Новият тунел "Железница" ще бъде два пъти по-дълъг от "Витиня" 23.10 | 17:20
След дълго отлагане строителството на съоръжението най-после стартира

Започна строителството на най-дългия тунел, който някога е изграждан у нас. Става въпрос за тунел "Железница" от автомагистрала "Струма", който се намира в района на Симитли. Той ще бъде с дължина от 2 км, което го прави почти двойно по-дълъг от сегашния рекордьор в България - "Витиня", по магистрала "Хемус". Неколкократно отлагане на обществената поръчка за избор на строител доведе до забавянето на проекта, който най-после стартира. Стойността на договора за строежа е за над 222 млн. лева с ДДС.
Новината първо съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура", а малко след това и премиерът Бойко Борисов се похвали на страницата си във фейсбук.
Изпълнението е обособено в три части - тунел, пътя преди и след него, за да може на обекта да се работи едновременно и да завърши в срока на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г.
Тунелът ще бъде с две отделни тръби за движение. Дължината на всяка ще е около 2 км. Съоръжението ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т. н.
Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, които са съответно 108 м и 18 м, подпорна стена и др.
Изпълнител на тунел е Консорциум "АМ Струма Тунел 2018", в който участват: "ДЖИ ПИ ГРУП" АД, "Глобал Кънстръкшън" ООД и "ВИА ПЛАН" ЕООД. Стойността на договора е 185 370 370, 37 лв. без ДДС. Строителният надзор е на "План Инвест Железница" ДЗЗД. В обединението участват: "План Инвест Пловдив", "Инфра Проект Консулт" ЕООД, "Аскос 03" ЕООД, "Сърч Корпорейшън СРЛ". Стойността на договора е 3 994 440 лв. без ДДС.
Участъкът преди тунела, пътувайки от София към Кулата, е с дължина 720 м. Включва и обслужващ тунелен път при северния портал и мостово съоръжение. Отсечката ще бъде изградена от ДЗЗД "Железница - Север", в което влизат ГБС Инфраструктурно строителство" АД, "Главболгарстрой" АД и "Главболгарстрой Интернешънъл" ЕАД.
Стойността на договора е 29 985 345 лв. без ДДС. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД "ТЕС Консулт", в което са: "СТРОЛ 1000" АД, ТРИ-ЕС" ЕООД и "Експерт Десижънс" ООД. Техният договор е за 599 783 лв. без ДДС.
Отсечката след тунела е с дължина 1,4 км. Ще бъдат построени селскостопански подлез, подпорна и укрепителна стена, отводнителни съоръжения, изграждане и реконструкция на инженерни мрежи и др. Изпълнител на строително-монтажните работи е "ПСТ Груп" ЕАД. Стойността на договора е 18 442 297,40 лв. без ДДС. Строителният надзор е на ДЗЗД "ПЪТКОНСУЛТ 2000-КОНСУЛТ 64", в което са: "ПЪТКОНСУЛТ 2000" ЕООД и "Консулт 64" ООД. Техният договор е за 465 222 лв. без ДДС.
Автомагистрала "Струма" е част от коридор "Ориент/Източно Средиземноморие", свързващ Видин с Кулата, и по нея преминава пътният трафик за Гърция. Направлението се използва като най-кратък маршрут между Западна, Централна Европа и Бяло море, а също и като връзка на Европа с Азия.
Проектът ще се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г.
Довършването на магистрала "Струма" се забави заради споровете около 15-км тунел в Кресненското дефиле. Управляващите се отказаха от съоръжението, което беше одобрено от европейските власти заради защитените територии в района, и решиха да изберат друг вариант за преминаване на дефилето – запазване на съществуващия път с движение в посока Кулата и изграждане на нова отсечка източно от Кресна с движение в посока София.
Това означава, че страната ни най-вероятно няма да спази ангажимента си да довърши магистралата до 2022 г. по правилото n+2, което се прилага за европейските програми (финансирането от последната година на програмния период – в случая 2020 г., плюс 2 години за довършване на обектите – бел.авт.), и е много вероятно да възстановява пари на Европейската комисия (ЕК).
Първоначалните планове бяха магистралата да бъде построена в периода 2007-2013 г. Строителството обаче се забави заради продължителните съдебни спорове заради защитените територии.
След това започна спор между управляващите и строителни компании за начина на преминаване през Кресненското дефиле. Наложи се виждането, че избраният вариант с 15-км тунел не може да се реализира и държавата пак промени плановете си. Последваха нови екооценки, проучвания и планиране.
Водещи
-
Министерство на културата отчете резултатите от първите 100 дни от управлението на Мариан Бачев
Министерството отчита, че са обявени 17 от общо над 30 необявени конкурса, като за някои от...
25.04 | 16:59
-
Кристалина Георгиева: Световната икономика е изправена пред сериозно изпитание 3
Според директора на МВФ, това поставя държавите в изключително трудна ситуация и прави спешно...
25.04 | 16:45
-
Във вторник е първото заседание по делото срещу съпредседателя на „Продължаваме промяната“ Кирил Петков
Петков е с повдигнато обвинение от 10 януари
25.04 | 16:30
-
Манол Генов издаде заповеди за обявяване на две нови защитени територии
С променените режими се забранява провеждане на сечи, с изключение на отгледни, санитарни,...
25.04 | 16:15
Най-четени
-
Доверието в кабинета пада?
Съдбата на този кабинет ще бъде решена от потенциални противоречия вътре в управляващата...
25.04 | 10:59
-
Задава се нова порция от пролетни празници и почивни дни
Отново има възможност за комбинации, които да удължат почивката за всички.
25.04 | 09:45
-
Теменужка Петкова: Елиминираме ефекта на правителствата на модела „Радев“
Елиминираме ефекта на правителствата на модела „Радев”. Това каза финансовият министър...
25.04 | 14:00