Комбинирана проверка на няколко държавни институции разкри сериозни нарушения в туристическия комплекс "Слънчев бряг" 03.07 | 14:02

За какво отговарят отделните регулатори?

От iNews.bg

Комбинирана проверка на няколко държавни институции разкри сериозни нарушения в туристическия комплекс "Слънчев бряг", свързани с продажба на фалшиви маркови стоки и масово неиздаване на касови бележки. Акцията е една от най-мащабните от началото на летния сезон.

В студиото на "Твоят ден" адвокат Антоан Атанасов от "Активни потребители" коментира, че подобни масирани акции в началото на лятото вече са традиция. Въпросът, според него, е колко дълготраен е ефектът от тях.

"Държавата постъпва правилно като прави проверки, но те трябва да бъдат системни. Ако проблемите не се следят целогодишно, усилията се обезсмислят", казва Атанасов.

Въпреки наличието на онлайн платформи за сигнали, гражданите често се сблъскват с технически проблеми или липса на отговор. В почивните дни подаването на сигнали до КЗП често е невъзможно, а самото разглеждане на жалбите се бави.

"Не можем да очакваме КЗП да покрива всичко сама – това е тежка административна работа. В други страни НПО-та и организации за защита на потребителите поемат част от тази тежест", обясни адвокат Атанасов.

За какво отговарят отделните регулатори?

НАП – отговаря за касовите бележки и данъчните нарушения.

Икономическа полиция – участва в проверки за фалшиви стоки и други престъпления.

КЗК  – следи за ценова спекулация и монополни практики.

КЗП – се занимава с нелоялни търговски практики и отказ от връщане на стоки.

Какво да правят потребителите?

Съветът на експертите е потребителите да продължат да подават сигнали, дори когато процесът е тромав. Организациите като "Активни потребители" също предлагат помощ – безплатно консултират, а при сериозни случаи, поемат и подаването на жалби от името на клиента.

"Един сигнал е по-добре от нито един. Така се натрупват данни, които институциите могат да използват за по-ефективни действия", завърши Атанасов.

Проверките в "Слънчев бряг" за пореден път потвърдиха, че борбата с нелоялните търговски практики остава актуална. Но дали краткосрочният респект от акциите ще се превърне в устойчив контрол, зависи не само от институциите, но и от активността на самите потребители.

Водещи

Най-четени