил Михайлов, син на пернишкия прокурор Бисер Михайлов
Прокуратурата настояваше за по-тежко наказание от 11 години и 11 месеца лишаване от свобода и...
11.04 | 17:40
-
Столично училище жертва входа си заради хазартна зала
Драматичният случай се е разиграл през 2019-2020 г., когато училището получава нареждане от...
11.04 | 17:20
-
Протест в памет на Сияна ще блокира пътя край Телиш
Обходни маршрути и организация на движението
11.04 | 16:59
-
ГДПБЗН с нова техника и важни препоръки за Великден
Увеличение на засегнатите от пожари площи
11.04 | 16:45
Най-четени
-
Кирил Петков: Пеевски е звънял като луд на всякакви министри
Неговото изявление е продължение на думите на Андрей Цеков от вчерашния ден, който твърди, че...
11.04 | 11:33
-
Шефът на АПИ към бащата на Сияна: Апелирам да даде конкретни имена на заплашвани служители
"Никой никога не е заплашвал или спирал служители на Агенция „Пътна инфраструктура“ да...
11.04 | 14:45
-
Петков:Андрей Цеков е получил закана, че ако продължава да се споменава Иван Мирински ще има проблеми
Съпредседателят на ПП-ДБ Кирил Петков коментира актуални теми в НС.
11.04 | 10:45
-
Започва делото срещу Лена Бориславова
Според обвинението, Бориславова се е ползвала от неистински документи на 13 май 2021 г. и 14...
11.04 | 09:15