Оплакваме се най-много от топлофикациите в приемните на ДНЕС 05.03 | 17:45

Увеличава се броят на сигналите за нелоялни практики от страна на банките

От Ивелина Георгиева

От утре (6 март) в приемните на "Гражданско движение ДНЕС - Общество срещу произвола" в цялата страна гражданите ще могат да получават безплатни правни консултации по всички въпроси за нарушение на техните права.

Това заяви Галя Николова, национален координатор на гражданското движение.

Гражданите ще получават още и процесуално представителство чрез завеждане на индивидуални и колективни съдебни искове по най-ниските тарифи. Те няма да са само за казуси срещу монополите, но ще засягат още проблеми свързани с некоректни интернет доставчици и кабелни оператори, взаимоотношения с банки и застрахователни дружества, пострадали от градския и междуградския транспорт, при катастрофи, трудови злополуки, трудово-правни спорове, имотни измами, консултации по европроекти и др.

"Нашите адвокати-доброволци не връщат никого и дават консултации на всички, които търсят съвет или конкретна правна помощ, независимо дали проблемът им се отнася до монополисти или не", заяви Галя Николова.

Само за изминалата година в приемните на движението са постъпили над 4 000 жалби и сигнали на граждани, посочи Ирена Пейкова, координатор на дейността на приемните на ДНЕС. За тази една година са заведени 437 дела срещу монополисти, като 1/5 от тях са приключили в полза на гражданите, допълни тя.

Най-много са заведените дела в Кюстендил, София и Добрич.

Най-често гражданите се оплакват от топлофикационните дружества, като почти половината от получените жалби са срещу тях. 80% от всички жалби срещу топлофикационните дружества се отнасят до Топлофикация - София.

Следващи в списъка на потребителско недоволство са мобилните оператори. Най-много жалби (42%) са подадени срещу Mtel, следва Vivacom (30%) и Globul (28%). Гражданското движение все още не може да се похвали със спечелено дело срещу мобилните оператори, но няколко иска са в ход и очакват съдът да се произнесе в полза на потребителите.

Много често абонатите на мобилните оператори са поставени в положение да плащат услуги, които не са поискали. Това най-често се случва при подаръците, които правят мобилните компании, а хората масово не внимават при прочитането на договорите, обясни адвокат Наталия Кумпикова от ДНЕС.

Най-рядко гражданите се оплакват от ВиК-дружествата - 11% от получените жалби. Често обаче при този вид монополисти става въпрос за масовост на засегнатите. Тези случаи не касаят една или две надписани сметки или неправилно отчетени водомери, а прилагат натиск върху цели населени места, обясниха от гражданското движение.

Напоследък от ДНЕС отчитат ръст на жалбите срещу некоректната политика на банките като най-честите нарушения са в областта на кредитирането. Има случаи, в които банките се снабдяват с изпълнителен иск и започват принудителна процедура срещу клиентите си, които коректно са си плащали всички вноски по кредитите, заяви адвокат Наталия Кумпикова.

По думите ѝ банките имат същите права като на държавата и общините за събирането на вземанията си. Много често банките злоупотребяват с тази възможност, която имат. Гражданите не са защитени, защото в повечето от случаите банките не ги уведомяват за намеренията си, добави Кумпикова.

Водещи

Най-четени