Искат арбитраж за споровете между клиенти и мобилни оператори 29.11 | 18:13

В момента проблемите се решават с медиатор, но това не е ефективно, смятат от ДНЕС

От Ивелина Георгиева

42 хил. дела са заведени в Софийския районен съд от началото на годината. 40% от тях са срещу мобилните оператори. Това каза адвокатът на гражданското сдружение Движение за национално единство и спасение (ДНЕС) Петър Хранов по време на пресконференция за промени в Закона за електронните съобщения.

Той коментира, че сегашният закон не защитава по никакъв начин потребителя и няма механизъм, който да контролира мобилните оператори.

Петър Хранов каза още, че до този момент няма регистрирано дело, в което потребител да е осъдил мобилен оператор, затова са необходими спешни мерки и промени в закона.

Досега в гражданското сдружение са постъпили над 3 хил. жалби и сигнали за нарушени потребителски права от страна на мобилните оператори, допълни Ирена Пейкова, координатор на общество на пострадалите от произвола на монополите към сдружение ДНЕС.

Най-честите оплаквания на потребителите са във връзка с надписаните сметки от страна на мобилните оператори, липсата на механизъм, който да докаже недостоверността в случаите на надписване на сметките, забавянето на фактурите и др. Има много оплаквания относно липсата на реално отчитане на изговорените минути и от високите неустойки при предсрочното прекратяване на договорите.

Пейкова посочи още, че много граждани са дадени на фирми за събирания на вземанията и това поражда голям страх и стрес сред тях.

Като решение на част от проблема гражданско сдружение ДНЕС настоява да се създаде специализирана институция-арбитраж, която да бъде особена юрисдикция за решаване на спорове между потребителите и доставчиците на мобилни услуги.

В арбитража страните ще участват равнопоставено и ще се произнася със задължителни решения, каза адвокат Петър Хранов. Със създаването на тази институция потребителите ще знаят, къде могат да си потърсят и защитят правата, смята адвокатът на движение ДНЕС.

В момента споровете между граждани и мобилни оператори се разглеждат от медиатор. Но медиацията е услуга, която трудно реализира решения, каза Ирена Пейкова. По думите ѝ, ако една от страните не се яви, както правят операторите, медиацията не се произнася и няма решение на проблема.

"Спорът да бъде разгледан от медиатор ми звучи като да ходя да се оплача на арменския поп", коментира още адвокат Петър Хранов.

От гражданското сдружение настояват още да бъде завишен размерът на глобите, налагани на мобилните оператори при установени техни нарушения.

От ДНЕС разчитат депутатите да подкрепят предложението им, съобразно което, който не изпълни влязло в сила решение на Комисията за регулиране на съобщенията, да се наказва с глоба от 10 хил. до 20 хил. лева, заяви Ирена Пейкова.

Мотивите на сдружението за подобно искане са несъразмерно ниските долни граници на санкции за мобилните оператори в момента. Минималният размер от 10 хил. лв. ще мотивира и принуди операторите да имат по-сериозно отношение към потребителите и техните интереси, коментира Пейкова.

Друго важно искане на организацията е да се реши проблемът с вредното влияние на електромагнитните излъчвания на антените на мобилните оператори, монтирани в непосредствена близост до детски градини, училища, болници и жилищни сгради.

За такова вредно влияние от ДНЕС са получили много жалби и оплаквания, посочи Пейкова. Тя даде пример с квартал "Изгрев", където базовата станция на съответния мобилен оператор се е оказала незаконосъобразна, тъй като няма разрешително за строеж и не било поискано съгласието на всички собственици в съответната сграда.

Живущите в сградата се оплакват от ежедневна умора, отпадналост, главоболие, безсъние и др.

Одобрено предложение на сдружението от страна на законодателя е поставеното условие максималната продължителност на предсрочния договор да не надвишава 24 месеца. Индивидуалният договор с общи условия ще влиза в сила в 7-дневен срок след неговото сключване, като абонатът има право да прекрати договора едностранно в този период, без да дължи неустойка.

Срочният договор пък ще може да бъде обновен единствено и само при изрично съгласие на абоната, а при липса на такова - след като изтече неговият срок, той автоматично се превръща в безсрочен и след този момент абонатът ще може едностранно да прекрати договора когато пожелае, без да дължи неустойка.

Гражданско сдружение ДНЕС участва активно в процеса на подготовка на промените в Закона за електронните съобщения още на ниво обществено обсъждане в Министерство на транспорта. Голяма част от предложенията са възприети от законодателя и са заложени в законопроекта за изменение и допълнение на закона, стана ясно още на пресконференцията днес. 

Водещи

Най-четени