Лена Бориславова: Има министерства, които не се справят много добре 04.01 | 09:44

Няма скрити клаузи за Шенген. Документите са публични. Има много дезинформация и заиграване със страховете на българите, че някакви колосални количества мигранти изведнъж сме се задължили да приемаме, заяви тя

От iNews.bg

Няма скрити клаузи за Шенген. Документите са публични. Има много дезинформация и заиграване със страховете на българите, че някакви колосални количества мигранти изведнъж сме се задължили да приемаме. Това не е вярно! Единственото, което България трябва да прави, е да спазва Дъблинския регламент.

Това каза за БНР Лена Бориславова от "Продължаваме промяната":

"Категорично е успех, тъй като Шенген беше цел на няколко български правителства през последните 12 години. Това, което се случи като решение в последните дни, беше наистина много трудно извоювано. Трябва да се отбележат две неща - в условия, в които в цяла Европа се вдигат граници и се засилват контролите между държавите, България успя да обърне този тренд и за нас границите започнаха поетапно да падат. Освен всичко, в тези условия, в които всяка държава се опитва да защити по-добре територията си, националната си сигурност и обществения ред, ние успяхме да извоюваме с това решение да имаме допълнително сили на Фронтекс по нашите граници и допълнително финансиране от ЕК за повече техника, съоръжения и въобще цялостно обезпечаване на външните ни граници на фона на засилено доверие към нас, което преди отсъстваше. Вземете един Марк Рюте, който буквално във видеообръщение към ПП казва: "Аз ви вярвам".

Бориславова отрече и твърденията, че у нас са регистрирани около 6000 мигранти, които са минали през България в последните години и се чака да бъдат върнати у нас: 

"Не е вярна тази цифра. По този регламент, който е задължителен за всички държави-членки от 2013 година, тоест ние винаги сме го прилагали досега, България носи отговорност само за регистрираните на нейна територия бежанци. Сега ще получим допълнителни средства - финансови и човешки капитал, от Фронтекс, така че каквито мигранти са успявали да преминат през нашата граница занапред да не бъдат допускани и да не могат да преминат. Откъдето и числата на мигрантите, за които ние ще отговаряме, ще бъдат много по-ниски. Няма как да отговаряме назад във времето за нещо”.

Относно работата на кабинета след ротацията Бориславова коментира пред "Хоризонт":

"За нас следващият премиер е Мария Габриел, както сме поели ангажимент да гласуваме. Работата на кабинета трябва да продължи съгласно утвърдената програма и приоритети. Що се касае до персоналния състав, там има два основни елемента. Първият е, че ще вземем решения на националните си органи за това в кои министерства работата е вървяла достатъчно убедително и в кои не. Всяко решение в този смисъл ще трябва да бъде подкрепено както от ПП-ДБ, така и от ГЕРБ-СДС. Никой не може сам да решава и да сменя и да хвърля имена на министри. За мен лично има министерства, в които работата може да върви с по-големи темпове, но, както казах, това няма да е мое лично решение, ще е на партийните ни органи”.

Бориславова отказа да назове в кои министерства смята, че работата не върви добре. Тя обаче увери, че "няма да са тези имената, които в момента циркулират". За постовете в регулаторите каза в ефира на "Преди всички": 

"Това може би е най-голямата тема за новата година и най-голямата и тежка задача, която имаме. Това, което ние сме обсъждали като ръководство на ПП-ДБ и парламентарна група е, че искаме да предложим нов модел за това какви хора влизат в тези регулатори. Вместо да бъдат партийни функционери или роднини на наши депутати, искаме това да бъдат утвърдени експерти, които имат високи професионални качества и които се ползват с високо обществено доверие, изразявали са своите обществени позиции, така че да има по-широк консенсус в обществото, че именно тези хора заслужават да бъдат в регулаторите. Аз се надявам, че съвсем скоро ще можете да го видите в номинациите на Конституционния съд, който не е типичен регулатор, но все пак предстои най-скоро".

