Министър Петков разкри нови далавери! Този път - при ремонта на язовирите 12.06 | 12:00

2,3 млн. лв. са платени за ремонт на язовир без вода в нищото, съобщи той

От iNews

Служебният министър на икономиката Кирил Петков разкри гигански далавери и при ремонтите на язовири с половин милиард от бюджета. Парите бяха отпуснати от правителството на ГЕРБ през 2018 г. за спешен ремонт на 400 язовири. Три години по-късно се оказва, че ремонтираните язовири са едва 10. При ремонтите има скандално завишени цени и безумни обекти без никаква значимост за населението. И тук парите се претакват от едно държавно дружество  без никакъв капацитетт - "Монтажи" ЕАД - към частни компании без обществени поръчки. Това за мен е корупция и ще дам тези случаи на прокуратурата, обяви Петков. 

Както "Сега" писа, 500-те милиона бяха отпуснати като увеличение на капитала на "Държавната консолидационна компания" с аргумента, че е  необходим спешен ремонт на 400 язовира. ДКК прехвърли авансово тези пари на дъщерното си дружество "Монтажи", което години наред държи част от милионите по банкови сметки, а другите превежда като аванси на избирани натъмно фирми. 

"Следвана е същата схема като при държавната фирма "Автомагистрали". Едно дружество без капацитет превъзлага на 6 външни фирми. Министерство на икономиката реално няма поглед върху работата на "Монтажи", защото то е дъщерно на ДКК и работи под негов контрол. Поисках списъка на приключените 10 обекта и посетих първия от тях. Реших, че когато искаш да се похвалиш с нещо, на първо място ще сложиш най-добрия обект. Какво се оказа - малко водоемче до Ловеч в средата на полето, без близки населени места и без вода. Това е обект без никакъв смисъл", разказа министър Петков. За този водоем - който всъщност се състои от малко поточе, вливащо се в локва, са платени 2 млн. и 350 хиляди лева, разказа министърът. Екипът му е проверил количествено-стойностните сметки, като се оказва, че цените са завишени в пъти. "Цената на бетона е дадена 220 лв. на кубичен метър, а получихме от същия търговец оферта за 107 лв. Цената за траспорта е 1,16 лв. тон /километър, а реалните цени са около 20 стотинки  или 5 пъти по-ниско. Това за мен е корупция", коментира Петков. Той уточни, че в изпълнение на решението за ремонтите на язовирите са сключени 266 договора с шепа фирми - 6 на брой, като реално се работи само по 100 обекта, а завършените са 10. 

"В случая с ремонтите на язовирите има и друга особеност - ДКК е допълнила отпуснатото от държавата финансиране от 500 млн. лв. със заем от 130 млн. лв., взет от Българската банка за развитие. Така преди да вляза в контрол на банката, не мога да вляза в ДКК", коментира още Петков.Според него заемът с ББР за ремонтите на язовирите трябва да се преструктурира, да има директен контрол от страна на Министерство на икономиката върху дружества като "Монтажи" и да не се позволяват сделки без търгове. 

Кирил Петков коментира и твърдението на зам.-председатея на ГЕРБ Даниел Митов, че правителството подготвя удар върху бизнеси, използвайки санкциите на САЩ по закона "Магнитски", и на практика заменя една корупционна схема с друга. "Изпитвам съжаление да чуя подобни думи от Митов, защото ми звучи като адвокат на Пеевски и Божков. Правителството прие силно ограничена дефиниция за свързани лица в опит да предпази коректните фирми и държавните органи да не пострадат от санкциите", коментира Петков. 

Водещи

Най-четени