Оценка за поведение може да затвори вратите към висшето образование 01.04 | 12:45

Телефоните в клас и родителската отговорност

От iNews.bg

Дебат относно въвеждането на оценка за дисциплина като фактор при кандидатстване в университет беше проведен в предаването "Денят започва" на БНТ. Експертите изразиха противоположни мнения по въпроса, показвайки дълбоко разделение сред професионалната общност.

Пламена Николова от фондация "Райз България" и член на Управителния съвет на "Асоциация Родители" определи предложението като "първоаприлска шега". Според нея идеята е крайно нелогична в контекста на демографската криза в страната.

"Университетите се борят за малкото студенти, които остават в България. Ние да съкращаваме още повече пътя на младите хора към университетите звучи абсурдно", заяви Николова в ефира на националната телевизия.

Тя подчерта, че българската образователна система прекалено често разчита на наказания и забележки, вместо да стимулира позитивното поведение. По думите ѝ, въвеждането на допълнителна оценка няма да доведе до реална промяна в поведението на учениците.


От друга страна, д-р Юлиян Петров, председател на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа", защити идеята, обяснявайки, че става въпрос за оценка на "социално поведение", което представлява оценяване, а не наказание или санкция.

"В образователната система има огромен дефицит на спазване на училищния правилник. Ние трябва да направим една превенция първо на учениците, които са агресивни. И да защитим другите деца, които са възпитани", категоричен беше Петров.

Телефоните в клас и родителската отговорност
Дискусията се разшири и към темата за използването на мобилни телефони в училище и потенциалното глобяване на родители, които позволяват на децата си да носят устройства в клас.

Пламена Николова определи идеята като "неясна" и подчерта необходимостта от допълнително изясняване на много детайли. Тя обаче призна, че проблемът с употребата на телефони по време на учебния процес е глобален и изисква адекватно решение.


Юлиян Петров беше категоричен: "Безспорно телефонът няма място в час". Въпреки това, той постави въпроса за отговорността по прилагането на тази забрана: "Кой трябва да внимава тази забрана да стане факт? Учителят ли? Да засилим неговата административна и "пазаческа" роля ли? Тези къщички за телефони ми идват в повече".

Религия и добродетели в учебната програма
Експертите обсъдиха и потенциалното включване на религия и добродетели в училищната програма. Д-р Петров оцени това като положителна идея в контекста на развитието на ценностна система сред учениците, подчертавайки важността от възраждане на традиционните добродетели в образователната среда.

Водещи