За таксите, глобите и музиката в заведенията 22.11 | 15:22

Разказва за iNews директорът на ПРОФОН Ина Килева

От Елена Кирилова

ПРОФОН е организация за колективно управление на права в България, регистрирана от Министерство на културата. А задачата ѝ - да събира, разпределя и изплаща възнаграждения за артистите-изпълнители и музикални продуценти, когато тяхната музика се използва от страна на редица бизнеси у нас.

Част от дейността на организацията е да разрешава публичното изпълнение на музика от страна на заведения, хотели, ресторанти, магазини, фитнес зали и други туристически и търговски обекти и места за услуги. Това е значително улеснение за бизнеса, който използва звукозаписи и музикални видеозаписи, тъй като с един единствен договор и заплащане на годишно възнаграждение, съответният обект може да изпълнява публично и законово практически всяка музика, а създателите на тази музика да получават справедливото за това възнаграждение.

Как точно става това - разговаряме с изпълнителния директор на организацията Ина Килева.

Г-жо Килева как ще се изчисляват сумите, които заведенията, фитнес залите, такситата и т.н. ще трябва да плащат за публично изпълнение на музика? Има ли определени критерии или таблица, според която се пресмятат дължимите суми?

- Да, разбира се – на уебсайта ни всеки може да се запознае с тарифата за възнагражденията за всеки един вид използване на музика, включително и публичното изпълнение на музика в заведения, хотели, ресторанти, търговски, туристически, развлекателни, спортни и други обекти. Тарифата на ПРОФОН е резултат от икономически анализи и се базира се на големия опит, който черпим от международните ни партньори. Парите, които събираме са съобразени и с икономическата действителност в България, в комуникация с организации на самите обекти, които използват музика, и е утвърдена от правоносителите – над 150 артисти-изпълнители и музикални продуценти, членове на ПРОФОН.

Действащата тарифа за публично изпълнение например, е разработена съвместно с Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА), която е най-голямата организация на ползвателите от публично изпълнение на музика и размерът на възнагражденията е абсолютно приемлив за представителите на бизнеса.

Относно начина на пресмятане на възнагражденията - то става индивидуално за всеки един обект и зависи от мащаба на неговата дейност. За ресторантите, заведенията и хотелите например, зависи от категорията на обекта (брой звезди) и броя на местата в заведението или съответно леглата в хотелите.

За магазините, фитнес или други центрове и търговски обекти възнаграждението се определя от площта на озвучената част на обекта в кв. м. Важно е да кажем, че това е избор на самия ползвател – дали да има музика в неговия ресторант, респективно магазин, фитнес и др. – или не. Всъщност колективното управление е изцяло в услуга на ползвателите, които на "едно гише" си уреждат правата и си гарантират спокойствие, спазвайки закона, а творците получават от голям брой ползватели отчисления за използваната им защитена музика. В България приходите, генерирани от ПРОФОН към музикалния бизнес, представляват близо 30% от общия годишен приход на лейбълите.

Изготвени ли са минимални и максимални суми, които заведенията и другите обществени места, в които се пуска музика, трябва да плащат?

- Длъжна съм да разсея един мит и да отбележа, че размерът на възнагражденията не е никак висок – нашите изчисления показват, че средната ставка за публично изпълнение през 2010 г. например е била около 300 лв. на обект за цялата година, което означава по-малко от левче на ден. Както вече споменах, определянето на възнагражденията е абсолютно гъвкаво и изцяло зависи от мащаба на дейността на бизнеса, който желае да използва музика.

За заведенията например минималната ставка на ПРОФОН (за семейни хотели и ресторанти към тях, с до 20 места или легла) е 68,80 лева на година – за цялата година. За петзвезден хотел или ресторант с над 2000 места пък възнаграждението може да достигне до 10 хил. лева за година. Има значение и дали обектът е сезонен или не – ако работи до 184 дни годишно, плаща наполовина. Също така, обектите, които са членове на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация и нейните регионални структури из цялата страна, се ползват със значителна отстъпка.

