Омбудсманът иска защита за банковите клиенти 02.03 | 15:04

Основният проблем е едностранната промяна на лихвения процент от страна на банките

От Кремена Бедерева

Омбудсманът Константин Пенчев препоръча на министъра на финансите и на управителя на БНБ действия за защита правата на потребителите на услуги, предоставяни от банките.

Препоръките са изпратени до Симеон Дянков и Иван Искров заради жалби, подадени до омбудсмана. Според националния защитник, правата на гражданите като потребители не са защитени в достатъчна степен и често са нарушавани от кредитните институции.

Основният проблем е едностранната промяна на лихвения процент от страна на банките и съдържанието на неравноправни клаузи в общите им условия.

Според Пенчев, в Закона за кредитните институции липсва критерият "обективност" при промяна на лихвения процент, което дава възможност на банките да определят условията, при които може да се променя лихвата по кредити, без да спазват някакви установени критерии.

Така няма възможност за контрол от страна на БНБ доколко условията, определени от банката, са обективни и оправдани или са средство за необосновано прехвърляне на определени рискове от кредитната институция на кредитополучателите, смята омбудсманът.

Друг проблем е в дефиницията на "референтен лихвен процент" лихвеният процент, който кредиторът използва като базов при изчисляване на лихвения процент по кредита.

В писмото си Константин Пенчев пише, че с дефиниция в закона отново се дава възможност на банката едностранно да променя лихвения процент, като избере опцията референтният лихвен процент да е индекс, изчисляван по определена от нея методология, която не подлежи на контрол и няма нормативно определени изисквания за включените в нея показатели.

Водещи

Най-четени