Провериха грамотността на шестокласниците 07.11 | 16:20
5820 ученици от 202 училища участваха във външното оценяване
Изследване на четивната грамотност на учениците от VI клас чрез външно оценяване бе проведено днес, 7 ноември 2018 година, от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование. Изследването е заложено в плана за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността през периода 2017-2018 година.
За разлика от националните външни оценявания това не обхваща всички ученици в VI клас, а се осъществява чрез представителна извадка от около 5820 ученици от 202 училища, обучавани в 266 паралелки в рамките един учебен час. Основната цел е да се анализират уменията на учениците в VІ клас да работят с различни текстове. Резултатите от външното оценяване ще бъдат използвани както за диагностика на образователните потребности, така и за мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството. В този смисъл резултатите няма да имат пряко отражение за отделния ученик и няма да влияят при оформяне на срочния му успех. Наред с това се апробират елементи от организацията за електронната обработка на бланките, които ще се използват при предстоящите национални външни оценявания в края на учебната 2018-2019 година.
Инструментариумът на изследването е разработен от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование със съдействието на представители на академичната общност. Външното оценяване се проведе чрез когнитивен тест, включващ 21 задачи върху три различни по формат и по вид текстове. 15 от задачите са с избираем отговор, а 6 – с кратък свободен отговор. Максималният брой точки е 30, но на учениците няма да се поставят оценки. Тестовите задачи са разработени така, че да измерват постиженията на учениците на различните когнитивни равнища: намиране и извличане на информация, обобщаване и тълкуване и анализ и оценка.
Регионалните управления на образованието и училищата ще имат възможност да разработят конкретни регионални и училищни политики за преодоляване на съществуващите дефицити. Анализът ще очертае профила на постиженията на учениците по няколко критерия: демонстрираните когнитивни равнища, уменията за работа с различни по формат и по вид текстове; постиженията в работата върху различните видове задачи.
Водещи
-
Проф. Даниел Вълчев предупреди: Вървим към всевластие на парламента
Колкото повече агонизира държавата, толкова по-голяма вълна ще се вдигне, смята той
08.11 | 18:00
-
Не чакайте сериозни студове до средата на месеца
Това прогнозира климатологът Симеон Матев
08.11 | 17:00
-
Избраха Николай Денков за зам.-председател на "Продължаваме Промяната"
Днес се проведе Национален съвет на партията
08.11 | 16:40
Най-четени
-
Архангеловден е: Ето какво се прави, а какво е забранено
Вижте и кой празнува Имен ден днес
08.11 | 09:00
-
Промени в движението днес заради вечното дерби
Мачът започва в 15 ч. на националния стадион "Васил Левски", очакват се 30 000 зрители
08.11 | 11:40
-
Кристалина Георгиева: С въвеждането на еврото България ще стане по-привлекателна за инвеститорите
По думите ѝ предложеният бюджет защитава фискалната стабилност
08.11 | 13:00
-
Каракачанов: Кабинетът „Желязков“ подготвя предизборен бюджет
Държавата е на червено и 2026 г. ще я започнем с криза, защото никакви мерки не се вземат да...
08.11 | 11:00