Плащаме такса „смет“ за всяка изхвърлена торбичка 12.07 | 15:36

Общините вече ще определят размера й според количеството отпадък, изхвърлян от всеки имот

От Кристиан Костурков

Заплащането на такса "смет" се променя драстично. Сегашният принцип, върху който се формираше дължимото към общината за изхвърления боклук – на базата на данъчната оценка на имота, остава в миналото. Вместо това се въвежда принципът "замърсителят плаща". Такова решение взе днес Министерски съвет, който одобри промени в Закона за местните данъци и такси. Чрез него се въвежда напълно нов принцип при определянето на размера на таксата за сметосъбиране, на базата на който общините ще изчисляват размера й. Паралелно с това се въвежда и единна методология за определяне на разходите, които формират таксата за битови отпадъци, осигуряване на публичност и прозрачност чрез задължението за провеждане на обществени консултации при определянето на разходите, формиращи таксата, както и опазване на околната среда.

Самите общини ще имат свободата да определят точно по какъв начин всяка от тях ще определя колко такса "смет" ще се събира от всеки имот. Въпреки това обаче се въвежда задължителният принцип всеки да плаща толкова, колкото количества боклук изхвърля. Дава се възможност на местните власти да определят конкретни торби за боклук с конкретен обем, който побират или пък колко ще тежат те, когато са пълни. Така за всеки един обитател на имота ще има определен брой такива торби. На базата на това той ще плаща определеният за тях размер на таксата. Цялостната сума, която ще трябва да се събере от имота пък ще зависи и от броя обитатели – съответно броя на изхвърлените торби с отпадъци.

На общините се предоставя и алтернативен вариант. Вместо на базата на броя изхвърлени торби боклук с определен обем, тя да се определя на базата на обема на контейнерите или кофите за отпадъци, в които се събират те от всеки имот. При това положение ще се има и предвид и колко често се налага въпросните съдове да бъдат извозвани.

По тези начини местните власти ще трябва да определят размера на таксата както за самото събиране на битовите отпадъци, така и това, което ще трябва да платят собствениците им за извозването и преработката на съответното количество смет. Което са два компонентите, формиращи дължимото от всеки един от обитателите на съответната община.

Новата такса "смет" ще има и трети компонент – поддържане и опазване на чистотата на териториите за обществено ползване. Така всеки жител на дадена община ще трябва да отделя пари и за фирмите или служителите, които се занимават с почистването на улиците, тротоарите, градинките, детските площадки и т.н. Но тя ще се определя отделно и на всеки ще е ясно колко точно плаща на общината за тази услуга. Базата, върху която ще се определя конкретният размер на тази част от такса "смет", ще бъде броят ползватели на услугата в имота, както и разгънатата му застроена и/или незастроена площ на недвижимия имот.

От така приетия законопроект обаче не става ясно в крайна сметка хората повече ли ще плащат за такса "смет" или по-малко. Не е изключено и при някои размерът й да нарасне, а при други – да се намали. Всичко това обаче зависи и от самите общини, които независимо една от друга определят размера на този местен данък. Не е сигурно и от кога точно ще влезе в сила новият принцип на определянето на размера му, но при всички положения това ще е най-рано догодина.

В други държави, където действа принципът за определяне на размера на заплащаната такса "смет" според обема изхвърлен боклук, често се прилага методът в магазините, в общинските служби или на други подобни места, да се продават въпросните торби. Сумата, която потребителят заплаща за тях, на практика представлява такса "смет". Така, в зависимост от това кой от колко торби има нужда, т.е. колко битови отпадъци изхвърля, всеки плаща различно на годишна база.

Водещи