За магазините и другите търговски обекти минималното възнаграждение е 30 лева на година (ако е с площ до 20 кв. м), а след това се изчислява грубо по 1 лев на квадратен метър за година, според площта. За фитнес центровете, фризьорските салони и други места за услуги, минимумът отново е 30 лв. (ако обектът е до 20 кв. м), като след това се заплаща на всеки кв. м. За тази категория имаме и допълнителни отстъпки, свързани с вериги магазини или обекти, както и ако ползвателят избере да сключи дългосрочен договор или да заплати авансово цялата годишна сума.

Как се разпределят парите от събраните такси?

- На последната среща на организациите към Международната федерация на звукозаписната индустрия стана ясно, че ПРОФОН е сред Топ 10 на дружествата за колективно управление на сродни на авторските права в Европа, които разпределят възнагражденията от публично изпълнение на музика по възможно най-справедливия начин – на база реален еърплей от целия радио- и телевизионен сектор по техни отчети на принципа "per second, per track”.

С други думи – обработваме отчетите, които ползвателите ни предоставят за това коя песен, колко пъти и с каква продължителност (в секунди) е била излъчена, идентифицираме всички правоносители, които са свързани с тази музика – всеки един студиен музикант, участвал в записите, основния артист или група, продуцента, и събраните възнаграждения се разпределят на тази база.

Приходите от публично изпълнение, за които няма индивидуализирани отчети обичайно се разпределят на база усреднен еърплей. За последното разпределение, приключило през септември например, разпределихме около 3,6 млн. лева на близо 30 хил. музиканти, певци и звукозаписни компании от цял свят, чиято музика е била използвана. През 2010 г. и 2011 г. общо ПРОФОН разпредели около 9 млн. лв. за над 50 000 правоносители от цял свят.

Как и колко печелят самите изпълнители от публичното изпълнение на песните им?

- Ще ви дам пример, отново от последното разпределение - цялата сума, която организацията е събрала, включително от публичното изпълнение на музика, е разпределена на правоносителите – изпълнителите и продуцентите. Конкретно за изпълнителите – средствата, събрани от публично изпълнение се поделят по равно между артисти и продуценти. Това означава, че половината от парите отиват при артистите, чиято музика е била използвана, а другата половина - за продуцентите на тази музика.

Приходите от публичното изпълнение на музика стават все по-важна и голяма част от приходите на изпълнителите от правата за използването на записите им. Ако например през 2008 г. те са генерирали под 10% от общите приходи на изпълнителите от права, за 2011 г. очакваме този процент да бъде около 25%. Нашата цел е в следващите години да се грижим за това да обхванем все повече заведения, търговски и туристически обекти и този сектор да бъде водещ в нашата дейност и да генерира най-много приходи за артистите и продуцентите. Специално за 2011 г., правоносителите ще получат от ПРОФОН около 1 млн. лв. без ДДС от публичното изпълнение на записите им.

Как стои въпросът и с глобите? Кой и по какъв начин ще събира тези пари и къде отиват те?

- Единствено Министерство на културата и неговите служители са оторизирани да извършват проверки в обектите и да налагат глоби за нарушители на закона за авторското право и сродните му права и по-конкретно – публичното изпълнение на музика. От март тази година, глобите бяха увеличени десетократно и в момента са от 2 хил. лева до 20 хил. лева при първо нарушение и от 3 хил. лева до 30 хил. лева при повторно.

Глобите се налагат от Министерство на културата и по никакъв начин не достигат нито до правоносителите, нито до техните организации, като ПРОФОН. С други думи - много по-изгодно би било един обект да плати например 300 лева, колкото е средната сума за правата на музиката, и да знае, че те са отишли при артистите и продуцентите, отколкото да плати десетки пъти повече в глоби, които отиват в бюджета, а част от тях е за издръжка на администрацията в министерството.

