От образователното министерство искат повече професионални паралелки 30.10 | 16:40
Четвърти сме в ЕС по липса на адекватна работна ръка, завършващите нямат основни умения

"Необходимо е много по-рано учениците да избират професия и да се подготвят за нея в реална работна среда. Кариерното ориентиране се случва късно, ненавреме и не навсякъде". Това заяви заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова пред депутатите от парламентарната комисията по образование и наука, представители на местната власт, бизнеса и учители във Велико Търново. Тя посочи, че делът на придобилите степен на професионална квалификация в широките области "Информатика”, "Техника”, "Производство и преработка” и "Архитектура и строителство”, трябва да достигне около 60 % до 2020 година.
Половината от учащите в България са обхванати в професионално образование към момента. Това са 56 % – от 49 536 приети ученици тази година, 27 678 са в професионални паралелки, подчерта зам.-министърът. Според Михайлова обаче има дефицити на основни умения в завършващите професионално образование, което провокира недоверие у работодателите. Според нея е необходима широкоспектърна подготовка в началото на обучението и след това тясна специализация, непосредствено преди завършването и търсенето на работа.
Тя посочи, че България е на четвърто място по липса на подходяща работна ръка след Унгария (27,2%), Великобритания (17,5%) и Полша (15,8%). В момента се преразглеждат структурата и механизмите за актуализиране на Списъка на професиите в професионалното образование и обучение. 30% от съществуващите днес професии не са съществували преди 20 години и може да очакваме на всеки пет години да има нова професия, посочи Михайлова. Тя изтъкна, че една и съща професия ще изисква различен набор от умения, защото те ще позволят на хората да преминават от обучение към заетост и обратно, както и от една степен на образование в друга и от една страна в друга. Няма чиста специалност, изисква се базова компетентност и електронни умения, обясни зам.-министър Михайлова. Предизвикателство пред системата е, че до 2020 година ще се пенсионират 50% от преподавателския състав в професионални гимназии и колежи, където сега работят 12 482 души.
От бизнеса очакваме съдействие за повишаване на квалификацията на учителите в реална работна среда с нови технологии, защото материалната база за практика не винаги е адекватна на съвременното развитие на икономиката. Работим за това учебната практика да се провежда в реална работна среда, съобщи зам.-министър Михайлова. Предстои на няколко професионални гимназии да бъде поставена национална задача за подготовка на учители по практика.
Водещи
-
Преизбраха Слави Трифонов за лидер на "Има такъв народ"
Националната конференция на партията е взела и други важни решения
17.05 | 18:03
-
БСП с позиция: Подкрепи въвеждането на еврото
17.05 | 18:02
-
Училищни автобуси ще развозват деца за матурите
По инициатива на министър Красимир Вълчев от 16 май е сформиран щаб във връзка със ситуацията...
17.05 | 18:01
-
Израел "подпали" и Евровизия
Увеличават се призивите страната да бъде изхвърлена от песенния конкурс заради офанзивата си в...
17.05 | 18:00
Най-четени
-
Емил Радев преди всички: Конвергентният доклад за България е положителен
След няколко дни той ще бъде представен, уточне евродепутатът от ГЕРБ
17.05 | 10:00
-
Транспортът в София няма да се движи, докато не бъдат удовлетворени исканията на транспортните работници
Това заявипредседателят на Федерацията на транспортните работници "Подкрепа" Иван Кирилов
17.05 | 12:00
-
Волгин: Днес отменят референдума, утре ще отменят и изборите
Искаме хората да бъдат питани! Въпросът не е за еврото, а за демокрацията, заяви...
17.05 | 16:00