Повечето учители в Северозапада без достатъчно компютърни умения 03.05 | 10:32

Сериозна нужда от допълнителни обучения за учителите показва специално направено изследване

От iNews.bg

Дигитална Национална Коалиция в сътрудничество с Министерство на образованието и науката и с подкрепата на Google.org стартира проект "E-start@school” за намаляване риска от късен дигитален старт на учениците в Северозападна България. Инициативата предвижда обучение на 450 учители от 200 училища в региона.

В рамките на инициативата бе проведено социологическо проучване от "Gallup International" по поръчка на Дигитална Национална Коалиция. В края на март месец бяха интервюирани 322 учители от общо 215 училища и детски градини в областите Видин, Враца, Ловеч, Монтана и Плевен.

Данните сочат висок потенциал за провеждане на допълнителни обучения сред учителите по посока на въвеждане на дигиталните технологии в педагогическата работа – близо 60% от анкетираните споделят, че не се чувстват достатъчно уверени и изпитват необходимост от допълнителна информация по темата и практически насоки за прилагане.

47% от учителите са запознати с възможностите на дигиталните практики в образованието и използват такива в ежедневната си работа, обменяйки опит с колеги. Свободно експериментират обаче малко над една трета от всички, а едва 15% са уверени, че владеят повече варианти и имат опит с прилагането им в различни ситуации в процеса на работа с децата от предучилищен и начален курс на образование.

Изследването не отчита значими разлики между петте области от региона. Като цяло, в по-висока степен дефицит на знания и опит с дигиталните технологии е регистрирано сред учителите в детските градини. Учителите с по-голям стаж в сферата на образованието (респективно, по-възрастни) се чувстват в по-висока степен неподготвени в сравнение с по-младите колеги. Същото важи и за преподавателите в учебни заведения в селските региони.

Проектът e-Start@school има за цел да намали риска от късен дигитален старт за децата от региона с най-ниски доходи в ЕС и да им даде възможност за интегриране в дигиталния свят. Повечето деца от Северозападна България нямат достъп до цифровия свят - половината от хората от региона никога не са използвали компютър; половината от домакинствата нямат достъп до интернет; общата технологична готовност на региона е 0.00 (RCI мащаб 0 - 100).

Целта на проекта е да обучи 450 учители от 200 основни училища и да достигне до 20000 ученици от региона в рамките на година.

Децата лесно възприемат дигиталните реалности, когато имат възможност да се докоснат до тях. Въпреки че навлизат все по-широко в ежедневието ни, новите технологии остават скъпи и често пъти недостъпни за доманкинствата с ограничени финансови възможности. Липсата на досег с технологиите поставя децата там под риск от късен дигитален старт. Адаптацията към дигиталните технологии след детска възраст е значително по-трудна. Липсата на дигитални умения е предпоставка за трудна реализация на пазара на труда и за всички произтичащи социални и икономически проблеми.

Проектът ще насърчи използването на цифровите технологии в предучилищното и началното образование чрез обучение на преподавателите в училищата от дигитално необлагодетелстваните общности в малките населени места в Северозападна България.

Дигитална Национална Коалиция /ДНК/ е част от инициативата на Европейската комисия Digital Skills and Jobs Coalition. Основната цел на организацията е да привлече повече хора към новите технологии, да постигне по-ефективно използване на дигиталния потенциал, включително в сферата на образованието.

Водещи

Най-четени