Повдигнаха обвинение срещу бившия шеф на БДЖ 21.04 | 10:48

Прокуратурата внесе днес обвинителен акт срещу Христо Монов за умишлена безстопанственост

От Кремена Бедерева

Прокуратурата повдигна обвинение срещу бившия шеф на БДЖ Христо Монов за умишлена безстопанственост при покупката на 30 броя спални вагони на цена, по-висока от пазарната. На Монов е наложена мярка за неотклонение "парична гаранция” в размер на 5000 лева, съобщиха от прокуратурата.

Софийска градска прокуратура внесе днес обвинителен акт в Софийски градски съд срещу Христо Монов за умишлена безстопанственост.

Наказателната отговорност на Монов е ангажирана затова, че на 19 ноември 2008 г. в качеството му на длъжностно лице - изпълнителен директор на "БДЖ” ЕАД не е положил достатъчно грижи при ръководенето, управлението и стопанисването на повереното му имущество.

В нарушение на разпоредби от Устава на "БДЖ” ЕАД и чл.28 ал.1 от ЗОП, Монов е сключил договор с фирма "АРВЕКС” АД - Швейцария за покупко-продажба на до 30 броя спални вагони на цена, по-висока от пазарната цена, съгласно заключението на експертизата.

От това са последвали значителни щети за "БДЖ” ЕАД в особено големи размери – 26 146 100,42 лв.

Размерът на щетите е резултат от разликата между пазарната стойност на придобитото имущество – 6 124 994,58 лв. и цената по договора – 32 271 195,00 лв.

iNews припомня, че разликата между продажната цена на един спален вагон в размер на 550 000 евро и реалната им цена, определена с експертиза, е в размер на 217 000 евро.

Платена е около 90 % от стойността на сделката. До момента са получени 12 вагона.

Закупените вагони са произведени в периода 1967 г. - 1973 г. и са рециклирани през 1997 г. - 2000 г. Някои от тях не са били в експлоатация.

Голяма част от вагоните са получени и приети без пълна техническа документация, а за всеки вагон е била определена една и съща цена, в размер на 550 000 евро, без оглед на конкретното им техническо състояние.

Наличните 12 вагона не са били отново рециклирани, а е извършен само козметичен ремонт (свързан с външния вид) във Вагоноремонтния завод в град Септември, като стойността е около 30 000 лв. за мотриса.

От техническата документация на вагоните става ясно, че те не съответстват на изискванията на Българския държавен стандарт, от което следва, че са опасни за експлоатация.

Водещи

Най-четени