Как да спасим бизнеса си по време на пандемия, съвети от ИАНМСП за малки и средни предприятия 16.11 | 18:45
Говори Бойко Таков
Свързахме се с г-н Бойко Таков, изпълнителен директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, във връзка с усложнената ситуация за компаниите в България и възможностите им да се справят, и оцеляват в нея.
Ето какви съвети даде, специално за Novinite.bg, изпълнителният директор на ИАНМСП:
- Г-н Таков, Вие имате ежедневни срещи с представителите на компании от различни сектори в България и сте запознати с част от техните проблеми. Разкажете ни, какви съвети бихте дали на фирмите в разгара на епидемиологичната обстановка?
Кризата породи много въпроси, постави много компании пред сериозни изпитания и безпрецедентни ситуации. Международните пазари пострадаха от кризата, породена от COVID-19, икономиките се свиват и потребителите променят своите приоритети и възгледи. Най-големият проблем е, може би, непредсказуемостта на ситуацията и кога тя ще промени своя ход в положителна посока. Да, въпрос на време е кризата да премине, но колко ще е времето, колко дълго ще могат да издържат компаниите в тази кризисна среда, колко дълго държавите ще могат да си позволят да наливат пари в икономиките за тяхното спасяване. Общи съвети не е лесно да се дават, поради спецификата на секторите, на компаниите и т.н. Нашите (българските) компании трябва да помислят в следните посоки:
Гъвкавостта и адаптивността са от решаващо значение, особенно в този момент. Правилните настройки сега, ще решат съдбата на много компании в следващите месеци и години. Сега фирмите трябва да са много проактивни и да търсят подход към международните пазари. Да излязат на тях дигитално дори, предвид обстоятелствата, да търсят нови клиенти и да създават нови контакти.
Да контролират правилно разходите си. Когато има нестабилност на международните пазари, свива се покупателната способност и кризата се задълбочава, компаниите започват да преорганизират дневния си ред и да режат от разходите по приоритетност. Всъщност, в повечето случаи, инстинктивно първо се орязват разходите, заложени за развитие на бизнеса, бъдещия бизнес и съответно бъдещите генерирани парични потоци. По-скоро, тези разходи трябва да са едни от последните редуцирани. От изключителна важност е компаниите да следят в актуално време финансовото си състояние, трябва да се следят паричните потоци, да се прогнозират различни сценарии и съответно реакциите при всеки от тях.
Да са близо до клиентите си. В тези времена почти всички изпитват затруднения и всяка компания трябва да обърне специално внимание на съществуващата си клиентска база. Трябва да ги подкрепи при нужда, защото те са базата, от която трябва да се разраства. Практически, ако клиентите са в затруднено положение, те ще бъдат лесно привличани от конкурентните предложения.
Да проверят своите доставчици. Да проверят способността на доставчиците си да правят надеждни доставки по време на кризата, дали може да имат транспортни проблеми и дали ще има промяна в разходите/цените. Ако доставчиците, или съответно техните доставчици, са в по-засегнат район от COVID-19, вероятността от забава или спиране на производство/доставка е по-голям.
Четете цялото интервю ТУК!
Водещи
-
Икономисти: Бюджетът, но и банките надуват балона, който ще се спука
Алтернативен бюджет е възможен
19.11 | 18:40
-
2026 година ще бъде като последните години на комунизма
Този бюджет отразява стремежа на всяка една партия да не изостава от популистката лудост на...
19.11 | 18:20
Най-четени
-
Асен Василев: Борисов да каже имал ли е тайна закуска с Румен Спецов и Валентин Златев
„Виждаме едно огромно бързане и опит да се наложи най-пагубният бюджет за последните 25 години...
19.11 | 11:15
-
Ученици и родители се обединяват срещу тревожна мода: „Ценоразпис“ за насилие сред децата
Според Мия най-важното са взаимната подкрепа и уважение. По думите на Петър мисията им е...
19.11 | 09:15
-
Илиян Василев: „Наш“ човек ще купи Фалкона, а правителството ще си вземе нов по-голям самолет
Исторически прецедент
19.11 | 10:15