Мръсни автобуси без климатик на летищата в София, Варна и Бургас 16.06 | 13:30

Същата ситуация – и по Черноморието

От iNews.bg

Непоносима жега, мръсни и претъпкани автобуси без климатик, грубо отношение от страна на персонала и пълна липса на информация – така изглежда реалността за хиляди пътници на българските летища това лято. Това съобщи министърът на транспорта Гроздан Караджов. 

След многобройни сигнали и оплаквания от граждани, на 6 юни 2025 г. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА) започна масови проверки на наземното обслужване по летищата в София, Варна и Бургас. Резултатите потвърдиха най-лошите опасения – установени са системни пропуски и пренебрегване на основни задължения към пътниците.

Проверките на летище "Васил Левски" – София, проведени на 6 и 11 юни, разкриват тревожна картина:

  • автобуси с лоша хигиена и без работещи климатични системи;
  • липса на информация при забавяне на трансфера към самолетите;
  • грубо отношение към пътници, включително към хора с намалена подвижност и родители с деца;
  • игнориране на възможностите за улесняване на качването и слизането чрез т.нар. "приклякване" на автобусите.

Операторите на софийското летище са получили конкретни указания за незабавни подобрения, които обаче не са изпълнени дори след повторна инспекция.

Същата ситуация – и по Черноморието

Проверките на 10 и 11 юни на летищата в Варна и Бургас установяват същите груби нарушения. Особено тревожно е, че много от автобусите на операторите там дори нямат климатична система, а персоналът не оказва съдействие на нуждаещи се пътници.

Задължителни мерки и предстоящи санкции

В отговор на бездействието, ГД ГВА издаде задължителни инструкции, които влизат в сила до края на юни и юли, включително:

  • задължително почистване на автобусите преди всяка смяна и след всеки курс;
  • информация за пътниците при изчакване в автобусите;
  • допълнителен персонал при нужда;
  • вътрешни инспекции от ръководствата на операторите;
  • нов стандарт за културата на обслужване.

Глоби и преразглеждане на санкционната рамка

Тъй като предвидените глоби са твърде ниски – до 500 лв. – започва процедура по увеличаване на санкциите, както и евентуално отнемане на лиценз при системни нарушения.

Проверките ще продължат всяка седмица, като при подобрение на условията – те ще се извършват ежемесечно. Целта е да се гарантира, че комфортът на пътниците няма да бъде лукс, а задължителен стандарт, както изисква всяка нормална европейска държава.

Водещи

Най-четени