Какви са приоритетите и задачите на служебното правителство 07.08 | 11:13
Най-голям дял са икономическите мерки и тези в областта на върховенството на закона, вътрешния ред, сигурността и отбраната
Възвръщането на доверието към институциите, което се крепи на прозрачност и морал, е необходимата първа стъпка за преодоляване на тежката ситуация, в която се намира страната ни.
Това се посочва в приоритетите и задачите на служебното правителство на Република България, които са публикувани на www.government.bg.
Основни принципи в работата на служебния кабинет с министър-председател проф. Георги Близнашки ще бъдат утвърждаването на върховенството на закона и взаимодействието с гражданското общество.
В документа се посочва, че само прозрачността и отчетността на институциите ще гарантират доверието на гражданите и на икономическите субекти в страната, както и плавен преход към редовно управление след произвеждането на свободни и честни избори.
Правителството, назначено от държавния глава Росен Плевнелиев, ще даде импулс на неотложните за страната реформи. Ще бъде задълбочен диалогът с европейските партньори във връзка с управлението на оперативните програми в страната в настоящия и в следващия програмен период до 2020 година.
България ще работи активно и за изпълнение на съюзническите си ангажименти в НАТО.
Приоритетите и задачите на служебното правителство са очертани в шест направления, като първото от тях е произвеждането на изборите за 43-о Народно събрание.
Най-голям дял от приоритетите съставляват икономическите мерки и мерките в областта на върховенството на закона, вътрешния ред, сигурността и отбраната.
Посочени са редица приоритети в областите на социалната и здравната закрила, образованието, културата и спорта; европейския диалог и управлението на средствата от Европейския съюз; прозрачното управление и взаимодействие с гражданското общество.
Ето ги и всичките приоритети на служебното правителство, публикувани на сайта на Министерски съвет:
I. ОРГАНИЗИРАНЕ И ПРОВЕЖДАНЕ НА ИЗБОРИТЕ ЗА 43-то НАРОДНО СЪБРАНИЕ
• Активно взаимодействие между държавните институции в партньорство с гражданското общество за свободни и честни избори за осигуряване на прозрачност на административната и логистичната подготовка на изборите, като за целта ще работи изборен борд към Министерския съвет.
• Планиране и организиране на дейности за предотвратяване на престъпления, свързани с изборния процес.
• Организиране и провеждане на разяснителна кампания сред българските общности зад граница за условията и реда, по които гражданите могат да участват в изборите.
• Създаване на условия за гласуване на българските граждани в чужбина.
• Създаване на оперативен щаб, осъществяващ връзка между задграничните представителства и ЦИК.
• Създаване на условия на военнослужещите, изпълняващи мисии зад граница и носещи бойни дежурства на територията на страната, да гласуват.
II. ИКОНОМИЧЕСКИ МЕРКИ
· Изготвяне на анализ на изпълнението на бюджета за 2014 г. към 31 юли и на факторите, определящи неизпълнението на приходната част и анализ на необходимостта от допълнителни средства за провеждане на определени разходни политики, в това число за усвояване на европейските фондове. Предприемане на мерки за подобряване на събираемостта на приходите и ограничаване на разходите за неефективни политики.
· Извършване на одит на първостепенните разпоредители с бюджетни средства за извършените от тях разходи и поети финансови задължения и ангажименти. Анализ на съответствието им със Закона за бюджета и последващото влияние върху бюджетните параметри, включително върху дефицита на начислена основа.
· Продължаване на работата по бюджетната процедура за 2015 г., като се изготви анализ за необходимостта от актуализация на макроикономическата рамка и средносрочната бюджетна прогноза за 2015-2017 г.
· Изготвяне на законопроект за актуализация на държавния бюджет за 2014 година.
· Стартиране на процедура за присъединяване на България към Единния банков надзорен механизъм на Европейския съюз.
· Отправяне на искане от министъра на финансите за провеждане на регулярна оценка на българския финансов сектор от Международния валутен фонд (МВФ) и редовен преглед на българската икономика съгласно ангажимента на страната ни по член IV от договора за МВФ.
· Осигуряване на яснота за реалното състояние на сектор енергетика.
· Продължаване на работата по реформите в сектор енергетика чрез създаване на Енергиен борд съвместно с ГД "Енергетика" в Европейската комисия, Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие и всички заинтересовани страни, с цел повишаване на прозрачността, конкуренцията и пазарната ефективност.
