Над 660 млн. лв. са инвестирани за 10 г. по републиканските пътища 05.05 | 10:10

През 2017 г. са откраднати 100 м ограничителни системи

От iNews.bg

За последните десет години над 660 млн. лв. са инвестирани по републиканските

пътища за подобряване на инфраструктурата, свързана с осигуряването на пътната

безопасност. Това става ясно от писмени отговори на министъра на регионалното

развитие и благоустройството Николай Нанков до депутати.

С цел повишаване безопасността на шофьорите по автомагистралните трасета и за

ограничаване тежестта на последствията от пътнотранспортни произшествия, освен

ограничителни системи за пътища, на местата на разделяне на транспортните потоци се

монтират и енергопоглъщащи елементи – терминали или буфери, които при удар спират

автомобила и последствията за пътниците са намалени. Такива устройства се монтират

на места с интензивен престой, като бензиностанции и заведения, както и граничещи с

пътни платна със скорост по-висока от 50 км/ч. На мостови съоръжения, премостващи

пътища, или населени места се поставят и предпазни мрежи. На новите и

рехабилитираните пътни участъци се монтират ограничителни системи с по-висока

удароустойчивост и еластичност. За повишаване на видимостта и пътната безопасност,

пътните възли на новите големи инфраструктурни проекти са с енергоспестяващо

осветление.

По трасетата на автомагистралите, които в момента се ремонтират, се полага

шумяща маркировка "шприц-пластик" за предпазване на шофьорите от заспиване и

излизане от пътното платно. От началото на 2015 г. по републиканската пътна мрежа са

монтирани и пътни знаци с възможност за дистанционно изменение. Те дават

възможност за своевременно уведомяване на шофьорите за актуалната пътна обстановка,

въведените ограничения и алтернативните маршрути.

 

2

Към 2017 г. участъците от автомагистралите, на които има поставени

ограничителни системи за пътища, са с обща дължина 497 км. Само за миналата година

за тяхната доставка и монтаж по поддържаните от АПИ републикански пътища са

вложени 11 197 555 лв., от които почти 2 млн. лв. са за възстановяване на ограничителни

системи, компрометирани след пътно-транспортни произшествия. През тази година за

доставка и монтаж на мантинели по републиканските пътища са одобрени около 4 458

000 лв.

"Държавата, в лицето на МРРБ полага неимоверни усилия за подобряване на

пътната безопасност и за намаляване на жертвите по пътищата", уверява министърът. И

подчертава, че изборът на видовете ограничителни системи за пътищата,

местоположението, монтажът, както и материалите, които се използват, са съобразени с

изискванията на БДС EN 1317, който е хармонизиран и е задължителен за страните от

Европейския съюз.

При установяване на кражба на мантинели съответното областно пътно

управление, на чиято територия е установена щетата, сигнализира МВР и се възстановят

от съответната пътноподдържаща фирма за нейна сметка. В участъците от

републиканската пътна мрежа, чиито пътни принадлежности не подлежат на охрана,

съгласно условията на договорите за поддържане, в случай че извършителят не бъде

установен, откраднатите ограничителни системи се възстановяват за сметка на АПИ.

През 2017 г. по републиканската пътна мрежа са откраднати общо 100 м

ограничителни системи. Щетите са на обща стойност 8 636 лв.

В друг отговор министър Нанков информира, че съгласно Наредба, приета през

2012-та година, върху платното за движение, в населено място, може да се изграждат или

монтират изкуствени неравности и други средства за ограничаване на скоростта на

движение, разположени напречно на платното. Изборът на видовете средства за

ограничаване на скоростта се прави от комисия, в състава на която участват

представители от съответната община, сектор "Пътна полиция" към ОД на МВР и на

областно пътно управление. Комисията прави оглед на участъка и взема решение за

конкретните мерки, които следва да се предприемат за обезопасяването му. Монтирането

на изкуствените неравности се прави най-често, когато улицата преминава покрай

входове на училища, детски ясли и градини, детски и спортни площадки, здравни и

културни заведения, големи търговски обекти и места, където има масово събиране на

хора; на пешеходни пътеки; на участъци от улицата с концентрация на пътно-

транспортни произшествия, причината за които е превишената или несъобразената

скорост.

 

3

Освен повдигнатите пешеходни пътеки, предмет на Наредбата са и други видове

изкуствени неравности, като например напречната шумяща маркировка. По данни от

областните пътни управления в страната има монтирани към момента 428 бр. изкуствени

неравности.

В началото на 2018 г. бе извършена проверка на състоянието на пътната

маркировка и съоръжения, ограничаващи скоростта на движение по републиканската

пътна мрежа. Обект на проверката бяха трите вида пешеходни пътеки тип "Зебра",

пешеходните пътеки, регулирани от светофарна уредба, и повдигнатите пешеходни

пътеки. При проверката се взе под внимание местоположението им, видът на

маркировката, цветът и светлоотразяване на маркировката, видимост на пешеходната

пътека, размерът, сигнализацията с пътен знак и типът пешеходна пътека. Въз основа на

тези критерии изведените резултати са: общият брой на пешеходните пътеки по

републиканската пътна мрежа, в това число първи, втори и трети клас пътища, е 3531

бр., от които 3000 бр. не отговарят на част от изискванията по посочените по-горе

критерии, но са видими за шофьорите. До края на месец май областните пътни

управления ще направят конкретни заявки за необходимите финансови средства с цел

привеждане на пешеходните пътеки съгласно изискванията на наредбите. Предстои до

30 юни т.г. пешеходните пътеки по републиканските пътища да бъдат приведени в пълно

съответствие с нормативната уредба, при осигурен за това финансов ресурс.

Водещи

Най-четени