Масово медиите не информират кой колко плаща за предизборна кампания 02.09 | 15:33
Наблюдавани са 33 национални и 147 местни и регионални медии
Колкото повече наближават изборите, толкова повече изниква въпросът ще бъдат ли достатъчно честни и прозрачни те. В същото време финансовите взаимоотношения между медиите и партиите, коалициите и инициативните комитети е един от ключовите инструментите за гарантиране на почтеност и равнопоставеност в предизборната надпревара.
Дали обаче законовите разпоредби се изпълняват правилно или въобще са пренебрегнати? Асоциация "Прозрачност без граници” е извършила проверка на интернет-страниците на 33 национални и 147 местни и регионални медии, за да даде отговор на този въптос.
Основен фокус е бил поставен върху изпълнението на законовите изисквания и отчитането на тенденциите с два акцента - публичност на информацията относно условията и цените за отразяване на предизборните изяви на участниците, чрез публикуването й на интернет страницата на съответната медия и предоставянето й на Сметната палата и ЦИК (чл. 187 и чл. 198); Второто, на което са наблегнали от асоциацията е публичност на договорите за отразяване на предизборната кампания на участниците в изборите, чрез публикуване на конкретна информация (участник, предмет, срок, стойност и т.н.) от договорите на интернет страницата на съответната медия (чл. 180).
Междинните резултатите от наблюдението показват, че предвидените разпоредби не се спазват стриктно, като не се публикува информация за тарифите за отразяване на предизборната кампания или информацията е частична, непълна или неактуална.
Едва 42,42% от наблюдаваните национални медии са изпълнили изискването на разпоредбите на чл. 187. Не по-различно стоят нещата и в местните и регионални медии. Едва 36,73% от тях са изпълнили изискванията.
Тенденциите, които отчитат от асоциацията показват, че има значителен спад при изпълнението на изискванията за публичност на тарифите в сравнение с последните две предизборни кампании: през май 2014 година изискването е спазено от 56,25% от регионалните медии, 2013 г. – от 50,28%.
Данните показват още отстъпление от стойностите, установени при първото наблюдение, проведено през 2011 година. Във връзка с президентските избори 44,2% от местните и регионални медии са спазили изискването за публикуване на тарифите и условията за отразяване на кампанията.
Водещи
-
Борисов обяви успех за "Лукойл": Вече ще бъде, както беше!
В пост във Facebook лидерът на ГЕРБ благодари на Министерския съвет и на широк кръг партии за...
15.11 | 05:01
-
САЩ направиха изключение за България от санкциите срещу "Лукойл"
Отсрочката е до 29-и април
15.11 | 04:15
-
Експерт посочи сериозен проблем със заплатите в страната
Славова обясни, че това е тенденция през годините, която се запазва.
14.11 | 17:59
-
България ще поиска разсрочване на плащанията за изтребителите F-16
Целта е покриване на дефицити
14.11 | 17:40
Най-четени
-
САЩ направиха изключение за България от санкциите срещу "Лукойл"
Отсрочката е до 29-и април
15.11 | 04:15
-
Борисов обяви успех за "Лукойл": Вече ще бъде, както беше!
В пост във Facebook лидерът на ГЕРБ благодари на Министерския съвет и на широк кръг партии за...
15.11 | 05:01
-
Днес е последният ден, в който шофьорите могат да карат автомобилите си с гуми, неподходящи за зимни условия
Изискването е от 15 ноември до 1 март всички автомобили да са оборудвани със зимни гуми или с...
14.11 | 11:00
-
Бойко Борисов: Избраният за особен управител на "Лукойл" има опит и не е бил министър
Попитан дали обмисля ограничаването на бонусите в държавната администрация, той заяви, че е...
14.11 | 10:15