Магазините измислиха нов начин да ни мамят 05.10 | 14:15

Производители и търговци ни заблуждават с неясни и непълни етикети на храните. Не са малко и случаите, в които такъв въобще липсва

От iNews.bg

Производители и търговци ни заблуждават с неясни и непълни етикети на храните. Не са малко и случаите, в които такъв въобще липсва.

Глобата за подобно нарушение започва от 25 хиляди лева. Някои от казусите се поемат от Комисия за защита на конкуренцията (КЗК), които образуват производства по тях, където санкцията може да достигне и над 200 хиляди лв. Това каза председателят на сдружението "За достъпна и качествена храна" д-р Андрей Велчев, цитиран от "Телеграф".

Проблемите

"Проблемът с всички онези продукти, на чийто етикет пише "100% натурален", "100% със съдържание на...", ни заблуждават със сложността на един етикет и най-вече с това, че един производител носи отговорност това, което пише, със сигурност да се съдържа, а това не винаги е така.

Най-много ни търсят хора, които се грижат за здравето си заради сърдечно-съдови проблеми, диабет и други. Етикетите са подвеждащи понякога.

Нискокалоричен не винаги означава, че той съдържа необходимия брой калории, който има оригиналният продукт на дадена марка. Така е и с нискомаслените и с ниското съдържание на въглехидрати", коментира той.

По думите му същото се отнася и за съдържанието на захарите, които често се бъркат със захар, като подчертава, че плодовата захар също би могла да повиши нивата на един диабетик. Той призова хората внимателно да четат етикетите и да следят за Е-тата и всички видове хранителни добавки, които понякога са вредни за здравето.

"Няма благоприятни добавени по неестествен начин съставки в дадена храна", смята Велчев и добави, че навремето се е изписвало, че е възможно в даден продукт да се съдържат други вещества, свързани с различните видове производства в едно предприятие.

Велчев препоръча да бъдем внимателни и по отношение на храните, които се продават за био, както и т.нар. фермерски стоки.

Етикети

Това, което обикновено тревожи потребителите, е неясното описание на етикетите. "Когато става дума за възрастни хора, има етикети, които са написани с прекалено дребен шрифт. В случая с вносни стоки, произведени в трети страни, там може да липсва добавен етикет на български език", допълни още председателят.

"Тези, които съдържат стевиа например, тя така е описана, че не става ясно какъв тип е и дали е такъв тип заместител на захарта, какъвто организмът ни може да поеме", подчерта Велчев.

Той сподели, че от КЗП им съобщили за протеиново барче, на което пишело, че е без захар, а след изследване се установило, че е пълно със сладката субстанция.

По думите му потребителят вече е влязъл в ролята си на постоянен орган за проверка на това какво ни се продава, все повече си търси правата.

Водещи

Най-четени