Провериха грамотността на шестокласниците 07.11 | 16:20
5820 ученици от 202 училища участваха във външното оценяване

Изследване на четивната грамотност на учениците от VI клас чрез външно оценяване бе проведено днес, 7 ноември 2018 година, от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование. Изследването е заложено в плана за действие в изпълнение на Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността през периода 2017-2018 година.
За разлика от националните външни оценявания това не обхваща всички ученици в VI клас, а се осъществява чрез представителна извадка от около 5820 ученици от 202 училища, обучавани в 266 паралелки в рамките един учебен час. Основната цел е да се анализират уменията на учениците в VІ клас да работят с различни текстове. Резултатите от външното оценяване ще бъдат използвани както за диагностика на образователните потребности, така и за мониторинг на образователния процес за прилагане на политики и мерки, насочени към подобряване на качеството. В този смисъл резултатите няма да имат пряко отражение за отделния ученик и няма да влияят при оформяне на срочния му успех. Наред с това се апробират елементи от организацията за електронната обработка на бланките, които ще се използват при предстоящите национални външни оценявания в края на учебната 2018-2019 година.
Инструментариумът на изследването е разработен от Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование със съдействието на представители на академичната общност. Външното оценяване се проведе чрез когнитивен тест, включващ 21 задачи върху три различни по формат и по вид текстове. 15 от задачите са с избираем отговор, а 6 – с кратък свободен отговор. Максималният брой точки е 30, но на учениците няма да се поставят оценки. Тестовите задачи са разработени така, че да измерват постиженията на учениците на различните когнитивни равнища: намиране и извличане на информация, обобщаване и тълкуване и анализ и оценка.
Регионалните управления на образованието и училищата ще имат възможност да разработят конкретни регионални и училищни политики за преодоляване на съществуващите дефицити. Анализът ще очертае профила на постиженията на учениците по няколко критерия: демонстрираните когнитивни равнища, уменията за работа с различни по формат и по вид текстове; постиженията в работата върху различните видове задачи.
Водещи
-
ГДБОП разби най-голямата нелегална фабрика за цигари у нас
Помещенията са 4 м под земята, работниците живеели вътре, имали агрегати за ток
10.07 | 17:00
-
Обявиха първото класиране за кандидат-студентите в СУ „Св. Климент Охридски“
Срокът за записване е от 23 до 31 юли 2025 г., включително. Резултатите от това класиране са...
10.07 | 16:40
-
Желязков за вота на недоверие, внесен от "Величие": Безпредметен е
Премиерът ни е в Рим, където участва в четвъртата конференция за възстановяване на Украйна
10.07 | 16:20
Най-четени
-
Пияната Дебора возила 6-годишния си син
Фолкпевицата Дебора беше задържана с 3.14 промила алкохол, след като предизвика катастрофа в...
10.07 | 09:59
-
Кога, колко и защо да даваме бакшиши? 2
И днес бакшишите са широко разпространени. Но на кого се дават и колко?
10.07 | 11:59
-
Нефролог обяснява как излишните килограми водят до хронично бъбречно заболяване
Излишните килограми представляват сериозна заплаха не само за сърцето и ставите, но и за...
10.07 | 12:30