Една градска веломацка или ще бъде ли София европейски град 14.06 | 14:53
Славина Илиева – Сю за проблемите и преимуществата на градското колоездене

Славина Илиева – Сю е една от вече многото жители на столицата, които избраха велосипеда като основно средство за придвижване. По софийските улици тя се движи на шикозно градско колело в ретро маниер, на което е монтирала и малко кошче – за своето дакелче.
Сю напълно превъплъщава идеята за модерната градска дама – жените, които се придвижват почти изцяло с велосипеди по улиците са нещо повече от обичайно във всички съвременни европейски градове. Ще я бъде ли тази мода и у нас и би ли могла София да се нареди до градове като Берлин, Копенхаген и Париж? Според Славина прогрес у нас определено има, но това са едва първите стъпки. Истина е, че Общината направи някои усилия за създаването на нови велоалеи, но за жалост малко от тях действително "влизат в употреба".
"Тук-там изникват разни феномени като велоалеи, които всъщност са такива предимно на думи. В случая става въпрос за направата на едни участъци, оградени с жълта боя, която с течение на времето избледнява. Те дори не са с подходяща настилка, а са покрити или с плочки, или с малки павета и изглеждат като обикновен тротоар. Някои от тях предлагат и изненади – свършват в нищото внезапно.
В повечето случаи велоалеята се помещава на едно с пешеходната, което от една страна е опасно, а от друга изключително неприятно и за колоездача, и за пешеходците, които непрекъснато се сърдят едни на други.
Велоалеята от Руски паметник до кв. Павлово е може би единственият адекватен пример, но там съществува друг проблем – капаците на шахтите са сложени точно от страната на велосипедистите и ти щеш-не щеш отново си принуден да навлизаш в територията на пешеходците, разкрива наблюденията си върху софийската инфраструктура Славина.
Въпреки неволите си обаче тя кара колело всеки ден и е член на станалите популярни в последно време велообиколки.
"Особен тласък за решението ми да си купя това колело даде включването ми в една от първите нощни велоразходки миналото лято. На езерото Ариана, където е сборният пункт, имаше близо стотина души с всякакъв вид колелета. Преживяването беше неописуемо, защото в един миг група хора, малцинство до този момент, става общност и всички останали започват да се съобразяват с нея: пешеходците започват да се пазят, шофьорите ни правят път, цялата група представлява една голяма улична атракция, която се превърна бавно в обичайна и приятна гледка.
Въобще чувството за общност, което болезнено липсва у нас изведнъж се появява и е свързано с нещо толкова приятно като спорта. Включването в тази велоразходка в крайна сметка доведе до закупуването на ново колело и присъединяването към още няколко такива нощни преходи из чудесния ни град."
Има ли София потенциал да застане рамо до рамо с останалите европейски градове и какво би трябвало да се направи?
"Трябва да се направят повече и все повече велоалеи. Това ще облекчи по невъобразим начин първо движението, второ ще промени ежедневието на хората към по-добро, колкото и патетично да звучи. Градът ни е малък и компактен, придвижването с колело би могло да бъде райско преживяване, ако имаше изградена веломрежа.
Аз съм живяла в Берлин и мога да кажа, че там основното придвижване се осъществява посредством велосипед. Велоалеите са с големината на една наша улица, застлани са със специален червен асфалт, маркирани са и когато пешеходците стъпят върху тях се оглеждат изключително щателно и в двете посоки.
София разбира се не е Берлин, но би могла да предложи светло бъдеще за колоездене в градски условия при наличие на специализирана и поддържана инфраструктура."
Още за приключенията на Славина по софийските улици, може да научите от Jenite.bg.
Водещи
-
Наземният транспорт се връща по улиците след шестдневна блокада
Изтощителна транспортна криза
19.05 | 17:59
-
Инфлацията в България през април 2025 г. е 2.8% на годишна база
Най-ниските годишни темпове бяха регистрирани във Франция (0,9%), Кипър (1,4%) и Дания (1,5%)
19.05 | 17:40
-
Къде българите взимат най-високи заплати?
Средната брутна месечна работна заплата в област Пловдив за януари 2025 г. е 2 066 лв., за...
19.05 | 17:20
-
„Да, България“ иска оставки в столичния градски транспорт
Междувременно Божидар Божанов също излезе с коментар във Фейсбук.
19.05 | 16:45
Най-четени
-
Васил Терзиев заяви категорично, че няма как да отговори на искането на протестиращите служители
"За мен да кажеш, че си слязъл от 400 на 300 лв. искане не е отстъпка", поясни Терзиев и...
19.05 | 11:15
-
Борисов: В моя мандат сме вдигали с 62% заплатите на работещите в транспорта
"Гарантирам, че ГЕРБ не участва в тези протести", подчерта той.
19.05 | 14:00
-
Синдикатите обявиха безсрочна стачка: Ще се събира подписка и метрото да спре работа
Това обявиха синдикатите след среща с местната власт
19.05 | 11:04
-
Васил Терзиев заяви, че ще покани представители на протестиращите служители на градския транспорт на среща в общината
Направен е анализ колко деца са имали проблем със стигането да училище през двата дни, в които...
19.05 | 10:15