Над 60% от пътищата ни са в кръпки и дупки 09.11 | 10:57
За да се приведе цялата мрежа в добро състояние, през следващите 5 години трябва да се инвестират годишно около 1.1 млрд. лева
Около 65% от общинската пътна мрежа и 35 на сто от републиканските шосета са в окаяно състояние. Изводът е от анализа, който беше одобрен от кабинета заедно със Стратегията за пътна инфраструктура в периода 2016-2020 г. Оценката се базира на измерване на вида повреди и на засегнатите участъци спрямо общата повърхност на съответния път.
Една трета от автомагистралите и шосетата от първи, втори и трети клас /33%/, са в лошо състояние, сочи анализът, цитиран от в. Сега. "Лошо" означава, че повредите по настилката надхвърлят 30%. В средно състояние са 27%. Едва 40% от пътищата получават добра оценка, т.е. дупките и кърпежите засягат под 10% от асфалта.
Подобряването на състоянието на шосетата би довело до сериозни икономически ползи за всички, които ги ползват. Всеки лев, вложен в "рехабилитация" на пътища днес, ще спести на пътуващите 11 лева в бъдеще, сочи анализът.
Необходимите средства за поддръжка обаче "далеч превишават текущото финансиране". За да се приведе цялата мрежа в добро състояние, през следващите 5 години трябва да се инвестират годишно около 1.1 млрд. лева. Сумата е само за републиканските пътища, които са около 19 хил. км, а отделно трябват 400 млн. лв. за общинските, които са около 20 хил. км. За сравнение, в момента отиват по-малко от 300 млн. лв. за републиканските и под 100 млн. лв. за общинските пътища. Разходите трябва да бъдат поне удвоени, за да се постигне 75% устойчива пътна мрежа до 2022 г., пише в стратегията.
През последните години състоянието на пътищата като цяло се влошава. За сравнение, през 1990 г. едва 15% са били в графата "лошо състояние", а сега в нея са вече 33%. От гледна точка на очакванията за увеличение на трафика тези факти звучат още по-песимистично. Прогнозираното нарастване на трафика до 2020 г. е за 15% при общинските и 40% при автомагистралите и скоростните пътища.
Въпреки усещането, че за пътищата постоянно се харчат много пари, статистиката сочи обратна тенденция. Разходите за поддръжка намаляват през последните 5 години от 0.57% от БВП на 0.18% през 2011 г. През 2012 г. се наблюдава увеличение до едва 0.26%. Подобно развитие има и в другите страни от Източна и Централна Европа. През 2008 г. - последната ни година с бюджетен излишък, за пътна поддръжка са били заделени 400 млн. лева, но от 2009 до 2012 г. сумите варират от 135 до 202 млн. лева годишно.
Водещи
-
Галъп: ГЕРБ-СДС води с над 10% на ПП-ДБ месец преди изборите
Сондажът не е прогноза за изборен резултат, а е моментна снимка на нагласите в преминалите...
10.05 | 19:15
-
Внимавайте с полените през май!
Заради необичайно високи температури се очаква повишаване на поленовата концентрация.
10.05 | 18:45
-
В Австрия съдят българин за въоръжен грабеж във Виена отпреди 10 години
Извършителят е откраднал пари
10.05 | 18:30
Най-четени
-
ГЕРБ се откъсна с една обиколка напред, голямата изненада ще е второто място на парламентарните избори
Сякаш никой не разбра, че изборите у нас започнаха
10.05 | 12:00
-
От днес България официално е в предизборна кампания
Точно след 1 месец - на 9 у нас ще се проведат избори 2 в 1
10.05 | 08:17
-
Бедността у нас лека намалява през 2023 г., а неравенството в доходите се свива
И двете констатации са следствие от повишаването на пенсиите, от една страна, и на заетостта,...
10.05 | 10:16
-
Нова наредба казва какви търговски обекти могат да се откриват в жилищни сгради
Край на заведенията в блока. Голяма промяна
10.05 | 11:14