Бориславова се надява моделът на издигане на експерти с обществено доверие "да зарази” и ГЕРБ при тяхната селекция на хора: 

"А там, където заразата не действа толкова силно, нашата задача ще бъде да спираме откровено компрометирани лица, както направихме с избора на подуправител на НЗОК”. 

Тя уточни, че Кирил Петков не е искал партийни лица в регулаторите, а е бил на позиция, че когато се предлага даден кадър, трябва да се знае кой го е предложил и по какъв критерии е стигнал до предложението. "Да няма политическа безотговорност. Това е идеята". 

Търсенето на кандидати е "процес, в който се обръщаме към своите депутати и хора, в чиято преценка имаме доверие; хора, с които сме работили през годините, но не е лесна задача, защото трябва човек да е готов да скочи в ролята на регулатор, трябва да спечели доверието на партиите, които ще го изберат и да има безупречна репутация. Всички тези качества накуп е нелека задача, но не се отказваме и мисля, че имаме някои много добри предложения”.

Кандидатите на ПП-ДБ за Конституционния съд идват "от съответната гилдия, която отговаря на изискванията”. Според Бориславова квотите за регулатори са лош вариант, защото "пречат на това да се сложат на масата наистина най-качествените хора":

"Затова ние избягваме концепцията за квоти. Опитваме да се изработи един механизъм, който да създаде повече обществено доверие в работата на тези регулатори. Все още не сме успели да постигнем съгласие за него с колегите от ГЕРБ. Моето лично усещане е, че балансът, който постигнахме като законодателно решение за КПКОНПИ, където имаме номинационна комисия - хора от 5 различни институции, които да са като Обществен съвет към номинациите, които партиите правят - е работеща формула именно за изграждане на обществено доверие. Дали ще успеем да убедим колегите и дали това е моделът, към който вървим е рано да се каже”. 

Относно изказване на Бойко Рашков в телевизионно интервю, че се надява Конституционният съд да отмени приетите текстове за прокуратурата, тя коментира:

"Както и юрист и политик мога да кажа, че структурата на прокуратурата се урежда именно в Конституцията, за да зададе към кого тази прокуратура да отговаря. В предишния вариант на Конституцията, Прокуратурата отговаряше само пред себе си. Виждаме до какви резултати се стигна! В предложения и приет вариант, Прокуратурата ще отговаря пред политическата класа, но и цялото общество през публичността в НС за това какви резултати има и кой за кого, като излъчен кандидат и взето решение в Прокуратурата, носи отговорност”.

"Две големи задачи има в следващите 6 месеца по отношение на съдебната власт, а именно как точно ще звучат промените и новия Закон за съдебната власт, където трябва да се доразпишат положенията от Конституцията и промените там. Другото е как ще бъдат приети правилата за номиниране на кандидати за КПКОНПИ, финално, за процедурата в НС и кои ще са хората, които ще застанат начело. Така има какво да се обърка и за какво да следим бдителни”. 

Относно препоръката на Ахмед Доган ДПС да има двама съпредседателя, Бориславова коментира: 

"Мисля, че всеки член на ПП би видял нещо познато в този модел, който се предлага от Ахмед Доган и е едно осъзнаване на ДПС, че в новите реалности - политически и геополитически - вече няма ситуация, в която една партия управлява изцяло страната или местните структури, местната власт, както и не е работещ модел един лидер да се разпорежда като Господ и да не отчита никакви реалности - партийни и геополитически, които се случват. Самото послание, което се изпраща, според мен е, че ДПС имат вътрешни проблеми и то сериозни, но не съм аз човекът, който да коментира точно какви”. 

"За нас е водещо и важно всеки, който реши да подкрепя правителството, да го прави заради приоритетите и програмата на това правителство и законите, които предлагаме в Народно събрание. Засега, за всеобща изненада и малко фрустрация на всички, успяваме да наложим това, за което ПП-ДБ като политическа платформа влезе в политиката, да се случва. Има нови реалности, които карат една голяма маса от политическите сили, които в 2015 не виждаха смисъл да правят тези промени, в момента да се движат заедно с нас към тази цел. И това има добър резултат за цялата държава. Примерът е Шенген”. 

Водещи

Най-четени