ИПБ: 78% от шофьорите ползват телефони в колите, 14% са катастрофирали заради това 04.03 | 11:59

Изследването е проведено в началото на годината (4-20 януари 2025 година) и обхваща 808 водачи от четирите най-големи града в страната - София, Варна, Бургас и Пловдив.

От iNews.bg

Алармиращи данни за масово използване на мобилни устройства зад волана разкрива ново проучване на Института за пътна безопасност. Според изследването, 78% от водачите на моторни превозни средства (МПС) използват мобилни телефони по време на шофиране, а 14% от анкетираните признават, че са участвали в пътнотранспортно произшествие (ПТП) докато са говорили или пишели на телефона си. Това съобщава Българската телеграфна агенция (БТА) в своя публикация от днес.

Изследването е проведено в началото на годината (4-20 януари 2025 година) и обхваща 808 водачи от четирите най-големи града в страната - София, Варна, Бургас и Пловдив.

По информация, получена от Министерството на вътрешните работи (МВР) чрез заявление по Закона за достъп до обществена информация, през последните пет години (2020-2024) са установени общо 80738 нарушения, свързани с използване на мобилни устройства по време на шофиране. Това означава средно по 16156 санкционирани водачи годишно.

Особено тревожна е тенденцията за постоянно увеличение на броя на установените нарушения, като през 2024 година те достигат рекордните над 20 000. Въпреки това, процентът на заловените нарушители спрямо общия брой водачи в страната остава нисък - едва 0,6% от всички 2,5 милиона правоспособни шофьори в България.

България с най-ниската глоба в Европа
Санкцията за използване на мобилен телефон по време на шофиране в България е само 50 лева - най-ниската в целия Европейски съюз. За сравнение, в другите европейски държави глобите са значително по-високи:

Специалистите обясняват, че най-голям риск възниква, когато водачът вдигне телефона си, особено при спешни ситуации. В такива моменти вниманието се отклонява от шофирането, което може да има фатални последици.

Изследването категорично показва, че дори използването на слушалки или хендсфри системи променя поведението на водача и способността му да реагира адекватно. По време на телефонен разговор шофьорите се фокусират предимно върху пътя пред себе си, по-рядко проверяват огледалата и обръщат по-малко внимание на пътните знаци и другите участници в движението. Често превозното средство започва да се движи с по-ниска скорост и на зигзаг, като пресича централната линия.

Особено обезпокоителна е новата тенденция водачите да използват смартфоните си за писане на съобщения и дори за гледане на видеоклипове по време на движение.

Доказано е, че използването на мобилен телефон по време на шофиране увеличава времето за реакция средно с 0,7 секунди. При скорост от 60 километра в час, автомобилът изминава 12 метра за това време. Независимо от опита на шофьора и качеството на спирачната система, тези 12 метра не могат да бъдат компенсирани при екстремна ситуация и често решават между живота и смъртта.

Необходими са спешни промени в законодателството
Институтът за пътна безопасност прави категоричен извод, че контролът, осъществяван от компетентните органи, е недостатъчен и неефективен. Санкциите са пренебрежимо малки спрямо риска от настъпване на ПТП, а броят на водачите, които използват мобилни телефони по време на движение, продължава да се увеличава.

Експертите препоръчват подготовка на законодателни промени и приоритизиране на контрола от страна на МВР върху това нарушение. Необходимо е да се въведат и технически средства за установяване на тези нарушения, каквито в момента липсват. Според експертите, именно липсата на ефективен контрол е една от причините България да остава страната с най-висок риск от ПТП в целия Европейски съюз.

Водещи

Най-четени