Плевнелиев негодува срещу разделението на регионалното министерство 26.07 | 17:16

Разделението увеличавало бюрокрацията

От Елица Елефтерова

Президентът Росен Плевнелиев се опитва да създава интриги около разделението на регионалното министерство, която той оглавяваше по времето на кабинета "Борисов” до момента, в който стана президент.

В съобщение до медиите днес Плевнелиев изказва тезата, че във времето между обявяването от премиера Пламен Орешарски разделение на Министерство на регионалното развитие и благоустройството и обнародването на Закона за изменение и допълнение на Закона за устройството на територията, е създаден вакуум, който би довел до загуба на евросредства и поставя под въпрос издаването на строителни разрешения, включително за важни стратегически обекти, каквато е магистрала "Струма" Лот 2, която беше пусната преди броени дни.

Това твърдение е манипулативно, защото докато бъде обнародван законът, в сила е действието на стария закон и това практически означава, че нито има опасност от загуба на евросредства, нито опасност магистрала "Струма” да се окаже незаконна.

Днес с указ президентът пусна за обнародване Закона за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, приет на 18 юли 2013 година. С промените се прави опит за ефективно разделение на функциите между министъра на регионалното развитие и министъра на инвестиционното проектиране.

В съобщение до медиите президентът твърди, че през този период нито едно от правомощията на несъществуващия вече министър на регионалното развитие и благоустройството, предвидени в Закона за устройството на територията, не са могли да бъдат изпълнявани. Това е създало риск от загуба на европейски средства в големи размери и пропускане на активния строителен сезон.

Критиката му е основно срещу разделението на регионалното министерство

В същото време Плевнелиев отбелязва, че издава указа за обнародване на закона, въпреки сериозните резерви, които има по отношение на някои негови текстове.

Създаването на новото Министерство на инвестиционното проектиране беше мотивирано с облекчаване на инвестиционния процес, ускоряване на усвояването на средствата от Европейския съюз и привличането на външни инвестиции. Изрично беше подчертано, че на него ще бъдат възложени координиращи функции, без да се изземат правомощия на други органи по устройство на територията.

Според президента с настоящите изменения не се постигат целите, посочени като мотиви за създаване на министерството, напротив - изземат се правомощия и се затруднява определянето на компетентните органи. Дублират се структури с почти еднакви задължения и отговорности - и двамата министри ще одобряват подробни устройствени планове и проекти и ще издават разрешителни за строеж за национални обекти.

Освен това според него с разделението е увеличавало, а не намалявало бюрокрацията и усложнявало, вместо да опростява административния и регулаторен процес.

С приетия закон се засягат и правомощията на общините, които нямало да могат да одобряват изграждането на обекти с индикативна стойност над десет милиона лева, финансирани от фондове на Европейския съюз или от държавния бюджет. Става дума за обектите във ВиК сектора, третирането на битови отпадъци, защитни съоръжения, първостепенна улична мрежа I и II клас.

Отворен, обаче, остава въпроса, защо ако се разходим с кола из страната, ще станем свидетели, че точно тази пътна мрежа не е ремонтирана с десетилетия.

Не на последно място, според президента, отнемането на правомощията засяга принципа за децентрализация на държавната власт.

Отделно от това, президентът е на мнение, че възприетият законодателен подход за разграничаване на правомощията между министъра на инвестиционното проектиране и местните власти ще доведе до изключителни трудности при определяне на това кой е компетентен да одобри изграждането на посочените обекти. Това пък създавало риск да се усложни и забави инвестиционният процес в страната, както и да се заобиколи закона или да се постановяват нищожни актове.

 

Водещи

Най-четени