Максимум 1200 евро ни обезщетяват авиокомпаниите за изгубен багаж 07.07 | 18:59

Жалбите срещу авиокомпаниите са се увеличили с 30% в последната година

От iNews.bg

Жалбите срещу авиокомпаниите са се увеличили с 30% през 2010г. спрямо предходната година.

Това съобщи Светослава Банчева, съветник в Европейския потребителски център по време на инициативата Европейски ден на пътническите права.

Причината за зачестилите жалби според нея е популярността на центъра и успеваемостта на подадените жалби. Тя посочи, че до този момент 40% от жалбите в България са с положителен резултат за пътниците.

Най-често пътниците подават жалби за повреден и изгубен багаж, за отказ на достъп до борда на самолета, за отмяна или за дълго закъснение на полет. Банчева подчерта, че голяма част от жалбите са срещу чуждестранни компании, а не срещу българските превозвачи.

Ако пътниците не са получили багажа си на лентата при пристигането им на съответното летище, те трябва веднага да отидат на гишето за багаж, където да попълнят протокол. След това трябва да подадат жалба до авиокомпанията и да изчакат тя да уреди въпроса в рамките на 21 дни, обясни Светослава Банчева.

Ако в този срок багажът не бъде открит, той вече се води изгубен и пътниците имат право да поискат обезщетение от превозвача в размер на 1200 евро - това е максималната сума. За целта те трябва да покажат документи под формата на фактури и касови бележки, че стойността на съдържанието в изгубения багаж доближава или надхвърля сумата от 1200 евро.

Други компании предлагат обезщетение в размер на 20 долара за 1 кг багаж. Така, ако един куфар тежи 10 кг, пътникът ще бъде компенсиран с 200 долара от авиокомпанията.

В подобни случай Светослава Банчева препоръча да се четат много внимателно общите условия на авиопревозвачите още при резервацията на самолетния билет, тъй като почти всички забраняват в багажа да се пренасят скъпи вещи - компютри, мобилни телефони, бижута, нотариални документи и др.

Според Банчева най-често подаваните жалби са тези за отмяна и закъснение на полет. В тези ситуации пътниците могат да изискват обезщетение в размер от 125 до 600 евро, което зависи от часовете закъснение и километрите на дестинацията. Минимална сума се получава, когато полетът закъснява с над 3 часа и разстоянието, което изминават, е над 1500 км. за територията на Европейския съюз и при закъснение над 4 часа и разстояние над 3500 км. извън Европейския съюз.

Банчева допълни, че авиокомпаниите са длъжни да осигурят храна, напитки и подслон на клиентите си при дълги закъснения и отмяна на полети. Ако превозвачите не изпълнят тези условия пътниците могат да закупуват продукти на свои разноски и след това да представят касовите бележки на компаниите, за да ги компенсират.

Подобни са правата на пътниците и в случай на отказ на достъп до борда на самолета, при положение, че той си е закупил билет, а компанията е продала повече места отколкото разполага.

При нарушаване на правата на пътниците при въздушния транспорт първо се пише жалба до авиокомпанията, на която тя трябва да отговори най-късно до 6 седмици след подаването й. Ако отговорът не е задоволителен или такъв липсва потребителите трябва да се обърнат към Европейския потребителски център. В жалбата си до него те трябва да дефинират много ясно за какво претендират и да приложат всички протоколи, жалби и документи подадени до авиопревозвача.

Пътниците, ползващи въздушен транспорт могат да се запознаят подробно с правата си на интернет страницата на Европейския потребителски център.

Водещи

Най-четени