· Подготвяне на промени в Закона за енергетиката с цел създаване на независим, експертен и ефективен енергиен и воден регулатор.
· Ускоряване на работата по газовите интерконектори със съседни държави с най-голям потенциал за диверсификация с цел повишаване на енергийната сигурност.
· Провеждане на проактивни действия за формиране на общата енергийна политика на Европейския съюз, в това число стартиране на преговори за изграждане на регионален енергиен пазар.
· Създаване на междуинституционална работна група с цел ускоряване на реформата във ВиК-сектора като условие за предоставяне на европейско финансиране за програмния период 2014-2020.
· Подобряване на работа по всички оперативни програми с цел ефективно управление на средствата в подкрепа на българската икономика, в това число търсене на резерви от бюджета за плащания към бенефициентите по спрените Оперативни програми "Околна среда" и "Регионално развитие".
· Предприемане на мерки за подобряване на средата за малки и средни предприятия, включително финализиране на Стратегията за интелигентна специализация и фокус върху гъвкави форми за финансиране при усвояване на европейските програми.
· Установяване напредъка на изпълнение на големите инфраструктурни проекти и предприемане на мерки за тяхното своевременно финализиране.
· Предприемане на мерки по актуализация на Генералния план за транспорта до 2022 г.
· Изготвяне на промени в Закона за електронното управление, в диалог с всички заинтересовани организации от сферата на информационните и комуникационните технологии с цел ускоряване въвеждането на електронното управление.
· Подготвяне на годишни планове за развитие на електронното управление в държавната и общинската администрация.
· Предприемане на конкретни действия за внедряване на разработените и изготвяне на нови електронни услуги за гражданите и бизнеса.
III. СОЦИАЛНА И ЗДРАВНА ЗАКРИЛА, ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛТУРА И СПОРТ
· Извършване на всички социални плащания в нормативно установените срокове и коректно консултиране и обслужване на гражданите.
· Смекчаване на проблема с високата безработица чрез активна политика на пазара на труда и надграждане на мерките за заетост на младежите, дългосрочно безработните и хората с увреждания.
· Упражняване на ефективен контрол по спазване на трудовото и осигурителното законодателство.
· Продължаване на реформата за деинституционализация и плавно и внимателно извеждане на децата от институциите.
· Продължаване на консултациите за реформи за реализиране на чл. 12 от Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания и в сферата на младежкото правосъдие.
· Продължаване на консултациите и преговорите по пенсионната реформа и подготовка на варианти за промени в осигурителното законодателство.
· Предприемане на мерки за нормализация на функционирането на системите в областта на здравеопазването и спешната помощ. Продължаване на работата по изграждането на единна електронна система в здравеопазването.
· Усъвършенстване на Националната здравна стратегия за периода 2014-2020 г.
· Подготовка за стартиране на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" и актуализация на проекта на Стратегия за висшето образование.
· Осигуряване на качеството и достъпа до образование чрез работа по учебните програми. Подготовка за въвеждане на системата на дуално обучение.
· Осигуряване на предпоставки за нормално започване на учебната 2014-2015 година.
· Продължаване на работата по изготвяне на националната стратегия за развитие на българската култура. Осигуряване на предпоставки за нормалното започване на театралния сезон.
· Извършване на анализ на взаимоотношенията със спортните федерации и клубовете и създаване на условия за подготовка и успешно участие на български спортисти в международния спортен календар.
· Преглед на процедурите за финансирането за младежките организации по националната програма за младежта за 2014 г.
IV. ВЪРХОВЕНСТВО НА ЗАКОНА, ВЪТРЕШЕН РЕД, СИГУРНОСТ И ОТБРАНА
· Последователна политика за въвеждане на върховенството на закона и гражданския контрол в сектор правосъдие, вътрешен ред, сигурност и отбрана и установяване на структурна гаранция за тях чрез извеждане на министъра на правосъдието в роля на вицепремиер, наблюдаващ Министерството на вътрешните работи и Министерството на отбраната.
· Активизиране на диалога с Европейската комисия в рамките на Механизма за сътрудничество и оценка, включително и чрез извеждане на министъра на правосъдието в ролята на вицепремиер, наблюдаващ и сектор правосъдие, вътрешен ред, сигурност и отбрана и чрез мерки за засилена подготовка за предстоящия доклад на Европейската комисия (януари-февруари 2015 г.).
