МС одобри отчет за изпълнението на бюджета за първото тримесечие на 2014 г. 17.05 | 13:02
Нарастват постъпленията от помощи, свързани с ускореното усвояване на средствата от ЕС

Правителството одобри внесената от министъра на финансите Петър Чобанов информация за изпълнението на държавния бюджет и на основните показатели на консолидираната фискална програма за първото тримесечие на 2014 г. Тя е изготвена на база на месечните отчети за касовото изпълнение на първостепенните разпоредители с бюджет.
Размерът на фискалния резерв към 31 март е 5,9 млрд. лв., в това число 5,1 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 0,8 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и др.
В съответствие с Допълнителните разпоредби на Закона за публичните финанси, обхватът на фискалния резерв е променен, като се включват и вземанията от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и др. За сравнение, размерът на фискалния резерв към 31 март миналата година беше 4,2 млрд. лева.
Бюджетното салдо по консолидираната фискална програма на касова основа към края на първото тримесечие на 2014 г. е отрицателно и е в размер на 874,0 млн. лв., което се формира от дефицит по националния бюджет в размер на 624,9 млн. лв. и дефицит по европейските средства в размер на 249,1 млн. лева.
Съпоставено със същия период на предходната година, дефицитът по КФП нараства номинално със 76,2 млн. лв. (0,1 п. п. от БВП), основно вследствие на по-високите разходи по европейските програми и фондове и на базовия ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 година.
Постъпилите приходи и помощи по консолидираната фискална програма към март са в размер на 6 574,9 млн. лв. или 21,2% от годишните разчети за 2014 г.
За сравнение, изпълнението на приходите и помощите спрямо годишния разчет за първото тримесечие на 2013 г. бе 20,3 процента. Съпоставено с март 2013 г., приходите по КФП нарастват с 417,1 млн. лв. (6,8%), като ръст се отчита основно при помощите.
Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) към края на март възлиза на 5 199,6 млн. лв., което е 79,1% от общите постъпления по КФП. Постъпленията в групата представляват 21,4% от планираните за годината приходи в разчетите към ЗДБРБ за 2014 г.
Приходите в частта на преките данъци са 1 075,3 млн. лв., което е 24,9% от планираните за годината и нарастват с 10,1% спрямо същия период на миналата година. Номиналното увеличение спрямо същия период на 2013 г. е 99,1 млн. лв., главен принос за което имат постъпленията от данъка върху доходите на физическите лица.
Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 217,9 млн. лв. или 24,3% изпълнение на годишните разчети. Приходите от социалноосигурителни и здравни вноски са 1 395,9 млн. лв., което представлява 22,2% от разчетените за годината, като спрямо същия период на предходната година нарастват със 77,2 млн. лева.
Постъпленията от косвени данъци към 31.03.2014 г. са в размер на 2 510,4 млн. лв. (19,6% от плана) и формират 48,3% от данъчните приходи, в т.ч. от ДДС – 1 617,3 млн. лв. (19,5% изпълнение спрямо разчета), от акцизи – 855,1 млн. лв. (19,5%), от мита – 35,0 млн. лв. (25,7%). За сравнение, постъпленията от косвени данъци за първо тримесечие на 2013 г. са в размер на 2 647,4 млн. лв., или със 137 млн. лв. повече в сравнение с 2014 г.
Намалението в постъпленията от косвени данъци е основно в резултат на по-високите размери възстановени ДДС и акцизи през първото тримесечие на 2014 г. в сравнение със същия период на 2013 г. За периода януари - март 2013 г. възстановеният ДДС е в размер на 1 383 млн. лв., а за същия период на 2014 г. е възстановен ДДС в размер на 1 487 млн. лв. или със 104 млн. лв. повече. През първото тримесечие на 2014 г. е възстановен акциз в размер на 47,8 млн. лв. или с 5,5 млн. лв. повече в сравнение със същия период на 2013 г.
Стриктното спазване на сроковете за възстановяване на ДДС и акциз, започнало от началото на мандата на правителството и продължаващо и през тази година, е в съответствие с политиката на утвърждаване на държавата като коректен платец и партньор на бизнеса и е средство за създаване на нормални условия за растеж и развитие.
