Продават ни услуги, не акъл 18.01 | 19:37

От Елица Елефтерова

Продават ни услуги, не акъл

Ден втори от сагата със СИМ-картите. Държавата продължава да се тресе от едната крайност – слушаме всички, до другата крайност – никой никого не слуша. Нека обаче да насочим погледа си към това какви хора стават жертва на подобни измами. Това са предимно хора, които или са пенсионери, или не са направили необходимото да се запознаят с условията по договорите, или наистина са станали жертва на измама.

Проблемите се появяват тогава, когато хората не са ангажирани с отговорността, която поемат, а компаниите не прощават. Банките или мобилните оператори не продават акъл, а услуги. И за тази цел съществуват различни маркетингови стратегии.

Една държава - много варианти

Вчера стана дума за журналист, който се оказа потърпевш от схема за измами със СИМ-карти, регистрирани на негово име. Разбрахме и за мъжа от Панагюрище, който имал 1000 СИМ-карти, за които знаел, и с които също са извършвани престъпления.

Това са класически схеми за измами и тук човек не може да се защити сам. В случая обаче, в който компания ви изпрати като  "подарък" нов мобилен телефон, е редно да попитате какво ще ви струва това, защото наивността, както вече стана ясно, обикновено излиза по-скъпо.

Друг е проблемът, че повечето мобилни оператори не дават право на собственика да спре картата си. Дори да има договор, без да е искал, какъвто беше случаят, разказан от
bTV. Потърпевшата Таня Стоянова имала договор с оператора от близо година, но се оказало, че има и още един договор – за предплатена карта.

Къде да търсим обяснението ?

Проблемът се корени във факта, че продавачите във всички магазини на мобилните оператори работят за около 800 лв. месечно, но в системата им за плащане е предвиден бонус, който е до 30% от работната им заплата - система, взаимствана от Уолстрийт.

Този бонус може да бъде получен при достигането на определен таргет. Например, за един месец те трябва да направят 15 договора за домашен телефон, 10 договора за мобилен телефон и 4 договора за интернет. В същото време, ако не успеят в продължение на 4-5 месеца да се справят с таргета си, работодателят им се разделя с тях, както пише в клауза от договора им.

Относно случаите, когато офертата става по телефона, обикновено от мобилния оператор изпращат куриер с новия мобилен апарат и договора към него. В момента, когато потребителят подпише, му предоставят и апарата. Това обаче, не е изключение, което се практикува само у нас. Това е практика за цяла Европа.

Договор, сключен по този начин, може да бъде прекратен в три или седемдневен срок.  Вариант, в който се предоставя телефон без договор или без подпис, е невъзможен. В Чехия, например в момента по-голямата част от договорите се преподписват по телефона, по подобен начин се слкючват и новите договори.

Сегашният проблем с мобилните оператори е универсален и се отнася и до кредитните агенции и до застрахователите, и до банките. Крайно време е българите да се научат на потребителско поведение, защото само този, който знае какви са правата му, може да поеме адекватно и отговорностите си.

Водещи