· Актуализация на Стратегията за съдебна реформа като основа за конкретен план за интегрирани реформи в секторите правосъдие и сигурност в отговор на препоръките по Механизма за сътрудничество и оценка.
· Осигуряване на ресурс за набелязаните реформи в секторите правосъдие, вътрешен ред, сигурност и отбрана в рамките на новата Оперативна програма "Добро управление".
· Експертна оценка за необходимостта от структурни, включително конституционни промени в институционалния модел на съдебната система и гаранциите за върховенство на закона.
· Взаимодействие с местните власти и гражданите във връзка с преодоляване на последствията, възникнали след природни бедствия и аварии.
· Осигуряване на прозрачност в действията на ръководството на МВР и регионалните му структури.
· Активни мерки за превенция по отношение на специфичните за периода рискове за сигурността на страната, включително престъпления против свободното упражняване на избирателни права и честните избори, заплаха от бедствия и засилване на миграционния поток.
· Подготовка на оценка на системата за отбрана и разработка на национална позиция по пакета от решения за срещата на върха в НАТО на 4-5 септември 2014 г. за максимално гарантиране интересите на България в усложнената среда за сигурност, включително въздушен и морски суверенитет, участие в инициативите за свързани сили, интелигентна отбрана и план на действие за готовност.
· Ускорена акредитация на Центъра на компетентност по управление на кризи и възстановяване в НАТО и дефиниране на специализацията ни в тази област в партньорство с бизнеса и академичния сектор.
· Приемане от Министерския съвет на Национална програма "България в НАТО 2020 и Европейска отбрана 2020" на базата на решенията на Съвета по сигурност и отбрана на Европейски съюз от 2013 г. и срещата на върха на НАТО от 2014 г. за достигане на разходи за отбрана 2% от БВП, а от тях 15-20% за инвестиции в отбранителни способности и иновации при оптимално използване на национални и съюзни ресурси.
· Работа с Индустриалния форум за подпомагане на българския бизнес и академичен сектор за участие в проекти на НАТО и Европейския съюз в сигурността и отбраната в контекста на Националната програма "България в НАТО 2020 и Европейска отбрана 2020".
V. ЕВРОПЕЙСКИ ДИАЛОГ И УПРАВЛЕНИЕ НА СРЕДСТВАТА ОТ ЕС
· Финализиране на диалога и сключване на Партньорското споразумение с Европейската комисия за периода 2014-2020 г.
· Номиниране на български еврокомисар за новата Европейска комисия.
· Работа по план за действие за българското председателство на Съвета на Европейския съюз през 2018 г.
· Действия за възстановяване на спрените плащания от Европейската комисия по Оперативна програма "Околна среда" и Оперативна програма "Регионално развитие".
· Анализ на риска от загуба на средства от Европейския съюз за 2014 г. и план за действие за тяхното минимизиране.
· Активен диалог с Европейската комисия по проектите на Оперативни програми за периода 2014-2020 г. с цел съгласуването на окончателните им варианти.
· Дефиниране на формите и управлението на инструментите за финансов инженеринг към оперативните програми.
· Стартиране на подготовката на проекти по "Инструмента за свързаност на Европа".
· Полагане на основите на балансирано подпомагане на отделните отрасли в сектор земеделие в рамките на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз.
· Стартиране на подготовка на вътрешната нормативна база, регламентираща прилагането на схемите и мерките за подпомагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз в България.
VI. ПРОЗРАЧНО УПРАВЛЕНИЕ И ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ С ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО
• Редовно информиране на гражданското общество за текущото състояние в държавата.
• Обществено обсъждане на Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление и на изборното законодателство.
• Задълбочаване на диалога със социалните партньори.
• Разработване и прилагане на пакет от мерки за прозрачност на основата на плана за действие по Партньорството за открито управление.
• Обществен дебат и подготовка на законодателни мерки за създаване на силни и независими регулаторни органи.
Водещи
-
Арестуваха българка във Виена за шпионаж в полза на Русия
Тя е на 48 г. и е живее от около десет години в Австрия
21.12 | 18:00
-
"Коледен автобус" ще радва столичани
21.12 | 17:20
-
Киселова: В последните дни има усилия за правно-политически провокации
Министър-председателят е в много тежка ситуация, защото не е подкрепен нито от НС, нито от...
21.12 | 17:00