Също така следва да се отчете и базов ефект от постъпили през февруари 2013 г. стари просрочени задължения в размер на 65 млн. лв., които са с еднократен характер за 2013 г. и правят данните за постъпленията от ДДС за двата периода несъпоставими. Върху постъпленията от ДДС от внос влияние оказва и извършваната планова профилактика на производствени мощности в основен икономически оператор, което отлага част от доставките на суровини за производството и съответно внасянето на дължим ДДС от внос за следващи периоди.
Неданъчните приходи и помощите са в размер на 1 375,3 млн. лв. или 20,5% от разчета за годината. Отбелязва се значително нарастване на постъпленията от помощи, свързани с ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС. Постъпленията от помощи нарастват над три и половина пъти спрямо същия период на предходната година, като в номинално изражение за периода януари-март са постъпили с 364,3 млн. лв. повече спрямо първото тримесечие на 2013 година.
Към края на март 2014 г. приходите от помощи са в размер на 517,4 млн. лв., при едва 153,1 млн. лв. към месец март на предходната година.
Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на Република България в бюджета на ЕС) към 31.03.2014 г. възлизат на 7 448,9 млн. лв., което е 22,9% от годишния разчет. Спрямо март 2013 г. общо разходите по КФП са нараснали с 493,3 млн. лв. (7,1%), което се дължи основно на базовия ефект от увеличението на пенсиите от 1 април 2013 г., както и на ускореното усвояване на средствата по програмите и фондовете на ЕС.
Важно е да се отбележи, че разходите по сметките за европейски средства (вкл. националното съфинансиране) нарастват почти двойно – с 412,2 млн. лв. повече спрямо същия период на 2013 г., което е свързано с по-доброто усвояване на средствата по европейските програми, докато разходите по националния бюджет остават близки номинално до отчетените за същия период на 2013 година.
Разходите по европейските средства (вкл. националното съфинансиране) към края на март 2014 г. са в размер на 915,4 млн. лв., като отчетените за същия период на 2013 г. разходи са в размер на 503,2 млн. лева. В структурно отношение разходите за издръжка и лихвените разходи са по-ниски в сравнение със същия период на миналата година, докато ръст се отчита основно при социалните и здравноосигурителните плащания и при капиталовите разходи.
Ръстът при капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) отново е свързан с по-високите плащания по програмите и фондовете на ЕС. Към края на март 2014 г. тези разходи са в размер на 784,0 млн. лв., и нарастват номинално с 258,5 млн. лв. спрямо същия период на предходната година, когато те са били в размер на 525,4 млн. лева.
Нелихвените разходи са в размер на 6 900,6 млн. лв. и нарастват с 591,7 млн. лв. спрямо месец март 2013 година. Текущите нелихвени разходи към март 2014 г. са в размер на 6 116,7 млн. лв. (24,7% от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетният прираст на държавния резерв) възлизат на 784,0 млн. лв. (15,7% от разчетите към ЗДБРБ за 2014 г.). Лихвените плащания са в размер на 199,5 млн. лв. (29,8% от планираните за 2014 г.).
Частта от вноската на България в бюджета на ЕС, изплатена към 31.03.2014 г. от централния бюджет, възлиза на 348,8 млн. лв.
Водещи
-
Светлин Тачев: От това как ще въведем еврото зависи ще се разместят ли политическите пластове
"Колкото повече издържи правителството, толкова повече ще задържи слизането на Радев на...
21.06 | 18:00
-
Скандални хубавици нахлуват в новия сезон на Биг Брадър
Сред тях е и Даниела Рупецова, станала известна в любовното риалити "Ергенът"
21.06 | 17:40
-
Почитатели на мистиката и изкуството се събират в с.Татул
Фестивалът "Нощта на Орфей" се провежда за 17-и път край Момчилград
21.06 | 17:20
-
От президента имат основание да се страхуват омръзналите политически лица и мутрите
Румен Редев не може да бъде лесно контролиран или дискредитиран, подчерта Соня Момчилова
21.06 | 17:00
Най-четени
-
Захариева: Надявам се да не сме на прага на Трета световна война, но рискът е голям
Тя заяви, че Европа отдавна е трябвало да увеличи военните си способности
21.06 | 12:00
-
ЕК: България не е изпълнила критериите за инфлацията през април 2025 година
Причината е повишаването на някои администрирани цени и данъци - такива, които се определят...
21.06 | 16:00