Провериха грамотността на шестокласниците 07.11 | 16:20
5820 ученици от 202 училища участваха във външното оценяване

Изследване на четивната грамотност на учениците от VI клас чрез външно оценяване бе проведено днес, 7 ноември 2018 година, от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование. Изследването е заложено в плана за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността през периода 2017-2018 година.
За разлика от националните външни оценявания това не обхваща всички ученици в VI клас, а се осъществява чрез представителна извадка от около 5820 ученици от 202 училища, обучавани в 266 паралелки в рамките един учебен час. Основната цел е да се анализират уменията на учениците в VІ клас да работят с различни текстове. Резултатите от външното оценяване ще бъдат използвани както за диагностика на образователните потребности, така и за мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството. В този смисъл резултатите няма да имат пряко отражение за отделния ученик и няма да влияят при оформяне на срочния му успех. Наред с това се апробират елементи от организацията за електронната обработка на бланките, които ще се използват при предстоящите национални външни оценявания в края на учебната 2018-2019 година.
Инструментариумът на изследването е разработен от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование със съдействието на представители на академичната общност. Външното оценяване се проведе чрез когнитивен тест, включващ 21 задачи върху три различни по формат и по вид текстове. 15 от задачите са с избираем отговор, а 6 – с кратък свободен отговор. Максималният брой точки е 30, но на учениците няма да се поставят оценки. Тестовите задачи са разработени така, че да измерват постиженията на учениците на различните когнитивни равнища: намиране и извличане на информация, обобщаване и тълкуване и анализ и оценка.
Регионалните управления на образованието и училищата ще имат възможност да разработят конкретни регионални и училищни политики за преодоляване на съществуващите дефицити. Анализът ще очертае профила на постиженията на учениците по няколко критерия: демонстрираните когнитивни равнища, уменията за работа с различни по формат и по вид текстове; постиженията в работата върху различните видове задачи.
Водещи
-
Израел забрани влизането на хуманитарна помощ в Газа
От месеци Израел обвинява „Хамас”, че отклонява и разпределя помощи
16.04 | 19:31
-
Българската баница влезе в топ 5 на световна класация
16.04 | 19:15
-
Върховният съд на Великобритания реши: Определението „жена“ да се основава на пола при раждането
Съдът обаче подчерта, че Законът за равенството защитава от дискриминация и транссексуалните...
16.04 | 19:00
-
14 бона глоби за шофьор, фучал 47 пъти с превишена скорост по столичен булевард
Той е минавал всеки ден по пътя, без да знае, че там има камера
16.04 | 18:30
Най-четени
-
Ускоряване на инфлацията у нас през март до 4%, забавяне до 2,2% в Еврозоната
Това показват окончателните данни на официалната статистика Евростат
16.04 | 13:31
-
Борисов: Има интерес от американски фирми да се строят центрове за изкуствен интелект у нас
Затова няма да продаваме реакторите на Украйна, каза лидерът на ГЕРБ
16.04 | 16:46