Пет са вариантите за третия лъч на софийското метро 21.07 | 08:12
Ще се иска и мнението на гражданите кой вариант да бъде предпочетен
Общо пет са вариантите на чешкия консултант за трасета на третия лъч на софийското метро, съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" ЕАД Стоян Братоев, цитиран от БТА.
Предложенията ще се обсъждат от експертен съвет в направление "Архитектура и градоустройство" към Столичната община. Ще се иска и мнението на гражданите кой вариант да бъде предпочетен.
Братоев уточни, че при всички варианти се говори за строителството не на скоростен трамвай, а за "леко метро". Това означава, че откритите участъци в проекта ще са над 40%, а в този случай става въпрос за над 55% открито трасе и подземен 8-километров участък главно в центъра. Станции ще има на всички възлови спирки.
Първият вариант, който е предложен от консултантите, е старият, заложен в Общия устройствен план - от кв. "Княжево" по бул. "Цар Борис III", центъра и оттам до бул. "Ботевградско шосе". Обследването на пътникопотока при този вариант сочи, че там има 115 хил. пътници дневно. Индикативната стойност на строителните дейности е 720 млн. евро.
Вторият вариант е по бул. "Владимир Вазов", като се поеме обслужването на ж.к. "Хаджи Димитър", ж.к. "Левски Г", ж.к. "Левски В", оттам до бул. "Мадрид, по бул. "Янко Сакъзов", паметника "В. Левски", бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Прага", ул. "Св. Г. Софийски", с връзка с трамвайното трасе при бул. "България" и бул. "Иван Е. Гешов". През ж.к. "Белите брези" трасето ще влиза под земята по малък участък от бул. "Цар Борис III". От бул. "Овча купел" ще влиза към едноименния квартал. Според обследването на пътникопотока са възможни 125 хил. пътника дневно. Индикативната стойност на проекта е 750 млн. евро.
Третият вариант е идентичен с втория. Разликата е, че при кръстовището между булевардите "Мадрид" и "Евлоги Георгиев" трасето ще продължи по "Евлоги Георгиев" с връзка с метростанция "Софийски университет". От там ще продължи по маршрута на втория вариант до бул. "Овча купел". Обследването сочи, че възможният пътникопоток е 137 хил. пътници. Индикативната стойност на проекта е около 740 млн. евро.
Четвъртият вариант е от бул. "Владимир Вазов", театър "София", бул. "Евлоги Георгиев", пл. "Орлов мост", бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Прага", ул. "Св. Георги Софийски", под площта на Медицинска академия, с връзка с трамвая при кръстовището на бул. "Иван Е. Гешов" и бул. "България", през ж.к. "Белите брези", ж.к. "Красно село" и при ул. "Житница" с естакада към ул. "Президент Линкълн", откъдето трасето ще стигне до кв. "Горна баня" с връзка при жп линията София - Перник. Тук консултантите също са посочили, че е възможен поток от пътници в размер на 137 хил. души. Чешките консултанти са посочили, че това е проектът с най-добри показатели. Индикативната стойност на проекта е 730 млн. евро.
Петият вариант е идентичен с четвъртия. Трасето няма да минава под Медицинската академия, а ще продължава по ул. "Св. Георги Софийски". При Института по хигиена продължава към кръстовището на булевардите "Иван Е. Гешов" и "България" и през ж.к. "Белите брези" продължава по част от трасето в четвъртия вариант. Според обследването в този случай са възможни 140 хил. пътници дневно. По думите на Братоев този от вариантите е с много експлоатационни недостатъци. Стойността на проекта според предварителната оценка е над 740 млн. евро.
Всички предложени варианти са с едни и същи връзки с първия и втория лъч на метрото - при НДК с втория лъч и при Ректората - с първия.
Отпаднала е идеята метрото да минава по ул. "Алабин", като това е трябвало да бъде и причина за разкриването на археологията под улицата.
Освен това във всяка една от сумите, които са предвидени като индикативни, е включено строителство на депо за този лъч, което ще е около 100 млн. евро, както и купуването на мотриси за обслужването му.
Предвижда се и бъдещо отклонение към кв. "Княжево" и към кв. "Слатина" - до спортната зала "Арена Армеец София".
Такива отклонения са заложени във втория лъч - към кв. "Илиянци", а в първия лъч има заложено продължение към Бизнес парк "София".
Особеността на третия лъч ще е захранването на мотрисите. За разлика от експлоатирания първи лъч и строящия се втори, при третия електрозахранването няма да е чрез релса, а чрез проводник над мотрисата по подобие на трамваите. Това е начинът да не се налага покриването на откритите участъци.
Трасето на третия лъч няма да се пресича хоризонтално с нито един друг път.
Общинското дружество "Метрополитен" подготвя тръжната документация за избор на строител на продължението на първия лъч на метрото от бул. "Цариградско шосе" до летище "София". До септември ще бъде приключен и анализът на приходите и разходите. По думите на Стоян Братоев има индикации за осигуряване на финансиране. Това означава, че при начало на строителството през следващата година за две години и половина ще имаме над 4 км продължение на метрото.
Водещи
-
Вицепрезидентът на КНСБ: На властта отдавна не вярваме
Отпуснатата помощ е реанимационна, за да не спрат мините и ТЕЦ „Марица изток 2“, заяви Огнян...
25.04 | 21:00
-
Четирима пострадали след зверска катастрофа на Подбалканския път София-Бургас
Сред тях има и дете
25.04 | 20:30
-
Добрев: Взеха главата на Росен Желязков, за да потулят връзката между Асен Василев и контрабандистите
Всъщност, колко пудела са необходими за да пренесат пачките на финансовия министър? Той не ги...
25.04 | 20:45
-
Eнергетиката ни трябва да има ясна стратегия, съхраняваща автономността на енергийната система
Това заяви президентът Румен Радев по време на среща на "Дондуков“ 2 с представители на...
25.04 | 20:01
Най-четени
-
Борисов: Честито на новата коалиция! „Честито на „Възраждане“
Според него ще се изредят поне още 5-6 служебни правителства.
25.04 | 10:17
-
Протестът на енергетиката блокира центъра на София и затвори пространството около пл. "Независимост"
Част от тях бяха допуснати в сградата на Народното събрание
25.04 | 12:45
-
Кумичане пази момите от страшния змей
Върбовите клони символизират палмовите, с които е посрещнат Христос в Йерусалим, това е и...
25.04 | 17:00
-
Байдън подписа за забраната на TikTok в САЩ
"Тази забрана ще унищожи седем милиона бизнеса и ще накара 170 милиона американци да млъкнат,...
25.04 | 15:10