Еко стикерите за автомобили - предпоставка не за по-чист въздух, а за корупция 27.06 | 15:45
Лепенките ще се издават при преминаване на технически преглед

Новите еко стикери няма да изчистят въздуха, но може да провокират корупция. Това е позицията на Европейският център за транспортни политики по отношение на задължителното им въвеждане след 12 юли за всички леки коли и автомобили до 3,5 тона у нас.
Еко стикерът ще се издава при преминаване на технически преглед и ще указва "екологичната група" на превозното средство.
Според ЕЦТП обаче, че процесът в България не транспонира правилно Директивата на ЕП и на Съвета от 3 април 2014 г. относно периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета, на която е базирана наредба № Н-32.
Директивата гласи, че ако при автомобил, минаващ на годишен технически преглед, се установи несъответствие спрямо екологичния стандарт, определен от производителя, повредата задължително трябва да бъде отстранена, за да бъде автомобилът приведен в годност съобразно производствените параметри. Директивата не допуска вариант, при който да има възможност за понижаване или промяна на екологичната категория на преводното средство, поясняват от Центъра.
Те посочват, че българският вариант въвежда ново понятие -"екологични групи", което според тях е нещо различно. От ЕЦТП подчертават, че по този начин се създава възможност автомобил, който не отговаря на производствените параметри, да получи стикер за по-ниска "екологична група", без обаче да бъде задължен да отстрани повредата, като така на практика той ще продължи да замърсява. Според тях това несъмнено е предпоставка за корупционни практики в пунктовете за технически прегледи.
Собственици на такива пунктове са изразили притеснение от липсата на неяснота относно начина, по който ще се тестват автомобилите, колко ще струва въвеждането на софтуера и т.н. Те настояват за отговор и на въпросите дали е вярно, че въпросните нови еко стикери са отпечатани още миналата година; разполага ли КАТ с поне един лицензиран пункт за извършване на технически прегледи, а също как ще се реши проблемът с качеството на горивата в България, заради което много често автомобилите няма как да отговорят на производствените параметри по отношение на замърсяването.
Водещи
-
Петкова отговори на Асен Василев: Той критикува себе си и собствените си политики
Проблемите, които имаме с НПВУ да бъдат сведени до - гласувайте тези два или три закона са...
06.03 | 17:59
-
Лекар: Кашлицата и отпадналостта след грип могат да продължат до 20 дни
Специалистите напомнят, че дори след отшумяване на високата температура, пациентите трябва да...
06.03 | 17:40
-
Украйна може да продължи да разчита на подкрепата на Белгия
Белгийският премиер призова да не се забравя, че Русия е нападателят, а Украйна е нападнатата...
06.03 | 17:00
Най-четени
-
Грандиозен обрат с времето: Зимата се завръща ударно със сняг и студ
След преминаването на този фронт ще започне период на по-студено време, ще се изгради...
06.03 | 12:15
-
Кирил Петков: Единствената институция, която не контролира Пеевски, е Европрокуратурата
Това, което ДПС казва, е, че Пеевски контролира това мнозинство. Единствената институция,...
06.03 | 15:59
-
Вече не може да плащаме глоби в брой към МВР и КАТ
МВР премахна касовите плащания в столичните управления
06.03 | 10:30
-
Пълен резил в "Хелс китчън". Зрителите на Нова останаха потресени
Джулиана Гани и Миглена Каканашева от звездния отбор бяха помолени от шеф Виктор Ангелов да...
06.03 | 15:45