Нов "Радецки" гордо ще заплува по златните вълни 03.09 | 22:00

Емблематичният кораб ще остане да краси крайдунавския град Русе няколко дни

От Теодора Кокаланова

Има идея да се направи нов кораб, който да бъде копие на "Радецки". Така плавателният съд ще има възможност да пътува из Европа, да популяризира българската история и да развява националния трибагреник. Това съобщи капитанът на кораба Божин Божинов. 

Корабът "Радецки" беше на извънпланов ремонт в Русе. В момента параходът-музей се намира до понтон номер 5 на русенския бряг и ще остане за посещение няколко дни. 

Капитанът обясни, че причина за повредата са високите води на река Дунав в началото на лятото. Тогава водата е влачила много дънери и чукани, които са предизвикали и проблема. "Повредата се случи на 4 юни по време на разходка по реката. Подводен плаващ предмет е бил засмукан от гребните колеса и така едно от тях - дясното, блокира. Това наложи и ремонта", обясни Божинов, който е капитан на кораба от 15 години. 

Той заяви, че ремонтът е извършен в Русенската корабостроителница благодарение на АЕЦ-Козлодуй,  откъдето са били отпуснати 30 000 лева. Ремонтът е продължил 25 дни. Капитан Божинов припомни, че за последно ремонт на кораба е правен през 2012 г. - отново в Русенската корабостроителница.

Корабът "Радецки" ще остане на русенския бряг няколко дни, след което ще бъде провлачен, като дарение, от Параходство БРП до Козлодуй. Корабът ще бъде отворен за посещение за русенци всеки ден. "По време на празника - 6 септември, не е сигурно дали ще сме тук, защото тогава очакваме да пристигне корабът  "Георги Измирлиев", който ще ни провлачи до Козлодуй", каза кап. Божинов.

В Козлодуй единственият плаващ кораб-музей в страната извършва едночасови разходки в акваторията на пристанището. Капитанът на кораба Божин Божинов допълва, че корабът трябва да го има и в настоящето, и за бъдещето, тъй като на него е съхранена националната гордост на България.

"Когато децата стъпят на кораба започват да задават много въпроси. Неописуема е радостта им. Питат къде е стоял Ботев, какви заповеди е издавал", обяснява капитанът. През миналата година корабът е бил посетен от около 15 000 души, а извършените едночасови разходки са между 35 и 40. За пенсионери, студенти и ученици билетът за пътуването е по 4 лева, а за работещи - по 6 лева.

По думите на Божинов това не е оригиналният кораб. Австрийският параход "Радецки" е бил построен през 1851 г. във корабостроителница "Обуда" - Будапеща. Бил е собственост на първо привилегировано имперско и кралско дунавско дружество. Носи името на фелдмаршал Йозеф Венцеслав Радецки.

След осовобождението е било отправено предложение към българското правителство корабът да бъде символично закупен и поставен на местност Текирдере край Свищов. През 1924 г. обаче съоръжението е било нарязано за скрап. Капитанът обясни, че сегашният кораб е дарение на Параходство БРП и е носил името "Пловдив". Заражда се идеята плавателният съд да се реставрира и да се нарича "Радецки".

В чест на 90-годишнината от героичната гибел на Христо Ботев 1 200 000 български деца събират средства за построяването на точно копие на легендарния параход. Така възстановеният "Радецки" тръгва за Виена на 26 август 1966 година. В момента корабът "Радецки" е сред 100-те национални туристически обекта. 

Водещи

Най-четени