Продължаваме да се жалваме най-много от мобилните оператори 30.08 | 12:14

При 70% от постъпилите оплаквания в КЗП потребителите наистина са били ощетени

От iNews.bg

Българите продължават да се оплакват най-много от нарушените им права от стана на мобилните оператори. Това показват данните на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за постъпилите от началото на годината сигнали. От 1 януари насам са били подадени общо 13 600 жалби. От тях 40% са срещу телекомите, съобщи председателят на КЗП Димитър Йотов. На второ място се нареждат оплакванията за лошо качество на бяла и черна техника, облекла и др. подобни. Всяка пета жалба пък е била срещу доставчиците на електроенергия или срещи ВиК операторите.

От думите на Йотов стана ясно и че в огромна степен потребителите са били в правото си да се оплакват, тъй като правата им наистина са били нарушени или пък са получили некачествена стока или услуга. В 70% от случаите КЗП се е произнесла в полза на подалия жалбата, предаде БГНЕС.

Във връзка с летния сезон от началото на годината от КЗП са направени 6046 проверки в туристически обекти. Заради установените нарушения са съставени 537 акта, както и 107 заповеди за временно затваряне на туристически обекти без категоризация. Само по Черноморието пък са проверени 3073 обекта и са съставени 131 акта. От месец май, който се смята за началото на летния сезон, са проведени 2397 инспекции и в 6-8% от тях са открити нарушения. 13 обекта пък са били затворени. Според думите на Йотов повечето нарушения са свързани с липсата на менюта в заведенията, услугите не са отговаряли на категорията, имало е липса на ценоразпис, засечени са били също разреден алкохол и заблуждаваща реклама.

В КЗП са получени и 60 жалби за по-ниско качество на услуги в хотела от договореното, също така е имало и разлики в цените по меню и в касовия бон. От Комисията са направили и консултации за реда на искане на рекламация за стоки.

През последните месеци обаче се наблюдава тенденция за намаляване на общия брой нарушения. "Съвместните усилия на институциите и медиите, дават резултати. Но трябва да продължи последователната работа и проверките”, коментира Йотов. От думите му стана ясно, че контролната дейност на КЗП е насочена най-вече към хотелите и местата за настаняване, за хранене и към търговската мрежа.

Есенният сезон пък започва с проверки на всички материали, свързани с началото на учебната година. Йотов акцентира върху нелоялни търговски практики, като продажбата на бележници на по-висока от посочената цена. Друг акцент в контролната дейност ще бъде предоставянето на финансови услуги от разстояния, посочи Константин Райков - член на КЗП. Рекламите за тези услуги се засилват и затова ще се правят проверки на този тип услуги. Акцент в инспекцията ще е наличието на пълна информация в договорите, условия при кредити, ако услугата е свързана с това. Възможността за отказ от сделка или отказ в 14-дневен срок за сключване на договор.

Относно ипотечните кредити Райков заяви, че банките са имали два месеца за промени, защото има нови изисквания за обща информация за предоставяните кредити, даване на стандартен договор за предварителен оглед, освен това потребителите имат право и на индивидуални съвети за конкретния ипотечен кредит, както и рекламата на ипотечните кредити, като тук акцентът е върху това да бъде еднакъв шрифтът. Въвежда се и 14-дневен срок за размисъл от предоставянето на проекта за кредита, до подписването на договора, така потребителят ще може да направи необходимите проверки, които са му необходими за преценка преди подписване на договора, обясни Райков.

Константин Арабаджиев - също член на Комисията, допълни, че ще се правят проверки през есента на сайтовете за онлайн пазаруване, както и на услугите, свързани със смяна на гуми преди началото на зимния сезон.

Водещи

Най-четени