Професия ПР - развитие всяка минута 21.02 | 16:25

Никога не е имало толкова големи възможности за ПР специалистите, смята Мария Гергова

От Деляна Петкова

Ако вече сте навлезли в професията връзки с обществеността или ПР, сте наясно какво предизвикателство е тя. Помолихме Мария Гергова да ни разкаже подробности "от кухнята" на ПР-а.

Мария Гергова започва кариерата си на специалист по връзки с обществеността през 1994 година. Почти три години по-късно, в началото на 1997 година и заедно с партньори, вече създава собствена агенция - United Partners.

Гергова има множество специализации пo ПР и комуникации. Четири години е в съвета на IPRA - Международната асоциация по ПР, още четири - в борда на директорите, a през 2009 година заема поста президент на IPRA. Тя е най-младият президент в историята на международната асоциация и единственият от Централна и Източна Европа.

Мария е член на журито на Наградите за успелите деца на България на Фондация "Димитър Бербатов" и член на журито на международните ПР награди на ИПРА. Носител е на отличието на БДВО "ПР специалист на годината". 

Мария Гергова ще бъде част от дискусията на първото издание на семинар "PR Guru” - едно събитие за PR специалисти. Семинарът ще се проведе на 5 април 2012 година в Интерпред СТЦ, София и ще бъде посветен на тенденциите и добрите практики в PR професията у нас. За повече информация и регистрация, моля, посетете сайта на събитието - www.prguru.eu Организатор на събитието е Web and Events Ltd.

Г-жо Гергова, бихте ли ни разказали за Вас и Вашата работа. Какво Ви предстои през 2012 година?

- Като се има предвид, че ПР професията е сравнително нова за България, чувствам се като ветеран, който обаче все още има младежки, търсещ, откривателски дух. Започнах кариерата си в сферата на ПР през 1994 година. Малко повече от 2 години след това положих основите на агенция United Partners , заедно с няколко съдружници.

Последваха 15 прекрасни години, пълни с предизвикателства, победи, разочарования, изненади, запознанства, растеж, усъвършенстване и много забавление. Забавление, защото ако не изпитваш удоволствие и не възприемаш работата като една забавна игра, няма да се докоснеш до върховното удовлетворение.... поне така смятам, че е в нашата професия... Не знам за финансистите. 

Никога не съм се взимала насериозно. Мисля, че подобно отношение само може да навреди както на теб, така и на хората около теб. Изпитвам вълнение и огромно задоволство, когато имам възможност да бъда креативна или да участвам в творческия процес на създаване на кампании.

За 2012 година сме планирали много работа, много празнуване на 15-та годишнина на агенцията, разработване на нови услуги и откриване на нови хоризонти. Който иска да бъде част от това - нека пише на нашият мениджър "Човешки ресурси". Стажанти и ПР ентусиасти са добре дошли в нашето семейство. Винаги е хубаво, ако можеш да споделиш успеха с повече хора. 

Какво е най-ценното, което Ви дава работата в областта на ПР- а?

- Най-ценното, което ми дава ПР-ът е това, че се развивам всяка една минута. Едва ли има по-благодатно поле за хората, които не могат да стоят мирни и искат непрекъснато да стават по-добри, от полето, в което живеят и се развиват ПР агенциите.

Всеки ден се събуждам с една торба знания и умения повече от предишния. Все пак ще подчертая, че това е за динамичните и авантюристични хора. Ако обичате спокойствието - работата в ПР агенция не е за вас. Професията преживява едни от най-големите промени и трансформации от създаването си. И как да не се чувстваш благословен, че си част от тези "интересни времена"?

Какви са най-големите онлайн предизвикателствата пред ПР специалистите днес?

- Най-голямото онлайн предизвикателство пред ПР специалистите е свръх динамичността. За да сме ефективни в подготовката и реализацията на кампании в онлайн среда - трябва да сме запознати с всички инструменти и възможности, които тази среда предоставя, а те се променят и развиват всеки ден, всеки час дори.

Предизвикателството да отделяш време да четеш, учиш и развиваш всеки ден, докато не изоставяш стандартните си ежедневнизадължения, е наистина голямо. Истината обаче е, че никога не е имало толкова големи възможности за ПР специалистите.

Като експерти в двустранната комуникация, пред ПР-екпертите се откриха нови хоризонти, защото дигиталната среда е едно изключително благодатно поле за такава двустранна комуникация. С нашите клиенти и марки или без тях, комуникацията се случва, така че ние съветваме - по-добре да сме част от нея, за да сме по близо до целевите групи, да ги слушаме, разбираме и реагираме по адекватен начин.

Разкажете за Ваш проект, който е поставил предизвикателство пред Вас и екипа Ви?

- Предизвикателства има много, но хубавото е, че в момента, в който ги преодолееш, ги забравяш, извличаш полезното и продължаваш напред.

Какво бихте посъветвали хората, които сега навлизат в професията?

Бих посъветвала тези които правят първи стъпки в професията да се подготвят за едно дълго и незабравимо пътешествие. Стегенете куфарите и не забравяйте да се ваксинирате против заразни болести като бездействие, мързел, негативизъм, незаинтересованост, неетичност, неморалност и нежелание. Вземете удобни дрехи и обувки, за да се чувствате комфортно.

Вземете много книги или напълнете един киндъл с информация и знания и използвайте всяка свободна минута по време на пътешествието да се наслаждавате на новостите и знанията. Отваряйте си очите, за да не пропуснете интересното и красивото. Бъдете готови да спрете, да поговрите с непознати - прекрасен източник на знания и нови възможности.

С две думи - приятно пътуване в земите на ПР-а. И за финал.... Най-хубаво е пътешествието да бъде в добра компания, добри специалисти и добри хора, на които може да разчитате и с които може да вървите напред. Пожелавам го на всеки.

Най-четени