Познатият тип тестови задачи със затворен отговор вкарват учениците в мисловен калъп 06.12 | 15:15
Така не се развива способността им да разсъждават и да достигат до задълбочено разбиране
Познатият тип тестови задачи със затворен отговор вкарват учениците в мисловен калъп. Така не се развива способността им да разсъждават и да достигат до задълбочено разбиране. До такова заключение стигат учители и специалисти по български език от Академия "Никола Тесла" и платформата за грамотност "Как се пише?". Поради комплексни фактори младежите все по-често срещат трудности да установяват логическата връзка между изреченията и думите в тях, да намират подходящ предлог или съюз, да ги осмислят и да вникват в тях. Обезпокоително е, че се регистрира и аграматичност при конструирането на изречения, т.е. липсва правилното за езика ни съгласуване между отделните елементи.
Тенденциите се потвърждават от данните от състезание по български език и литература, проведено сред седмокласници от различни софийски училища с цел да се проверят наблюденията на специалистите. В изследването са включени и задачи от изпитния формат за национално външно оценяване (НВО), и такива от различен тип, които да провокират мисленето и въображението. "За съжаление, ясно се забелязва все по-трудното усвояване на езика, разбирането на понятия и категории", обяснява Доротея Николова, учител по български език и литература и журналист. Тревожен е фактът, че за учениците често е непосилно да извличат общи характеристики и да правят обобщения, допълва тя. Заради прекаленото използване на електронни устройства и спадането на качеството на комуникацията между хората и образованието като цяло децата виждат света все по-фрагментарно, не могат да задържат вниманието си, да правят взаимовръзки и да свързват нещата в цялост, алармират още специалистите.
За да се разчупи рамката, в проучването са включени въпроси с повече от един верен отговор. Очаквано това затруднява допълнително учениците, но те споделят, че им е доста по-интересно и са успели по-дълго време да задържат вниманието си. Проблемите при преподаването и усвояването на учебния материал няма да се решат с магическа пръчка, но експертите са убедени, че има конкретни стъпки, които може да се предприемат. На първо място, трябва да се осъзнае дълбочината на проблема, както и необходимостта от съвместна работа между родителите, учителите и институциите. Д-р Павлина Върбанова от онлайн платформата "Как се пише?" и автор на учебници по български език за средните училища смята, че при бъдещи промени в изпитните формати на националното външно оценяване в VII и Х клас, както и на държавния зрелостен изпит в ХII клас би било полезно да се разнообразят задачите със затворен отговор, като част от тях се усложнят с повече верни отговори.
"При решаването на сегашния тип задачи мисленето в някаква степен се схематизира. Ако обаче не знаеш колко са верните отговори, това ще те провокира да разсъждаваш по-задълбочено. Нали точно това искаме от учениците – да анализират, да преценяват, а не да налучкват", категорична е още тя. Може да се помисли и за повече задачи с отворен отговор, с които се проверяват уменията за свързване на думи в словосъчетания и на прости изречения в сложно изречение. Въпреки тежката картина, която се наблюдава, д-р Валентина Иванова, съосновател на "Академия Никола Тесла", е убедена, че расте прекрасно поколение – будни, умни, находчиви деца.
Тя напомня, че те имат достъп до цялото човешко знание отвъд въображението на всяко предишно поколение. "Предизвикателството пред нас, техните родители и учители, е да им помогнем да се справят с трудностите и да се възползват от възможностите на времето, в което са родени", убедена е тя. Като дългогодишен преподавател, превърнал качеството на образованието в своя мисия, д-р Иванова напомня, че зависимостта от технологиите крие опасности, а консумирането на информация не е знание. "Децата трябва да бъдат насърчавани да разчитат на собствените си знания и умения, да разсъждават задълбочено и критично, да бъдат провокирани да преоткриват света", допълва тя.
Заключението, около което са обединени специалистите, е, че по-високи резултати може да очакваме, когато всички страни в образованието са истински ангажирани и носят своята отговорност – и учениците, и учителите, и родителите. Само с продължителни и целенасочени усилия ще се върви към отстраняване на най-важните слабости и повишаване на качеството на образованието.
Водещи
-
От февруари месец цената на шофьорските курсове се очаква да скочи до 2000 лева
В края на миналата година цената на курс за категория „В“ беше около 1300-1400 лв. Като се...
27.01 | 21:00
-
Случаите на остри респираторни заболявания (ОРЗ) и грип в област Перник са се увеличили
От РЗИ ще предложат неприсъственото обучение да продължи до края на следващата седмица.
27.01 | 20:40
-
Лена Бориславова: Делян Пеевски не е опозиция, ГЕРБ правят това, което им каже
"ГЕРБ искат да въведат политиката на 'постната пица', затова искат да създадат усещане за...
27.01 | 20:20
-
Бебе с тегло 5380 грама и височина 60 сантиметра се е родило днес в Русе
Тя уточни, че момчето, което е кръстено Никола, е третото дете в семейството. То се е родило...
27.01 | 19:40
Най-четени
-
11 области са в грипна епидемия от днес
Нови противоепидемични мерки са добавени в още три области в страната
27.01 | 08:30
-
Тийнейджърки се налагаха в бургаски мол
На ВИДЕО се вижда, че охранителите не се намесват
27.01 | 09:00
-
Асен Василев: Няма никаква причина дефицитът в бюджета да мине минимума от 3% от БВП
По думите ум финансовото министерство трябва да даде много ясно обяснение защо според него ще...
27.01 | 10:00