Ето как е станала катастрофата с МиГ-29 край Шабла и какво е казал последно летецът Терзиев 16.07 | 09:19
Българският инцидент не е първият поради "загуба на пространствена ориентация". През 2019 г. японски Ф-35 се разби именно по същата причина. Разчитането на черната кутия тогава отнема 4 месеца
Малко под месец ще отнеме разчитането на черната кутия на катастрофиралия
МиГ-29
, съобщи БНТ. Кутията все още не е изпратена в Русия, където трябва да бъдат свалени данните, казаха от Министерството на отбраната. Въпреки че докладът на Звеното за разследване на авиокатастрофи към Военна полиция обяви като най-вероятна причина за инцидента "загуба на пространствена ориентация у пилота", 100% яснота за причините за инцидента ще даде именно черната кутия, категорични са експерти.
Фаталният полет в нощта срещу 9 юни продължава 29 минути. Подп.
Валентин Терзиев
излита от авиобазата в Граф Игнатиево 11 минути след полунощ.
34 минути след полунощ
МиГ-29
на Терзиев минава под ръководството на Ръководител полети "Бойно управление" 15 км. преди Добрич.
"Намалявам скоростта, 720, курс 94, 7000 метра", казва подп. Валентин Терзиев.
В 00:38 ч. пилотът получава указания да намали височината до 3000 м. и отговаря:
- Разбрано, наблюдавам целта, 3600 в момента.
Минута по-късно ръководител полети указва:
"Дистанция 18, плавно снижение до 2000".
"Снижавам", отговаря подп. Валентин Терзиев.
Самолетът снишава под 2000 м. височина. Става ясно, че мишената пада по-бързо.
Терзиев увеличава скоростта. Продължава да получава указания от ръководител полети.
Достигайки 1433 м. височина и скорост от 948 км. в час, подп. Терзиев изстрелва ракетата. Три секунди по-късно докладва:
"Ракетата сходи, излизам надясно".
Самолетът е на 1310 м. височина и се движи със скорост 948 км. в час. Секунди по-късно подп. Терзиев получава указания:
"Излизай надясно с 270 и изключи "Главен".
Седем секунди след пуска на ракетата целта е поразена, а последната реплика на подп. Терзиев е: "Главен...".
Което вероятно е начало на стандартния доклад за изключване на главния включвател на системата за управление на въоръжението. След това връзката с екипажа е изгубена, самолетът изчезва от радарите и среща водната повърхност в 40 минути и 29 секунди след полунощ.
Според експерти е допусната фатална грешка самолетът да бъде воден, така че да сниши под 2000 м. височина, което предизвиква аварийна ситуация.
"Аварийна, защото според мен прекалено е снижен. Последният му доклад е на 1310 м. При скорост 948 км. в час, това са 280 метра в секунда. Самолетът се носи при липса на всякаква ориентировка", казва ген. Съби Събев, председател на клуб "Атлантик".
Според някои експерти стрелбата по вертикално падаща цел е трябвало да бъде прекратена при достигане височина от 2000 м.
"Би трябвало този, който е ръководил непосредствено изпълнението на приближаване, захват и т.н., насочването на пилота... да се намеси и да каже: "Забранявам по-нататъшно изпълнение на задачата", каза ген. Спас Спасов, председател на фондация "Български ВВС".
Според други обаче при поставянето на конкретната задача преди полета се определя и височината, под която да не се пада.
"Възможно е и на тази височина да се проведе и тя атаката е проведена, поразяването на целта е осъществено, не е осъществено излизането от тази атака, не е осъществено добре, не е осъществено правилно и там именно, както и в доклада се казва, там се крие причината за катастрофата, отхвърляйки другите", допълва ген. Спас Спасов.
Според доклада "най-вероятно пилотът не е проконтролирал положението на самолета спрямо хоризонта преди започване на този маньовър именно поради създадената у него зрителна илюзия и той е извършил стрелбата от положение на хоризонтален полет, а в действителност е бил в сравнително плоско пикиране".
"По всяка вероятност, след като той докладва, че се оттегля, сигурно е поел курс, различен от бойния надясно. Но ако е в снижение, разстоянието е 1300 м. При 280 м. в секунда, макар и в снижение, това някъде ти гарантира, че за 10-12 секунди си се забил в морето", казва ген. Съби Събев.
Разчитането на данните от черната кутия на самолета, която все още не е изпратена на производителя - Руската самолетостроителна корпорация, ще отнеме между 3 и 4 седмици.
Според бившия пилот Величко Дерузов, вината за инцидента не е на пилота.
"Нарушение на мерките за безопасност на ръководството - от командира на базата - до всички нагоре. Командир на ВВС, ръководителят на бойните стрелби", заяви Величко Дерузов.
Какво точно е станало 100% ще се разбере от разчитането на черната кутия, която е силно увредена от удара.
Разчитането на данните от черната кутия на самолета, която все още не е изпратена на производителя - Руската самолетостроителна корпорация, ще отнеме между 3 и 4 седмици.
Българският инцидент не е първият поради "загуба на пространствена ориентация". През 2019 г. японски Ф-35 се разби именно по същата причина. Разчитането на черната кутия тогава отнема 4 месеца.
Водещи
-
Заради липсата на ток жители на Троянско се събраха на протест
Затова жители от общината се събраха пред офиса на енергодружеството в Троян, за да попитат...
28.12 | 18:00
-
И това доживяхме! Бедните вече ходят да празнуват в Гърция
Cpeд нaй-cĸъпитe oфepти e тaзи зa пpeзидeнтcĸи aпapтaмeнт нa 5-звeздeн xoтeл в Бypгac нa...
28.12 | 17:40
-
Народно поверие гласи: Ако днес цялото ви семейство си пожелае нещо, то ще се сбъдне
Празничните дни и народни поверия не приключват с Коледа
28.12 | 17:20
-
Задълбочава се кризата с личните лекари
Броят им у нас продължава да намалява, а натоварването върху тях расте, става известно от...
28.12 | 17:00
Най-четени
-
Снеговалежът в централните и източните райони от Северна България продължава и днес
Ще духа слаб, по долината на Струма и в Източна България предимно умерен север-северозападен...
28.12 | 08:59
-
Не само в България обичат кисело зеле
И в Германия то има дълга история и традиции. А и в други страни го ценят. Днес киселото зеле...
28.12 | 09:40
-
АБВ за вписването на втора православна църква: Поставя се началото на нов разкол
В позицията си от АБВ припомнят първия опит за намеса в църковните дела по времето на...
28.12 | 13:59