Ново развитие по тежкия случай с напукания блок в Хаджи Димитър 12.11 | 12:28
Вибрациите – възможен, но малко вероятен фактор
Жителите на бл. 2 в столичния квартал "Хаджи Димитър" преживяха истински шок, след като бяха принудени да напуснат домовете си заради появили се опасни пукнатини по фасадата и конструкцията на сградата. Общината издаде заповед за евакуация, а районът бе отцепен за обследване.
Според обитателите срутването е започнало след пропадането на близкия булевард, но експертите все още изясняват точните причини за деформациите.
Експерти отхвърлят връзка с метрото
Председателят на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране инж. Марин Гергов заяви пред Радио София, че според предварителните заключения строителството на метрото не е причина за напукването на блока. "На събитие с участието на проф. Стоян Братоев – бивш директор на "Метрополитен", той категорично отхвърли тази хипотеза", поясни Гергов.
По думите му обследването, което в момента се извършва от преподаватели от УАСГ, показва, че проблемите на блока вероятно са започнали още преди години. "Много често подобни случаи се дължат на водосточни тръби, които отвеждат вода в основите. Това преуплътнява почвата и сградата започва да поддава", обясни той. Експертът препоръча и на съседните сгради да проверят състоянието на канализацията си, тъй като течовете са сред най-честите причини за конструктивни повреди.
Вибрациите – възможен, но малко вероятен фактор
Инж. Гергов уточни, че макар вибрациите от метрото да могат в някаква степен да допринесат, те не са достатъчно силни, за да причинят такива сериозни деформации. "Метрото в този участък е под нивото на реката и работи при специфични хидрогеоложки условия. По-скоро, ако е имало предварителен проблем, минимални вибрации може да са го активирали, но не и да са го породили", заяви той.
Според специалиста подобни аварии показват колко важно е редовното обследване на старите сгради, особено тези, строени преди десетилетия, при други стандарти и без съвременен мониторинг.
Европейските практики: отговорност и компенсации
Инвеститорът в недвижими имоти Иво Димовски, който дълги години е живял в Германия, посочи, че в други държави подобни случаи се решават бързо и справедливо. "В Кьолн, Дюселдорф и Щутгарт също имаше напукани сгради заради метрото, но там няма неясна вина – ако в радиус до 500-600 метра от изкопа се появят щети, застраховката на строителя ги поема", обясни той.
Димовски допълни, че освен ремонт на сградите, собствениците и наемателите получават и компенсации за времето, през което не могат да живеят в жилищата си. "Така хората не остават на улицата, а и доверието между институциите и гражданите не се разрушава. Това е модел, от който и ние можем да се учим", подчерта той.
Водещи
-
Трамвай блъсна 11-годишно момиченце на ул. "Граф Игнатиев" в София
Детето е било с колело
12.11 | 15:00
-
Президентът наложи вето върху промените в закона за особения управител на „Лукойл“
Румен Радев смята, че промените в закона водят до подкопаване на правовия ред в страната
12.11 | 14:39
-
По инициатива на ПП: Събраха подписи за извънредно заседание на бюджетната комисия в НС
Това съобщи в кулоарите на парламента лидерът на партията Асен Василев
12.11 | 16:00
-
От 1 декември: Затварят центъра на София за стари автомобили
Обособяват се две зони, в които няма да се допускат автомобили от Първа и Втора екогрупа
12.11 | 15:45
Най-четени
-
НСО официално: Всички шофьори са длъжни да ни направят път!
Позиция на Националната служба за охрана:
12.11 | 12:45
-
Борисов: Ако президентът не наложи вето на закона за "Лукойл", още на следващия ден ще назначим особен управител
Той коментира и думите на държавния глава, че ако целта на управляващите беше да не затвори...
12.11 | 09:59
-
Убиецът на Мая избяга при родителите си
Има и дребни глоби за паркиране – 20 лева, както и за забравени документи – 10 лв.
12.11 | 11:59