За седмица събраха 33 000 подписа в защита на Ресурсната грижа 26.06 | 09:15

Подписката беше внесена в Народното събрание и в Министерски съвет

От Елена Коцева

33 000 подписа за запазване на Ресурсните центрове само за една седмица събраха от Националната асоциация на ресурсните учители (НАРУ). Вчера (25 юни) подписката беше внесена в Народното събрание, адресирана до председателя Цецка Цачева и комисията по образование. Копие от петицията и 33 хиляди подписа беше внесено и в Министерски съвет – до премиера Бойко Борисов.

Целта на петицията е да предизвика промени в текстове от гласувания вече на първо четене нов Закон за предучилищното и училищното образование, с който сега съществуващите 28 Ресурсни центрове се закриват, а техните функции се поемат от местни Центрове за личностно развитие, които ще съществуват към училищата и ще бъдат на общинско финансиране.

"Въпреки отправените от наша страна предложения, свързани с развитието на Ресурсните центрове за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности, в предлагания текст се предвижда преструктурирането на тези държавни образователни звена в общински центрове за личностно развитие и то единствено в областните градове на страната. Това според нас ще доведе до сериозни сътресения в осигуряването на качествена грижа за всяко едно дете със специални образователни потребности без значение от мястото, където то се обучава”, се казва в петицията на Националната асоциация на ресурсните учители.

Законът крие сериозни опасности, тъй като приобщаващото образование за децата със специални образователни потребности е само формално изписано в закона, обясни Калоян Дамянов, председател на НАРУ при внасянето на подписката в Народното събрание. Той предупреди отново, че преминаването на ресурсната грижа към общинско финансиране ще остави децата със СОП буквално без подпомагане, тъй като малките общини няма да могат да покрият с бюджета си техните нужди. Това означава, че децата с увреждания в малките градове и села няма да могат да бъдат интегрирани в образователната система и в обществото, предупреди Дамянов. Според статистиката на НАРУ към момента в малки и отдалечени от областните центрове населени места живеят 50% от 11 000 от децата със специални образователни потребности, които се покриват от системата на ресурсните центрове. Това означава, че повече от 5 000 деца ще останат без грижа и подпомагане, за да преодолеят затрудненията си с изискванията на масовото образование. Под въпрос остават и онези деца, които все още не са обхванати от системата на ресурсното подпомагане, а все още има и такива. Общините вече декларираха, че няма да могат да поемат с бюджетите си новия товар на ресурсното подпомагане, допълни Калоян Дамянов, като посочва, че и настоящата система не е идеално и има нужда от оптимизация. Но реформата трябва да се осъществи плавно и най-вече с грижа и мисъл за децата.

От НАРУ предупреждават и за други опасности, които се съдържат в предлаганите текстове от Закона: Няма яснота при определяне на комисията, която ще диагностицира специфичните нужди и ще изработва индивидуалните програми. В тази посока е дадена прекалено голяма свобода на директорите на учебните заведения, като така се отваря възможност, заради по-голямото финансиране в делегираните бюджети, много директори да записват като деца със СОП и здрави ученици. Въпреки това не е гарантирано законово като задължение на всички училища и общини да назначават специалисти и така да гарантират ресурсното подпомагане. Така може да се появят цели училища, пълни с деца със СОП, а от друга страна училище, в което интегрирано учат две такива деца не може да си позволи назначаването на нужните специалисти.

Освен това в страната като цяло няма необходимата бройка специалисти, които да покрият всички деца със специални образователни потребности. С месеци в Асоциацията на ресурсните учители обявяват свободни работни места, но желаещи няма и те са принудени да преквалифицират други специалисти. Успоредно с това ресурсните центрове в цялата страна вече са изградили множество партньорства с неправителствени организации и публични институции и имат голям брой проекти, които биха били застрашени при така предлаганите промени, допълва Калоян Дамянов. Пример за такъв провал би било реализирането на проект "Включващо обучение” по ОПРЧР съвместно с МОНМ на стойност 10 милиона лева ,който в следващите две години трябва да подготвя средата в цялата страна за развитие на приобщаване и квалификация на общообразователните училища. А проблемът с интегрирането на децата с увреждания и със СОП в масовото училище стои и като инфраструктура и като нагласи в самата образователна система.

Няма направен и разчет как новия Закон ще бъде финансово подкрепен, подчертава и Стоян Павлов, секретар на Националната асоциация на ресурсните учители. Все още не е изготвен и Стандарта, който ще подкрепя и уточнява прилагането на самия Закон.

Затова и от НАРУ считат, че текстовете в Закона за предучилищното и училищното образование, които касаят приобщаващото образование на децата със СОП трябва да бъдат спрени и да не бъдат гласувани окончателно от депутатите.

В желанието си да спрат опасните промени и да изложат на риск тези 11 000 деца, за които от НАРУ се грижат, и Калоян Дамянов и Стоян Павлов ще предприемат и други инициативи и срещи с народни представители.

НАРУ обединява близо 85% от ресурсните учители и специалисти в страната, като е и член на Международната асоциация по специално образование (IASE).

Водещи

Най-четени