Провериха грамотността на шестокласниците 07.11 | 16:20
5820 ученици от 202 училища участваха във външното оценяване
Изследване на четивната грамотност на учениците от VI клас чрез външно оценяване бе проведено днес, 7 ноември 2018 година, от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование. Изследването е заложено в плана за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността през периода 2017-2018 година.
За разлика от националните външни оценявания това не обхваща всички ученици в VI клас, а се осъществява чрез представителна извадка от около 5820 ученици от 202 училища, обучавани в 266 паралелки в рамките един учебен час. Основната цел е да се анализират уменията на учениците в VІ клас да работят с различни текстове. Резултатите от външното оценяване ще бъдат използвани както за диагностика на образователните потребности, така и за мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството. В този смисъл резултатите няма да имат пряко отражение за отделния ученик и няма да влияят при оформяне на срочния му успех. Наред с това се апробират елементи от организацията за електронната обработка на бланките, които ще се използват при предстоящите национални външни оценявания в края на учебната 2018-2019 година.
Инструментариумът на изследването е разработен от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование със съдействието на представители на академичната общност. Външното оценяване се проведе чрез когнитивен тест, включващ 21 задачи върху три различни по формат и по вид текстове. 15 от задачите са с избираем отговор, а 6 – с кратък свободен отговор. Максималният брой точки е 30, но на учениците няма да се поставят оценки. Тестовите задачи са разработени така, че да измерват постиженията на учениците на различните когнитивни равнища: намиране и извличане на информация, обобщаване и тълкуване и анализ и оценка.
Регионалните управления на образованието и училищата ще имат възможност да разработят конкретни регионални и училищни политики за преодоляване на съществуващите дефицити. Анализът ще очертае профила на постиженията на учениците по няколко критерия: демонстрираните когнитивни равнища, уменията за работа с различни по формат и по вид текстове; постиженията в работата върху различните видове задачи.
Водещи
-
Киара е забелязана с ново гадже след "Ергенът: Любов в рая"
Очевидци разказват, че гласовитата блондинка е била забелязана в столично заведение в много...
17.11 | 17:40
-
Най-добрият български тенисист Григор Димитров остана на 44-о място в световната ранглиста в края на сезона
Димитров, който пропусна почти цялата втора половина от кампанията заради контузия, запази...
17.11 | 17:15
-
2026 година започва с ваканция, ето ги всички почивни дни 2
Как изглеждат официални празници и неработни дни през 2026 г. към този момент:
17.11 | 16:58
-
Бившият вътрешен министър разкритикува Даниел Митов за назначението на уволнен директор
Липса на анализи и оборудване
17.11 | 16:45
Най-четени
-
Слънце и дъжд ще се редуват до края на ноември, температурите скачат до 21°
Вероятността за сняг под 1400 м е минимална, това обясни по БНТ Анастасия Стойчева от...
17.11 | 12:45
-
Председателят на АИКБ, счита че новият бюджет е добър за репресивния апарат
Липсва диалог
17.11 | 11:30
-
Обмен на левове в евро в пощите - срещу документ за самоличност
"Анонимни ползватели на услугата няма да има. Всички наши клиенти ще бъдат идентифицирани",...
17.11 | 10:45