НАП: Клиентите имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат касова бележка, напомнят от Националната агенция за приходите 13.06 | 11:45
Предстои лятната контролна кампания на НАП, в която един от акцентите ще бъдат проверките за спазване на изискванията за издаването на платежен документ.

Клиентите имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат касова бележка, напомнят от Националната агенция за приходите (НАП).
Този механизъм, който е възможен след промяна в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.), цели засилване на противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.
Предстои лятната контролна кампания на НАП, в която един от акцентите ще бъдат проверките за спазване на изискванията за издаването на платежен документ.
През миналия летен сезон, само по черноморските ни курорти, НАП установи близо 1700 нарушения, от които 433 са неиздаване на фискален бон, 30 са за липса на фискално устройство и 362 за несъответствие между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. Фискалните инспектори са съставили над 1350 акта за установяване на нарушение, като 280 обекта са били запечатани. Данъчните са установили, че най-често не се издават касови бележки при заплащане на атракциони, в заведения за бързо хранене, ресторанти, барове и др. Това води до укриване на приходи и щети за бюджета, от който се финансират важни за обществото сектори като образование, здравеопазване, социални услуги и други.
С промяната в Закона за ДДС се дава възможност на гражданите да защитят потребителските си права, да противодействат на укриването на приходи от страна на некоректни търговци, както и да станат гарант за лоялна конкуренция. Ако въпреки задържане на плащането, търговецът не издаде фискален бон или издадената касова бележка се окаже фалшива, потребители могат да подадат сигнал в НАП на телефоните на Информационния център на приходната агенция: 0700 18 700 и 02 9859 6801 (на цени, съобразно тарифата на съответния оператор) или да изпратят имейл на: infocenter@nra.bg.
Платежният документ дава възможност на клиентите да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна, напомнят още от НАП. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент.
"Апелираме към клиентите да изискват своя платежен документ при заплащане на стоки или услуги. Ако въпреки това търговецът не им издаде касова бележка, те имат законното право да задържат плащането и да подадат сигнал в НАП. Заедно можем да противодействаме на опитите за укриване на приходи и неспазване на закона, които вредят на обществото като цяло и в частност на честните търговци, защото некоректните им колеги ги поставят в условия на нелоялна конкуренция", каза изпълнителният директор на НАП Румен Спецов.
Водещи
-
Мистерия: Учени в спор дали новооткрит обект е комета или извънземен кораб
В края на октомври се очаква да се доближи на 200 милиона километра от Земята
12.08 | 21:00
-
Задочен скандал между ГЕРБ и ПП за закупена противопожарна техника
Искрите тръгнаха след пост във Facebook на депутата Христо Гаджев
12.08 | 20:40
Най-четени
-
Ръст на случаите на COVID-19 у нас през последните дни
Според експертите обаче реалният брой на заразените е по-голям и затова съветват да се правят...
12.08 | 10:59
-
Духовник за параклиса на Седемте рилски езера: Екоактивистите просто си правят пиар, искат някой да ги забележи
На Седемте рилски езера предстои строеж на параклис, посветен на Св. Иван Рилски.
12.08 | 10:45
-
Перничанин опита да заколи куче, но само го рани във врата
26-годишният мъж е задържан, а на животинката предстои операция
12.08 | 13:10
-
Омбудсманът: Лошото досие в ЦКР да отпада при съдебна нищожност на кредита
Това предложи Велислава Делчева на БНБ
12.08 | 14:30