Няма да ни спират, дори и да летим по пътя 25.09 | 11:44

Това казва в интервю за в. "24 часа" вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветлин Йовчев

От Кремена Бедерева

"Ние не трябва да се крием от проблемите и не трябва да ги замитаме под килима. Трябва в момента методично и системно да работим, за да отстраним тези проблеми. Едно от нещата, които залагаме в програмата си, е интегритетът на служителите. И това означава не само лоялност, но и съпричастност към целите, които сме си поставили в министерството. За да се случи това нещо, ни е необходим ефективен контрол върху служителите, но и изграждане на такава култура, която да ги възпитава в непримиримост към корупцията."

Това казва в интервю за в. "24 часа" вицепремиерът и министър на вътрешните работи Цветлин Йовчев, коментирай ги информацията от последните няколко дни, че от 60 полицейски екипа само един не взема подкупи и това е патрулът, който има уговорка с "Вътрешна сигурност" да уличава колегите си в корупция.

Вътрешният министър уточни, че предстоят да бъдат представени конкретни мерки по отношение на автопатрулите на охранителната полиция и по отношение на останалите служби, които работят по пътния контрол.

Запитан как конкретно ще се ограничи корупцията при пътните проверки, Йовчев обясни, че има една инструкция за контрола върху пътното движение, която беше обнародвана съвсем скоро. Там има един чл. 58, ал. 1, в който са изброени случаите, в които полицаят може да спира за проверка шофьори напътя.

"Става въпрос за 4 казуса. Първият е, когато има видимо нарушаване на правилата от страна на шофьора. Вторият, когато шофьорът вози неправилно опасен товар, който създава заплаха за останалите участници в движението. Третата възможност за пътна проверка е, когато поведението на шофьора и движението на автомобила му пораждат съмнения, че той е употребил алкохол или упойващи вещества. А последният е, когато има данни, че водачът е участвал в катастрофа или пък в някакво престъпление", обясни Йовчев.

Според вътрешния министър истината е, че от много време не са прилагани ефективни мерки срещу полицейската корупция на пътя. Сега имаме всичко като разпоредби и ни трябва много натиск, за да могат да започнат да се изпълняват.

Имаме едни отдели в Главната дирекция "Национална полиция", които в момента не си изпълняват дори и методическите функции. И ако утре ние ги закрием, това няма да се усети по никакъв начин. Сега точно на тях ще възложим контрола дали се изпълняват мерките, които сме предприели срещу пътната корупция. Те ще упражняват контрол.

Цветлин Йовчев обяви, че една от новите мерки е изискването патрулът да докладва по радиостанцията, че спира автомобил, още преди проверяваната кола да е спряла. По радиостанцията той докладва с определен код, свързан с причината да спре автомобила. "Това вече го има като документ. Сега трябва да направим така, че да започне да се изпълнява. Което е по-трудната част."

"Рутинните проверки ги спираме. Рутинните проверки ние реално ги спираме с тази инструкция, която трябва вече да се изпълнява от всички полицаи на пътя, и ние ще ги контролираме за това. Ще ограничим до минимум случаите, в които патрулът спира автомобил на пътя. Дори и да е засечен с превишена скорост, вече няма да се спира. Получава си после акта и това е", категоричен е министърът.

"Аз не искам да хванат някого в нарушение и да го глобят. Аз искам да предотвратяват нарушенията. Точно за това и публикуваме всеки ден къде са поставени полицейските камери на пътя", уточни Йовчев.

По думите му смисълът на това да поставиш камера и знак за нея е да бъде принуден водачът да намали, докато преминава през опасния участък. Целта не е той да бъде хванат в нарушение и санкциониран. Защото, ако вместо да намали, мине с висока скорост и убие човек, какъв е смисълът после да го глобяваме? Никакъв. И точно за това съм разпоредил автопатрулът да не дебне след опасния участък, а да застава пред него. За да го видят и намалят.

"Вече ще оценяваме полицаите не според това колко акта са съставили и колко нарушения са констатирали, а според това в участъка, за който отговарят, колко произшествия има и колко загинали и ранени. И оценката им ще върви нагоре, ако жертвите при тях са по-малко", закани се министърът.

"Искам патрулът да бъде там, където е престъплението, а не да отидат на 60-70 км от там, да се разположат на сянка на един прав участък и да махат с палката. От това няма никакъв смисъл. Те трябва да са там, където са битовите кражби", допълни Йовчев.

"В МВР има много проблеми. Те не са от днес, не са от вчера и не са от Цветанов. В МВР има два основни проблема. Единият е организацията на работа, а вторият е компетентността на служителите. Затова сега ще има курсове за ръководни кадри без откъсване от работата, защото се оказва, че тези хора не могат да планират. Планирането в МВР, колкото и странно да звучи, се извършваше отдолу нагоре. И затова системата се носи по течението", каза Йовчев.

Водещи

Най-четени