Над 60% от пътищата ни са в кръпки и дупки 09.11 | 10:57
За да се приведе цялата мрежа в добро състояние, през следващите 5 години трябва да се инвестират годишно около 1.1 млрд. лева

Около 65% от общинската пътна мрежа и 35 на сто от републиканските шосета са в окаяно състояние. Изводът е от анализа, който беше одобрен от кабинета заедно със Стратегията за пътна инфраструктура в периода 2016-2020 г. Оценката се базира на измерване на вида повреди и на засегнатите участъци спрямо общата повърхност на съответния път.
Една трета от автомагистралите и шосетата от първи, втори и трети клас /33%/, са в лошо състояние, сочи анализът, цитиран от в. Сега. "Лошо" означава, че повредите по настилката надхвърлят 30%. В средно състояние са 27%. Едва 40% от пътищата получават добра оценка, т.е. дупките и кърпежите засягат под 10% от асфалта.
Подобряването на състоянието на шосетата би довело до сериозни икономически ползи за всички, които ги ползват. Всеки лев, вложен в "рехабилитация" на пътища днес, ще спести на пътуващите 11 лева в бъдеще, сочи анализът.
Необходимите средства за поддръжка обаче "далеч превишават текущото финансиране". За да се приведе цялата мрежа в добро състояние, през следващите 5 години трябва да се инвестират годишно около 1.1 млрд. лева. Сумата е само за републиканските пътища, които са около 19 хил. км, а отделно трябват 400 млн. лв. за общинските, които са около 20 хил. км. За сравнение, в момента отиват по-малко от 300 млн. лв. за републиканските и под 100 млн. лв. за общинските пътища. Разходите трябва да бъдат поне удвоени, за да се постигне 75% устойчива пътна мрежа до 2022 г., пише в стратегията.
През последните години състоянието на пътищата като цяло се влошава. За сравнение, през 1990 г. едва 15% са били в графата "лошо състояние", а сега в нея са вече 33%. От гледна точка на очакванията за увеличение на трафика тези факти звучат още по-песимистично. Прогнозираното нарастване на трафика до 2020 г. е за 15% при общинските и 40% при автомагистралите и скоростните пътища.
Въпреки усещането, че за пътищата постоянно се харчат много пари, статистиката сочи обратна тенденция. Разходите за поддръжка намаляват през последните 5 години от 0.57% от БВП на 0.18% през 2011 г. През 2012 г. се наблюдава увеличение до едва 0.26%. Подобно развитие има и в другите страни от Източна и Централна Европа. През 2008 г. - последната ни година с бюджетен излишък, за пътна поддръжка са били заделени 400 млн. лева, но от 2009 до 2012 г. сумите варират от 135 до 202 млн. лева годишно.
Водещи
-
Джартов: 39 населени места са без ток
В Лозенец имаме само 1 обект - хотелски комплекс, чиято дворна площ и басейн са залети с вода,...
07.10 | 18:40
-
В Скопие се карат за "куфарчета с пари от България"
Бившият лидер на опозиционния СДСМ и бивш премиер Зоран Заев отрече твърденията на настоящия...
07.10 | 18:20
-
Калин Стоянов: Абсурдно, но факт!
Депутатът от "ДПС - Ново начало" и бивш вътрешен министър с коментап на наводненията
07.10 | 18:00
-
Евростат: 92,8% от българите работят между 20 и 44 часа на седмица, често на две места
Данните показват забележими разлики между страните от ЕС за тези, които са работили повече от...
07.10 | 17:45
Най-четени
-
Лекар посочи, че COVID е в разгара си в България, разкри симптомите, по които да го различим от грипа
При малките деца COVID може да протече с някои по-нетипични и размити симптоми.
07.10 | 11:44
-
Кофите за боклук в "Люлин“ и "Красно село“ преливат
На сайта на СО има карта с разположението на големи сиви контейнери
07.10 | 11:30
-
Кметът на Несебър посочи виновниците за потопа в "Елените"
Нерегламентирани сметища – бомба със закъснител
07.10 | 12:15
-
Смяната на валутата от 1 януари 2026 г. няма да промени ценообразуването при горивата
Няма абсолютно никаква причина за повишение на цената.
07.10 | 12:00