Масово медиите не информират кой колко плаща за предизборна кампания 02.09 | 15:33
Наблюдавани са 33 национални и 147 местни и регионални медии
Колкото повече наближават изборите, толкова повече изниква въпросът ще бъдат ли достатъчно честни и прозрачни те. В същото време финансовите взаимоотношения между медиите и партиите, коалициите и инициативните комитети е един от ключовите инструментите за гарантиране на почтеност и равнопоставеност в предизборната надпревара.
Дали обаче законовите разпоредби се изпълняват правилно или въобще са пренебрегнати? Асоциация "Прозрачност без граници” е извършила проверка на интернет-страниците на 33 национални и 147 местни и регионални медии, за да даде отговор на този въптос.
Основен фокус е бил поставен върху изпълнението на законовите изисквания и отчитането на тенденциите с два акцента - публичност на информацията относно условията и цените за отразяване на предизборните изяви на участниците, чрез публикуването й на интернет страницата на съответната медия и предоставянето й на Сметната палата и ЦИК (чл. 187 и чл. 198); Второто, на което са наблегнали от асоциацията е публичност на договорите за отразяване на предизборната кампания на участниците в изборите, чрез публикуване на конкретна информация (участник, предмет, срок, стойност и т.н.) от договорите на интернет страницата на съответната медия (чл. 180).
Междинните резултатите от наблюдението показват, че предвидените разпоредби не се спазват стриктно, като не се публикува информация за тарифите за отразяване на предизборната кампания или информацията е частична, непълна или неактуална.
Едва 42,42% от наблюдаваните национални медии са изпълнили изискването на разпоредбите на чл. 187. Не по-различно стоят нещата и в местните и регионални медии. Едва 36,73% от тях са изпълнили изискванията.
Тенденциите, които отчитат от асоциацията показват, че има значителен спад при изпълнението на изискванията за публичност на тарифите в сравнение с последните две предизборни кампании: през май 2014 година изискването е спазено от 56,25% от регионалните медии, 2013 г. – от 50,28%.
Данните показват още отстъпление от стойностите, установени при първото наблюдение, проведено през 2011 година. Във връзка с президентските избори 44,2% от местните и регионални медии са спазили изискването за публикуване на тарифите и условията за отразяване на кампанията.
Водещи
-
20 задържани на антиправителствения протест в столицата
Един от тях бил с нож и бокс, а друг - обявен за издирване
10.12 | 21:00
-
Акад. Иван Илчев: Това е протест против морала на българските политици
Той смята, че за управляващите е по-изгодно да представят народното недоволство като като...
10.12 | 20:30
-
И Нинова зове: Протести до оставка на това фалшиво, вредно и опасно за държавата управление
"Аз десет години се боря с този модел, така че тази битка за мен е продължение на досегашната...
10.12 | 20:15
Най-четени
-
Борисов: След 1 януари ще говоря за оставки и протести
"Надявам се на 1 януари всеки българин да може да си изтегли парите от банкомата в евро", каза...
10.12 | 09:45
-
Край на дебатите: Гласуват вота на недоверие към кабинета утре (ОБЗОР)
Вотът е внесен от ПП–ДБ и е подкрепен от депутатите на АПС и МЕЧ, а темата е „Провал в...
10.12 | 14:30
-
Асен Василев към Росен Желязков: Призовавам ви да подадете оставка, за да не се стигне до ексцесии
Тази оставка е необходима, защото това правителство краде бъдещето на българския народ, в т.ч....
10.12 | 13:30