Измамни SMS-и с името на "Български пощи" заливат потребителите 03.07 | 11:45

Разпознаване на изкуствен интелект

От iNews.bg

Нова вълна от фишинг атаки с неправомерното използване на името на "Български пощи" заплашва българските потребители. Измамниците изпращат кратки текстови съобщения, в които твърдят, че пакет на лицето се намира в склада на пощата и доставянето му не може да продължи поради непълна информация за адреса.

"Подобен тип фишинг атаки целят извършване на измама чрез въвеждане на лични данни, събиране на чувствителна информация и в последствие злоупотреба с нея, обикновено чрез специално създадена платформа", обясни Габриела Руменова, основател на онлайн платформата "Ние, потребителите", в интервю по радио "Фокус".

 

В съобщението се поставя връзка към електронен адрес, където потребителят трябва да въведе данни, като се дава уверение, че след това пратката ще бъде доставена до 24 часа. Съобщението се изпраща от чужд номер (+31 6 86096094), а съдържащата се връзка за последване имитира съкратен URL адрес с разширение .at.

Руменова посочи, че не е наложена подобна практика чрез SMS-и и имейли да се събират лични данни, да се изискват плащания или дори изпращане на снимка на лични документи. Обикновено попълване на данни, заплащане на услуги и представяне на лична карта става в офиса на даденото дружество, а не дистанционно.

Препоръки за защита

Комуникацията чрез SMS-и и електронни писма е предимно уведомителна за едно или друго обстоятелство и не изисква подобни действия от страна на получателя. Когато се посочват връзки, те водят към официалния сайт, а съмнителните адреси най-вероятно водят до измами. При колебания потребителите трябва да се свързват директно с компаниите.

"Когато извършваме онлайн плащания, е добре да сме внимателни, а не да разчитаме на това, че впоследствие ще намерим начин да възстановим правата си, ако нещо се е объркало, дори и в резултат на измама", препоръча експертката.

 

Разпознаване на изкуствен интелект

При иницииране на телефонни обаждания от изкуствен интелект с цел продажба на продукти, най-сигурно е да се прекъсне разговора. Можем да познаем, че срещу нас стои машина, като провокираме диалог и установим, че отговорите не наподобяват комуникацията с реален човек.

Опитите за манипулация можем да доловим и когато забележим противоречия в твърденията. Например, започва се с обещание за нещо безплатно, после се появява някаква сериозна сума за него и веднага след това се анонсира бомбастична отстъпка от порядъка на 80 процента, като се създава усещане за спешност поради кратката валидност на офертата.

Внимание към препродажбите

Руменова коментира и некоректната практика да се препродават край пътя закупени на промоция от големи вериги чужди плодове и зеленчуци, които се представят за български. Потребителят може да разбере, че продукцията не е собствено производство на наетите да ги предлагат възрастни жени, като поговорят с тях за произхода на реколтата.

Ако са отгледани от тях, няма да изглеждат съвършени, а жените ще са наясно с подробности като сорт, почва и други. Наличието на голямо количество също може да издаде, че те са били произведени за масова търговия.

Водещи

Най-четени