Повече нарушения на пътя - повече пари за застраховка 21.11 | 17:22

Точките в талона на шофьорите ще определят премиите и бонусите от „Гражданска отговорност“

От Ивелина Георгиева

Индивидуалните точки в книжката на всеки водач да влияят при сключването на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" и от тях да се определя плащането на премии и бонуси.

За това настояват от Асоциацията за застрахователна сигурност (АЗС), стана ясно на пресконференция днес. Промяната ще стане възможна чрез въвеждането на информационна система за отчитане на застрахователния риск. Така застрахователят ще може да види, какъв шофьор е клиентът му, колко нарушения има и какво е поведението му на пътя като цяло, посочи председателят на Асоциацията Юрий Тодоров.

За целта е необходимо компаниите да вземат рисковия профил на своя клиент, който ще бъде вкаран в информационната система и ще могат да проверят, как шофира, колко нарушения и пътнотранспортни произшествия има. В резултат на това - застрахователят ще определи размера на премиите, които трябва да плати клиентът и размера на бонусите, осигурявани от дружеството.

Спрямо реалният брой точки в талона на всеки водач ще се изчислява плащането, обясни Юрий Тодоров. От асоциацията предлагат бонусите да се изплащат при наличието на максималния брой или близките до него точки – 39.

"Ако един водач има 36 точки и премията, която плаща на застрахователя е 180 лева, то той ще получава бонус 180 лева, а ако има 37 точки бонусът, който ще получава може да се увеличи с 0,9%" уточни председателят на АЗС.

Той добави, че премията ще расте, колкото по-малко са точките в талона на водача. При 10 точки премията може да достигне 600 лева.

Предимствата на системата са, че тя обективно ще отразява индивидуалната характеристика на водача и поведението му на пътя, каза Юрий Тодоров. Освен това тя ще действа дисциплиниращо, тъй като всяко пътнотранспортно произшествие и нарушение ще се отразява върху премията на водача.

При внимателните шофьори системата ще доведе до намаляване на премията, а при тези с много нарушения до увеличаване, заяви Тодоров. С този метод ще се увеличат приходите на застрахователите, а ефектът за държавата ще бъде около 10 милиона лева, посочиха от бранша.

Това е един безпристрастен и справедлив подход и дори застрахователят да е изчислил по-висока премия, шофьорът ще може да докаже, че има право на бонус и по-ниска премия, допълни още Тодоров.

Въвеждането на информационната система за рисков профил цели да намали злоупотребите и измамите при застраховките, които годишно в България възлизат на 81,5 милиона лева. Според Тодоров най-често срещаните измами у нас са планираните, извършени по метода на инсценировката. Те съставляват 27% от общия брой застрахователни измами.

Друга причина да се предложи този модел е, че 80-85% от всички произшествия са в следствие грешка на водачите, коментира Юрий Тодоров.

Системата реално може да заработи до два месеца стига да се създаде добра организация и МВР да предостави броя на точките на всички водачи.

Освен за автомобилите системата ще има и други модули за застраховането като обекти, фирми и лица. В тази система застрахователите сами ще въвеждат информацията и право да я ползват ще имат само те. Застрахователите ще решават дали да застраховат някой клиент на база информацията, която имат за него.

В момента предложението е дадено за обсъждане в Комисията за финансов надзор (КФН) и се очаква тя да уточни дали системата ще заработи чрез законодателна промяна.

Водещи

Най-четени