Забраниха на онлайн магазини да заблуждават за наличност на стоки на промоция 02.10 | 12:15
КЗП нареди на търговци да не подвеждат потребители и за срокове на доставка
Онлайн магазин за стоки за свободното време не е информирал коректно клиентите си за наличните количества от пуснати в промоция артикули. Сайт за продажба на уреди за дома пък не е спазвал посочения от него срок за доставка на поръчките. Нелоялните търговски практики са установени и забранени от Комисията за защита на потребителите (КЗП).
Единият от хванатите в нарушение електронни магазини – ozone.bg, е предлагал различни стоки с намалени цени, сред които и устройства за виртуална реалност за игрови конзоли по 399 лв. След поръчката на десет такива хедсета, клиент е получил само един. Проверка на КЗП по случая установи, че към момента на изпратената от потребителя заявка за покупка търговецът не е информирал за ограничена наличност на промоционалните стоки. В становището си до контролния орган той посочва "техническа грешка” при отчитане на наличните бройки в складовата му система като причина да не може да достави всички заявени бройки, а само единствената останала.
Когато търговец не е в състояние да достави предлаганите от него стоки или сходни на тях при обявените параметри и да посочи разумни обяснения за това, е налице нелоялна практика, категорични са експертите на КЗП.
Нелоялна практика е и неспазването на обявения срок за доставка на поръчките, тъй като той често оказва влияние върху избора на потребителя от кого да купи. Именно поради забавяне на пратки електронният магазин Diplomat.bg е станал обект на проверка от страна на КЗП. Контролният орган е сезиран от потребител, чиято поръчка е обработена своевременно, като е изписана за получаване за след две седмици, а е доставена още по-късно – седем дни след тази дата. Търговецът се оправдава с персонален пропуск на служител на фирмата.
В хода на проверката КЗП констатира, че съгласно общите условия на онлайн търговеца покупките следва да пристигнат до седем работни дни след окончателно уточняване на адреса и датата за получаване и свързване на продавача с клиента. Изрично са посочени случаите, в които се допуска удължаване на този срок – при почивни дни или официални празници. В конкретния казус има неоправдано забавяне от около две седмици.
Съвети към потребителите:
-Промоционалните стоки може да са с ограничени наличности, но при извършването на поръчката търговецът е редно да Ви информира за това.
-Продавачът може да откаже доставка на заявените от Вас стоки, но само при наличието на разумни аргументи.
-Настоявайте за спазване на срока за доставка. В противен случай имате право да се откажете от онлайн покупката.
Препоръки към търговците:
-Вие сте длъжни да информирате клиентите си, когато предлаганите от Вас стоки са в ограничени количества и поради това съществува риск да не сте в състояние да изпълните поръчки.
- При изчерпване на наличностите на обявени за продажба стоки бихте могли да опитате да ги доставите чрез други търговци.
-Когато сте се ангажирали с конкретни срокове за доставка на поръчките, задължително следва да ги спазвате стриктно.
Водещи
-
Протест в квартал "Христо Ботев" в София: Жители недоволстват заради прекъсвания на тока
По думите им тридневните аварийни дейности и прекъсвания на тока са унищожили десетки...
18.11 | 10:00
-
В столичния квартал „Хаджи Димитър“ тази нощ е имало обир на казино
По информация на телевизията откраднатата сума е около 50 000 лева.
18.11 | 09:45
-
Може ли президентът да стартира консултации за кабинет без избран председател на НС
Той очаква да има някакъв резултат от консултациите между политическите сили за председател. ...
18.11 | 09:30
-
Исторически ръст: Българските работници в Нидерландия са изпратили към родината си с над 120 милиона евро
Общ ръст на трудовата миграция
18.11 | 09:15
Най-четени
-
Облачността намалява, следобед грейва слънце
Максималните температури ще са по-високи от вчерашните и ще са между 11°С-14°С в цялата страна
18.11 | 08:00
-
Протест в квартал "Христо Ботев" в София: Жители недоволстват заради прекъсвания на тока
По думите им тридневните аварийни дейности и прекъсвания на тока са унищожили десетки...
18.11 | 10:00
-
Исторически ръст: Българските работници в Нидерландия са изпратили към родината си с над 120 милиона евро
Общ ръст на трудовата миграция
18.11 | 09:15