Еко стикерите за автомобили - предпоставка не за по-чист въздух, а за корупция 27.06 | 15:45
Лепенките ще се издават при преминаване на технически преглед
Новите еко стикери няма да изчистят въздуха, но може да провокират корупция. Това е позицията на Европейският център за транспортни политики по отношение на задължителното им въвеждане след 12 юли за всички леки коли и автомобили до 3,5 тона у нас.
Еко стикерът ще се издава при преминаване на технически преглед и ще указва "екологичната група" на превозното средство.
Според ЕЦТП обаче, че процесът в България не транспонира правилно Директивата на ЕП и на Съвета от 3 април 2014 г. относно периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на моторните превозни средства и техните ремаркета, на която е базирана наредба № Н-32.
Директивата гласи, че ако при автомобил, минаващ на годишен технически преглед, се установи несъответствие спрямо екологичния стандарт, определен от производителя, повредата задължително трябва да бъде отстранена, за да бъде автомобилът приведен в годност съобразно производствените параметри. Директивата не допуска вариант, при който да има възможност за понижаване или промяна на екологичната категория на преводното средство, поясняват от Центъра.
Те посочват, че българският вариант въвежда ново понятие -"екологични групи", което според тях е нещо различно. От ЕЦТП подчертават, че по този начин се създава възможност автомобил, който не отговаря на производствените параметри, да получи стикер за по-ниска "екологична група", без обаче да бъде задължен да отстрани повредата, като така на практика той ще продължи да замърсява. Според тях това несъмнено е предпоставка за корупционни практики в пунктовете за технически прегледи.
Собственици на такива пунктове са изразили притеснение от липсата на неяснота относно начина, по който ще се тестват автомобилите, колко ще струва въвеждането на софтуера и т.н. Те настояват за отговор и на въпросите дали е вярно, че въпросните нови еко стикери са отпечатани още миналата година; разполага ли КАТ с поне един лицензиран пункт за извършване на технически прегледи, а също как ще се реши проблемът с качеството на горивата в България, заради което много често автомобилите няма как да отговорят на производствените параметри по отношение на замърсяването.
Водещи
-
България отново е държавата с най-висок риск от бедност в ЕС през 2024 г.
През 2024 г. за втора поредна година обаче няма нито един район на планиране у нас, който да е...
24.11 | 16:59
-
916,68 лева годишна загуба през 2026-а, ако сега нетната ви месечна заплата е 3500 лева.
Калкулаторът пресмята, че това са 458 хляба по-малко за годината или пък 213 кг домати...
24.11 | 16:30
-
Възможен е недостиг на лекарства след Нова година
"Ако държавата не осигури навреме финансиране за лекарствата до края на годината, пациентите...
24.11 | 16:30
-
Мая Манолова обжалва разширението на “синята зона” в съда
Общинските съветници са прегазили собствените си правила и когато става дума за изискванията...
24.11 | 16:15
Най-четени
-
БАБХ с нов директор
Д-р Милушева притежава две магистърски степени - по ветеринарна медицина и по санитарна...
24.11 | 10:59
-
Още една рокада на върха! Нов шеф на БАИ
Със заповед на министъра на иновациите и растежа досегашният изпълнителен директор на БАИ Мила...
24.11 | 12:15
-
Заплатите в България - рекорди и предупреждения
Разликата в посоката на движение между секторите очертава разнопосочни тенденции. Едни отрасли...
24.11 | 11:15