Провериха грамотността на шестокласниците 07.11 | 16:20
5820 ученици от 202 училища участваха във външното оценяване

Изследване на четивната грамотност на учениците от VI клас чрез външно оценяване бе проведено днес, 7 ноември 2018 година, от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование. Изследването е заложено в плана за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността през периода 2017-2018 година.
За разлика от националните външни оценявания това не обхваща всички ученици в VI клас, а се осъществява чрез представителна извадка от около 5820 ученици от 202 училища, обучавани в 266 паралелки в рамките един учебен час. Основната цел е да се анализират уменията на учениците в VІ клас да работят с различни текстове. Резултатите от външното оценяване ще бъдат използвани както за диагностика на образователните потребности, така и за мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството. В този смисъл резултатите няма да имат пряко отражение за отделния ученик и няма да влияят при оформяне на срочния му успех. Наред с това се апробират елементи от организацията за електронната обработка на бланките, които ще се използват при предстоящите национални външни оценявания в края на учебната 2018-2019 година.
Инструментариумът на изследването е разработен от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование със съдействието на представители на академичната общност. Външното оценяване се проведе чрез когнитивен тест, включващ 21 задачи върху три различни по формат и по вид текстове. 15 от задачите са с избираем отговор, а 6 – с кратък свободен отговор. Максималният брой точки е 30, но на учениците няма да се поставят оценки. Тестовите задачи са разработени така, че да измерват постиженията на учениците на различните когнитивни равнища: намиране и извличане на информация, обобщаване и тълкуване и анализ и оценка.
Регионалните управления на образованието и училищата ще имат възможност да разработят конкретни регионални и училищни политики за преодоляване на съществуващите дефицити. Анализът ще очертае профила на постиженията на учениците по няколко критерия: демонстрираните когнитивни равнища, уменията за работа с различни по формат и по вид текстове; постиженията в работата върху различните видове задачи.
Водещи
-
Мегазвездата Енрике Иглесиас пее тази вечер на стадион "Васил Левски"
Това е единственият концерт на Балканите на изпълнителя от неговото турне
20.09 | 18:00
-
Кирил Петков: Пеевски не може да проходи и 30 метра сред хората
Борисов се крие зад болни колене, каза бившият съпредседател на ПП-ДБ
20.09 | 17:40
-
Големи слънчеви изригвания предизвикват мощни магнитни бури на Земята
НАСА предупреждава за необичайно активен слънчев цикъл
20.09 | 17:20
-
Зеленски обяви предстояща среща с Тръмп
Украинският президент планира разговор за гаранции за сигурност и санкции срещу Русия
20.09 | 17:01
Най-четени
-
ЕК одобри 19-ия санкционен пакет срещу Русия
Предстои страните членки да обсъдят новите мерки, които трябва да бъдат приети единодушно
20.09 | 09:59
-
Служители на БНТ обявиха стачна готовност
Те искат повишение на възнагражденията с близо 30 на сто и подобряване на условията на труд
20.09 | 11:40
-
Поредна мистериозна смърт на топмениджър в Русия
50-годишният Александър Тюнин - главен изпълнителен директор на АД НПК „Химпроминженеринг“,...
20.09 | 11:20
-
Откриха тялото на мъж в Белащица с порезни рани
Задържан е психично болният съсед на жертвата
20.09 | 10:20