Медиите по изборите били брокери между политиката и публиката 14.11 | 12:35

Твърдението е на доц. Орлин Спасов от фондация "Медийна демокрация"

От Андриян Георгиев

Медиите по време на изборите постигнаха влияние, аналогично на купуването на гласове.

Това коментира Орлин Спасов от фондация "Медийна демокрация", представяйки резултатите от мониторинга на медийната среда в периода на предизборната кампания.

По думите му се е създала "сива" медийна икономика, която търгува с медийни послания до степен на масово продуктово позициониране. Медиите изиграха роля на брокери между политиката и публиката, коментира експертът, цитиран от БТА. 

Спасов посочи, че в хода на официалната кампания премиерът Бойко Борисов е продължил да бъде най-споменаваното лице в медиите. След него се подреждат кандидатите за президент Росен Плевнелиев и Ивайло Калфин. От институциите най-споменавани са ГЕРБ, правителството, БСП, ДПС и т.н. Субектите, изразили най-много мнение в медиите, се оказват партийните лидери Бойко Борисов и Сергей Станишев, а не кандидатите за президент. Тези кандидати не бяха мажоритарни личности, а партийни кандидатури, коментира Орлин Спасов.

Прави впечатление, че отношението към Борисов е било позитивно, докато към Станишев - силно негативно, посочи още Спасов. Положителните публикации за Росен Плевнелиев са шест пъти повече от отрицателните, докато за Калфин - 1,7 пъти повече. Материалите за Меглена Кунева са били два пъти повече в негативна посока, отколкото в положителна. По думите на Спасов по отношение на Кунева е имало мощна негативна антикампания, особено в "жълтата" преса. В медиите е третирана като потенциално опасния трети, който може да пренасочи своите гласове така, че да повлияе на крайния резултат, коментира Орлин Спасов.

Той отбеляза, че колкото по-малко гласове е събрал даден кандидат на първи тур, толкова по-негативно става  отношението към него. Експертът добави, че публикациите за Волен Сидеров са били силно негативни. 

Водещи

Най-четени