Промяната, която ще върне българските деца в училище 27.05 | 16:00

38% от българчетата напускат училище и не се връщат в него

От Беатрис Николoва

Само преди дни излязоха данни от изследване на УНИЦЕФ, според което цели 22% от младежите у нас между 15 и 24 години нито учат, нито работят. Процентът е наистина стряскащ и за жалост негативните тенденции не спират до тук.

Според данни на PISA (Програма за международно оценяване на учениците на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие ) над 40% от българските ученици са неграмотни, а цели 38% от българчетата напускат училище и не се връщат в него.

Съвсем очевидно е, че проблемът с българското образование се задълбоча и отношение трябва да вземат всички – организации, институции, родители и учители. По тази причина iNews приветства петото издание на кампанията "Забавното лятно четене".

Кампанията е в полза на обществото, организирана от детски портал Az-deteto.bg в партньорство със Столична библиотека. "Забавното лятно четене" се провежда в национален мащаб с организирането на тематични инициативи в периода на лятната ваканция на учениците, а основната й цел е насърчаването на детското четене през лятото.

Кампанията иска да развие у подрастващите любов към книгата и четенето, за да може да задържат и интереса на децата към учебният процес. По този повод беше организирана национална кръгла маса под наслов - "Четене с разбиране – път към развитие на образователните умения".

На събитието бяха обсъдени проблемите в образователната система и иновации, които да задържат децата в класните стаи.

Според доц. Милена Цветкова, преподавател в СУ, един от проблемите в българското образование е, че още от малки децата четат, но не разбират написаното. Според нея добър варианти би било да се въведе предмет "Четене с разбиране", където децата ще бъдат обучавани да вникват в смисъла на текста, да го осмислят и интерпретират.

Според Красимира Александрова, експерт от МОН, образователното министерство се опитва да развива у учениците умения, които да им помагат да работят с текст. Именно това е целта на външното оценяване по литература за 4 клас. Целта е да се провери може ли детето да работи с непознат текст и да го разбере добре.

Актьорът Роберт Янакиев е на мнението, че родителите също трябва да имат отношение учебния процес на децата.

"Целта не е да кажеш на детето: "Почвай да четеш, че ще те накажа", а от ранна детска възраст да развиеш интерес у подрастващия към четеното и да откриеш какви текстове и теми са интересни именно на твоето дете", обясни Янакиев.

На срещата присъства и Мария Янкова, експерт "Образование" в УНИЦЕФ. Тя сподели, че организацията работи предимно с деца в риск и от малцинствени групи. Проблем при тях се явява слабото владеене на българския език, което им пречи да четат, да разбират и да общуват пълноценно на български език.

Янкова е категорична, че изследванията ясно показват, че едно дете трябва да бъде запознато с книга още в най-ранна детска възраст (до 3 год.).

"Има връзка между успеха на детето в училище и интереса му към учебния процес и това дали родителите са му чели приказки още от бебе", категоричен е експертът.

На същото мнение е и Андреа Белафи от Гьоте институт.

Тя сподели полезни практики от Германия, които са събрани в полезен наръчник, наречен - " С малки порции четене израстват големи юнаци". Малкият сборник представлява много полезен наръчник за това кога родителите да запознаят децата с книгата и социалните медии, които бързо стават част от живота им (изданието може да намерите в Гьоте институт).

1510899

1510900

1510898

С желание и общи усилия можем да променим данните от стряскащите статистики за българските ученици, защото образованието е пътя към успеха, така че включете детето си в "Забавното лятно четене".

 

Водещи

Най-четени