Нека всички ползватели на музика знаят, че нито една организация за колективно управление в България няма правомощия да прави проверки, да налага закона, да издава предупредителни протоколи или актове за административно нарушение. Бихме искали да предупредим всички ползватели от сектора на публично изпълнение за това, че в последните месеци, представители на организация без съответна регистрация за управление на права за публично изпълнение от Министерство на културата и без никакви правомощия да прилага закона, обикалят заведенията и рекетират техните собственици. Имаме сигнали от ползватели – наши партньори, че това се случва по недопустимо агресивен начин, в разрез с етичните стандарти на комуникация с ползвателите, които всяко европейско дружество за колективно управление би следвало да прилага.

Смятате ли, че завишените глоби за нарушителите и честите проверки могат наистина да накарат собствениците на заведения да плащат?

- Ние вярваме, че увеличените санкции ще действат като превенция, която ще стимулира спазването на закона. Това е и логиката на глобите и проверките – да накара бизнеса да спазва закона. Често се случва, след като Министерство на културата стартира проверки в даден град, почти всички представители на бранша да се обръщат към нас с молба спешно да си уредят правата за публично изпълнение на музика, за да не бъдат глобени. За някои от тях обаче е прекалено късно.

ПРОФОН и музикантите нямат полза от това някой да бъде глобен и затова се опитваме, чрез различни кампании да уведомяваме предварително ползвателите в цялата страна – екипът на отдел "Публично изпълнение” е направил срещи с представители на ресторантьорите и хотелиерите в близо 20 града и курортни комплекси само през 2011 г. В края на ноември предстои и голяма среща с ресторантьорите и хотелиерите в Димитровград.

В последните месеци създадохме и мрежа от регионални представители на ПРОФОН в почти цялата страна, които да информират бизнеса, който използва музика, за неговите задължения. Всичко това дава резултат и през последните две години реализираме постоянен ръст от над 50% на годишна база в приходите от заведения, търговски и туристически обекти. В бъдеще очакваме ръстът да се стабилизира около 20% на година.

Смятате ли, че промяната в закона ще накара повече изпълнители да станат членове на ПРОФОН?

- Нашата организация третира по еднакъв начин всички артисти-изпълнители и музикални продуценти – разпределя и им изплаща възнаграждения, независимо дали са от България или не, независимо дали са наши членове или не. На нашия уебсайт има списък с правоносителите, за които има разпределени възнаграждения и всеки изпълнител или продуцент може да провери дали там фигурира неговото име и ако да – да се свърже с нас и да си получи дължимите възнаграждения.

Наистина, в последните години наблюдаваме постоянно увеличаване на членската ни маса. Дори няколко големи независими музикални компании от Европа – по-конкретно от Великобритания и Румъния ще станат директни членове на ПРОФОН, въпреки че ние вече работим с дружествата от техните страни.

Членство в организацията е и възможност за всеки български артист или изпълнител да получава средства от своята музика, когато тя се използва извън територията на България, благодарение на двустранните договори, които имаме с подобни организации от цял свят.

Как промяната в закона ще се отрази на крайните потребители? Очаква ли се ръст в цените на таксиметровите услуги, например?

Екипът на ПРОФОН и специално служителите от отдел "Публично изпълнение” всеки ден се срещат и разговарят със собственици и управители на обекти, извършващи публично изпълнение на музика. Искам да успокоя всички и да отбележа, че до момента няма регистриран случай в България, в който цените на услугата или продуктите към крайния потребител да се е оскъпил, заради възнаграждението за музика, която звучи в дадения обект.

Няма и икономическа логика това някога да се случи. Първо, законът действа от 1993 г. и никое бизнес начинание няма основание да увеличава цената на услугата си, заради това, че е започнало да спазва закона. Всеки един предприемач, когато стартира своя бизнес, трябва да бъде наясно с това какви са неговите разходи, а когато смята да използва музика в своя бизнес – какви са му разходите за възнаграждения за музиката, спрямо параметрите на дейността му.

Тарифите на ПРОФОН винаги са били достъпни на нашия уебсайт и всеки човек може да пресметне какво дължи за правата на музиката. От друга страна - възнагражденията съвсем не са високи. За огромна част от обектите става въпрос за стотинки или левчета на ден, които по никакъв начин не затрудняват представителите на бизнеса чак толкова много, че да повлияят на ценообразуването им.

Водещи