Предпроектно проучване за €12 милиона казва къде и какъв ще бъде третият Дунав мост 06.08 | 12:59
Това съобщи генералният директор на румънската национална компания за магистрали и национални пътища Кристиан Пистол

Цели 11 кандидата искат да направят предпроектното проучване на трети мост на Дунав, като сред тях има компании от Румъния, България, Турция, Италия, Япония и Южна Корея. Това съобщи генералният директор на румънската национална компания за магистрали и национални пътища Кристиан Пистол, цитиран от Българо-румънската търговска камара.
Възложител на проекта е Румънската национална компания за магистрали и национални пътища, като максималната стойност на предпроектното проучване се оценява на 14,46 милиона евро. Средствата ще бъдат осигурени чрез безвъзмездни еврофондове по Механизма за свързване на Европа.
Въпреки влизането на България и Румъния в Шенген и възможността за засилени икономически връзки, транспортната свързаност между двете страни остава на незадоволително ниво. Естествената граница между тях - река Дунав, е дълга около 470 километра, а над нея има само два моста - Дунав мост 1 при Русе - Гюргево и Дунав мост 2 при Видин-Калафат, както и фериботни връзки.
Съществуващите мостове не са достатъчни да поемат целия пътен и товарен трафик между двете страни, затова от години се говори за трети мост на Дунав. Имаше планове такъв да бъде изграден при Свищов, но в крайна сметка реални планове има за още едно съоръжение при Русе - Гюргево.
Проектът получи европейска подкрепа
Румъния вече прави конкретни крачки в тази посока. Събрани са офертите по обществената поръчка за предпроектно проучване на съоръжението, но изпълнител все още не е избран. Проучването ще отнеме поне две години, според експертите.
От Българо-румънската търговска камара се надяват мостът да бъде завършен до 2030 година, но предвид темпото на инфраструктурните проекти в региона това изглежда оптимистична прогноза. Експертите смятат, че най-реалистичният срок е около 2035 година.
Българското участие в проекта е в размер на 1,4 милиона евро, като се очаква до 50% от тях да бъдат покрити от безвъзмездна помощ по Механизма за свързване на Европа. Министерството на транспорта и съобщенията на България ще отговаря за свързващата инфраструктура на българска територия.
Водещи
-
Шефът на МИ6: Няма абсолютно никакви доказателства, че Путин иска мирни преговори
Мур, който ще се оттегли от поста си в края на септември, се възползва от прощалната си реч,...
19.09 | 17:59
-
Атанас Запрянов: ВВС са готови за защита от дронове
Проекти за модернизация до 2032 година
19.09 | 17:40
-
КНСБ отчита драстични разлики при ориз, млечни продукти и плодове за август 2025
Динамика на цените през август
19.09 | 17:20
-
НОИ: Нито една пенсия няма да бъде намалена от 1 януари
Омбудсманът Велислава Делчева предупреди присъстващите за възможни телефонни измами, свързани...
19.09 | 17:05
Най-четени
-
Даниел Митов: Никой няма право да докосва полицай
Той бе запитан дали полицаите са уморени и недостатъчно обучени във връзка с трагичния...
19.09 | 14:15
-
Бойко Борисов с критика към Делян Пеевски: Никой не си е самодостатъчен
Борисов направи предложение от МОН да забранят излъчването на пленарните заседания, защото се...
19.09 | 09:59
-
Сменяме личния лекар по-лесно
Регистрационната форма за избор на личен лекар ще претърпи техническа преработка, като се...
19.09 | 11:59
-
Валерия Велева: Радев блокира държавата. Нови избори ще покажат същата картина
На ПП им трябва да разширят подкрепата, допълни тя.
19.09 | 12:15