Концентрираме се върху скоростните и локалните пътища 22.02 | 17:15

Амбицията на АПИ е за по-голям брой рехабилитирани пътища

От Ивелина Георгиева

Тази година се очаква да бъде завършена по-голямата част от АМ "Тракия" в това число Лот 2 и Лот 3 в участъка Стара Загора - Нова Загора - Ямбол и една малка част от Лот 4. Това каза инж. Лазар Лазаров, председател на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) по време на национална конференция по пътна безопасност.

Завършването на тези лотове ще бъде голям успех по отношение на пътната безопасност, защото това е участък, който е с голяма концентрация на пътно-транспортни произшествия и дава голям брой жертви, заяви Лазаров. Най-опасният участък Стара Загора - Нова Загора - Сливен ще бъде прескочен, смята още той.

Лазаров посочи, че през тази година продължава строителството на АМ "Марица", както и на АМ "Хемус" в участъка от Околовръстния път на София до началото на село Яна, който също е с висока концентрация на катастрофи.

Шефът на АПИ заяви, че имат уверението на строителната фирма, която изгражда този участък, че той ще бъде готов в по-кратки от предвидените по график срокове.

Автомагистралите са най-безопасните пътища и колкото по-скоро бъдат построени, толкова по-бързо ще се намали броят на жертвите, дадени по пътищата, допълни Лазаров.

Пътната агенция не се е съсредоточила само върху автомагистралите - акценти са поставени и към локалните пътища в страната, посочи още шефът на агенцията. По тях минава трафикът от малките населени места към по-големите артерии, така че те се ползват от много хора.

Поради липсата на достатъчно ресурси през годините ремонтните срокове бяха увеличавани и това е довело до наличието на пътища, които не са рехабилитирани от 30 години. А това е от особена важност, когато се говори за пътна безопасност, коментира Лазаров.

Ще стартира строителството и на редица скоростни пътища - като ще се започне от участъка от Калотина до София. Със завършването на Околовръстния път ще бъдат решени редици проблеми на столицата и страната, смята Лазаров. Той допълни, че от АПИ започват проектирането на скоростните пътища, които ще бъдат изградени в следващия програмен период, а това са отсечките от Видин до Монтана, от Русе до Разград, както и изпълнението на АМ "Хемус" от сегашния ѝ край от Ябланица до Шумен.

Амбицията на АПИ е за по-голям брой рехабилитирани пътища, каза Лазар Лазаров.

Той припомни, че инвестициите, които държавата прави в инфраструктурата са основно в европейски средства по двете оперативни програми - "Транспорт" и "Регионално развитие". Парите са от порядъка на 1 млрд. лева. ОП "Транспорт" финансира големите инфраструктурни проекти като автомагистралите, а ОП "Регионално развитие" - по-малките второкласни и третокласни пътища.

Освен това АПИ работи и  със заемни средства от международни финансови институтции като Европейската инвестиционна банка и Световната банка. Въпеки това средствата, които се отделят за пътните участъци са ограничени и държавата гледа да се възползва от всеки допълнителен лев.

Водещи

Най-четени