Един артист за работата с деца в риск 15.10 | 13:15
Дамян Минков смята, че хората на изкуството могат да помогнат за интеграцията на децата в риск

Практиките на театъра и изкуството трябва и могат да бъдат активно използвани при работа с деца в риск, тъй като чрез изкуството те могат да се изразят свободно. За съвместния проект на фондация "Артист" и общината в Равена, Италия ви разказахме по време на неговото стартиране, сега ви срещаме с председателя на фондацията Дамян Минков, който разказва за впечатленията си от Италия натрупани по време на втория работен тур от проекта, чиято цел е да състави методология и да опише добри практики за работа на творци и артисти с отритнатите деца на България.
Посещението в Равена на групата, която работи по проекта, имаше за цел да се запознае с италианските практики за работа с деца в риск? Какъв е основният добър пример, който искате да пренесете от Равена тук, в София?
- Да, посещението в Равена имаше за цел да се запознаем с италиански работещи практики за социална промяна и приобщаване със средствата на изкуството. Описахме над 10 практики, но основният добър пример е, че основно се работи с общностите и тяхната мотивация за приемане на различните. Друг основен акцент е широкото ветрило на мултикултурната политика, изразена най-вече в многото културни събития, които са подкрепени от местната власт. Особен акцент в културния живот на града е Фестивалът на изкуствата, в който през юни 2012 год. фондация "Артист" взе участие с невербалния пърформанс "Пигмалион – Следите”. Този фестивал е иницииран и координиран от чужденци, като общината го е подкрепила финансово и е предоставила специални, нестандартни площи за неговата реализация. Участват хора от различни държави и континенти, като особено осезаемо е присъствието на емигрантите в Италия и по-специално на онези, които живеят в Равена. Атмосферата е невероятна и хората от различни етноси, религии, държави и континенти разговарят на езика на изкуството.
Какво най-силно впечатление направи на българската група?
- Най-силно впечатление прави особено активната съпричастност на местната власт за интеграция на хората в риск . От безвъзмездно предоставяне на общински помещения на организации, които работят за образованието и социализирането на емигранти и изолирани групи до специално разработени програми, съобразени с етническите и културните особености на групите, за да им се предостави образование.
В общинското ръководство на високо ниво забелязахме постоянен интерес от образователните и културни процеси, протичащи в тези групи.
Впечатление ни направи особено позитивната политика на Общинския културен дом, финансово подкрепен от Общината, по отношение на образователните, културните и социални потребности на емигрантите и маргинални групи, като в работата му важен принос има и доброволчеството. Местните власти предоставят условия емигрантите, чужденците и въобще хората от различни групи да инициират свои масови културни събития, чрез които да се легитимират по нов за общността начин, което е сериозна предпоставка за по-безболезненото им приемане от националното мнозинство. Друг особен акцент в работата с общността е развиване на доброволчеството, като социално солидарна политика на всички възрасти.
Като цяло обаче в Равена не видяхме нещо, което да не е приложимо и у нас, тук, в България.
Още по време на първия тур от работни срещи се открои разликата при финансирането на неправителствения сектор и работата на такива фондации и организации като фондация "Артист". Но само финансирането ли е проблемът в България?
Проблемът навсякъде са хората и подходите за работа с тях.
Италианските артисти, музиканти, художници и творци изобщо по-подготвени ли са да работят с деца в риск?
За нас и в България, и в Италия, артисти, музиканти, художници и творци изобщо са по-точно обект на внимание, като целева група, отколкото като изпълнители на иновативни практики с инструментите на изкуството. За това правим мрежа за социално изкуство, за да привлечем вниманието и провокираме социална солидарност в повече творци, които да приобщим към процеса на социална промяна със средствата на изкуството и културата
По какъв начин те имат достъп до такива групи деца и младежи? (На фона на затворените с огради български домове за сираци и деца с увреждания)
В Италия, както и в България има специални служби, които се грижат за това. Но там се води точна статистика на изпадналите в нужда семейства, особено на емигрантите, които още нямат статут на италиански граждани.
Присъствахте ли на такъв арт-сеанс в Италия. Как протича и какви са условията?
Да, присъствахме на демонстрация на един от моделите, с които се запознахме по време на плануваната по програма среща. Това беше подход за работа с хора с увреждания - ментални и физически.
Българският екип демонстрира ли иновативния театрален модел - Форум театър.
По програма за първото работно посещение на българския екип в Равена, Италия имахме демонстрации на прилагане на различни модели. Избрахме Форум театъра, като един иновативен и атрактивен модел, който предвиждаме да включим в бъдещата методология. На срещата присъстваха експертите от Италианския и Българския екипи и представители на местна власт, културните среди в Равена, психолози и учители.
Основната група, с която демонстрирахме модела, бяха двадесет младежи от различни етнически и религиозен произход и от различни държави, но живеещи трайно в Италия. Първо ние представихме модела. После по принципа на фокус групата извлякохме актуални проблеми и чрез Форум театъра направихме демонстрация за решаване на опасни и не толкова опасни ситуации, но постоянни житейски проблеми на младежите в безопасна среда. Интересът беше много голям и това затвърди мнението на българските експерти, модела да се използва при работа на целевата група по проекта.
В разговорите с италианските партньори по проекта какъв съвет най-често получавате?
Никой на никого не дава съвети. Ние сме равностойни партньори и търсим общ език в културното многообразие на двата народа, чрез взаимно изследване и проучване на добри иновативни практики за социална промяна, с инструментите на изкуството.
Този проект общината в Равена има намерение да включи в кандидатурата си за Европейска столица. А какви са отношенията на фондация "Артист" със Столична община, която също се кандидатира?
Да, проектът вече е част от стратегията на Общината в Равена, относно кандидатурата й за Европейска столица на културата 2019. Нашият екип носи писмо от кмета на община Равена до кмета на София, като и пожелание за обща среща между ръководствата на двете общини.
Ако ръководството на Столична община прецени, че творческият и ръководен екип на фондация "Артист" може да бъде полезен по отношение на кандидатурата на София за Европейска столица на културата 2019, ние с огромно удоволствие ще се отзовем и ще участваме в този процес.
Водещи
-
Голяма част от българите не се интересуват от разхищението на храна, сочат данните от проучване на Европейската комисия
От Българската хранителна банка отчитат тенденция на нарастване на количествата спасена храна,...
21.10 | 17:59
-
Прокурорите: Нападението над магистрат е брутален удар срещу държавността
В официална позиция, разпространена след инцидента, организацията заявява, че случаят е...
21.10 | 17:40
-
Таксите в системата на образованието вече и в евро
Съгласно приетия от Народното събрание Закон за професионалното образование и обучение за...
21.10 | 17:20
-
България застарява: 1.5 милиона души са вече над 65 години
В края на 2024 година хората на 65 и повече навършени години са 1 544 245, или 24% от...
21.10 | 16:45
Най-четени
-
Радев: Управляващите са в парализа и чакат санкциониран за корупция по "Магнитски" политик да ги уведоми дали ще ги има
"Държавата не е детска игра с колички"
21.10 | 13:30
-
Над 40 компании са заявили интерес за изграждането на Терминал 3 и модернизацията на Терминал 2 на летище „Васил Левски“
Това включва нови зони за пристигащи и заминаващи пътници, централизиран пункт за проверка...
21.10 | 15:30