Магистралите на Борисов – с 18 млн. лв. по-скъпи 01.10 | 15:37

Тунелите на "Тракия" са дефектни, обяви министър Терзиева

От Ростислава Иванова

Прехваленото мащабно строителство на автомагистрали в България през последните 3 години се оказа лошо проектирано и некачествено изпълнено. Всички аутобани, финансирани по линия на европейските фондове и дори от републиканския бюджет, без изключение, вече дават дефекти, коментира министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на брифинг в министерството, на който отчете свършеното през първите 100 дни на управление.

Основни причини за калпавата работа са грешният подход за възможно "най-ниска цена" на обществените поръчки при избора на основен изпълнител за строителството на магистралите и липсата на ефективен надзор върху реализацията на пътните трасета. Критерият "евтино" вече няма да се прилага при пътните обекти, отсече Терзиева и призна, че по този въпрос сме получили и предупреждение от Брюксел.

Уж евтините пътища се оказаха златни"
Евтиното винаги излиза по-скъпо, заяви регионалният министър. За магистрала "Тракия" се наложило да бъдат доплатени 18 млн. лв. от държавния бюджет заради непредвидени дейности, които изпълнителят нарочно е пропуснал в процеса на проектиране, за да се впише в евтината ценова оферта. За "Люлин" пък вече са разплатени с 35% повече или 47,5 млн. евро отгоре от първоначалната стойност по договора с изпълнителя. И по това международно трасе се оказало наложително откриването на процедура за обществена поръчка за преместването на кабелни мрежи, каквито въобще не били заложени в проекта.

Ремонти след по-малко от 2 години
Само тази година Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е дала над 200 хил. лв. за реконструкция на дефектирали магистрални участъци, посочи министърът. След преглед на осемте тунела по магистрала "Люлин" е установена странна практика на проектиране за икономисване на средства с предварително прокопаване на съоръженията и поставяне на неподходящи изолации. При положение, че трябва да издържат около 10 години, за няма и две облицовката на два от тунелите вече е поддала на натиска на тежкотоварните камиони.

Налага се спешна подмяна с метални решетести конструкции за изолация, които ще струват 260 000 лв., обясни председателят на пътната агенция инж. Стефан Чайков. Според него тези дефекти изисквали пълна реконструкция на тунелите, но държавата не можела да си го позволи за своя сметка. Обектите все още са в гаранционен срок и изпълнителите ще ги поправят за своя сметка, увери Терзиева. По същия начин стоял въпроса и с масовите пропуквания на пътните настилки между двете ленти по новите магистрали, на които предстоида се направи преглед и фирмите да си оправят грешките. 

Формален контрол
Силно занижен е бил и строителният надзор върху изпълнението на магистралните участъци, които са пускани в експлоатация. Според Десислава Терзиева надзорните фирми, които са печелели обществените поръчки за контролна дейност на магистралите, са го правели формално - само с подписване на документите. Затова министърът е възложила договорите за надзорна дейност да бъдат преработени, за да поемат отговорност за дефектите и да не си вършат формално работата. Като лоши практики в пътното строителство на предшествениците си тя посочи и липсата на кадастър, некачествената подготовка на проектите и влагането на евтини материали. 

Водещи

Най-четени